Problem skärm

Diskussion i 'Blade' startad av ason1, 2 nov 2012.

  1. ason1

    ason1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag ringer upp slockanar skärmen.Skärmen tänds om den jag ringer upp svarar eller om jag har pratat och den andre lägger på.Om den jag ringer upp inte svarar är min telefon helt låsthör att det ringer men jag kan inte avsluta samtalet eftersom skärmen är svart.Det hjälper inte heller att trycka på några knappar.Någon som har samma problem ??
     
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Nu vet jag inte vad du kör för rom men kör du standard och då har zte:s dialer så ring *983*0# i den, nu borde du få upp en meny, där borde finnas sensor menu, välj sedan calibrate.

    Har du en custom rom så kolla om du har en app som heter zte blade settings, där skall finnas ett alternativ för att kalibrera proximity sensorn.
     
  3. ason1

    ason1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack

    Tusan vilket bra forum.Fick svar direkt som löste problemet. Tack
     
  4. Dextre

    Dextre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem och körde proximity sensor calibration som fanns i ROMen Swedish Snow RLS7. Det är samma funktion som det numret man ringer upp. När jag gjort testet (jag förstår inte riktigt hur man gör eftersom det bara står att den kalibrerar) så är det det omvända felet nu. Skärmen stänger inte av sig när man för telefonen till örat. Det är naturligtvis bättre och efter ett tag under samtalet går skärmsläckaren på. Då måste man dock trycka på någon knapp för att tända och sedan lägga på.

    Är det meningen att man skall hålla telefonen på något sätt under kalibreringen?
     
  5. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Skall inte hålla på något speciellt sätt, bara se till att du inte håller något för sensorn samt att du har det ljust i rummet.
     
  6. Dextre

    Dextre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Då är min sensor nog trasig för den stänger inte av sig när man håller vid örat. Skärmsläckaren går dock på efter ett tag.

    Kan man se på värdena på accelerometer, magnetic etc om det är något som inte är ok? På "Proximity" står det "Fail".
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Här finns lite koder att köra;
    Secret Dialler Codes@modaco
    Secret Dialler Codes@xda
     
  8. Dextre

    Dextre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Köra vilka? Ursäkta om jag är dum men jag förstår inte riktigt vilka koder som hjälper med sensorn. Jag kan ju köra precis allt. Jag antar att det inte spelar någon roll om man har icke-custom-ROM. Jag testade *983*0#, men det gick inte.
     
  9. PsyCor

    PsyCor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör stock Gingerbread och har samma problem, när jag kör kalibreringen genom *983*0# så står det också Proximity Sensor Fail.

    Edit: Testade att föra ett finger framför sensorn under kalibreringen och nu fungerar det.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Sensor test

    Anledningen att koderna inte fungerar för dig är för att man behöver ha ZTE Smartdialer installerad. Alltså den dialer som kommer med telefonen i originalromen som är utbytt till CM-Dialer i Swedish Snow.

    Att kalibrera sensorn i Swedish Snow så gör du följande Meny / Inställningar / ROM Inställningar / Proximity sensor calibration. (Man ser även information för Gsensor och kompass).
    ( Samma sak som koden *#26***# - Sensor test )


    Om du vill lägga på ZTEs dialer, kontakter och sms-appar så finns dom som addon i Swedish Snow tråden samt andra.

    Lycka till!