Problem: Problem vid root av Nexus 4

Diskussion i 'Nexus 4 - ROM-filer och utveckling' startad av Pyssling, 10 feb 2014.

  1. Pyssling

    Pyssling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Skulle roota min Nexus 4 enligt https://tinyurl.com/pou9dqd. Jag har wipe:at Nexusen, men kan ej lägga över filerna via Android filöverföring(5:20 i videon), som bara påstår att den inte kan hitta någon enhet.
    Problemet är att mobilen stannar vid uppstarten.
    Har en mindre panikattack så skulle uppskatta lösningar. :)
     
  2. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag är helt novis på Mac men och kan inte hjälpa dig med den biten, däremot kollade jag på länkklippet som du bifogade från 5:14 till 5:någonting och ser att han i klippet har sin telefon påslagen och inkopplad samtidigt beskriver du att du gjort en wipe av din telefon och att den inte startar efter det. Hur långt har du kommit i ditt försöka att roota, vilka steg har du tagit? Har du kommit så pass långt att du lagt in en alternativ recovery till androids egna? TWRP eller CWM? Har du prövat att hålla in volymknapparna samtidigt som du startar telefonen och sett vad som händer? Använder du dig av ett toolkit eller en kommandotolk när du gjort stegen? Att roota är enkelt men man bör vara uppmärksam på instruktioner och läsa igenom guiderna innan man gör steg för steg. För att du snabbt ska få hjälp med ditt problem skriv vilka punkter du gjort och hur telefonen reagerar där du står nu så ska vi gå vidare och förhoppningsvis kunna hjälpa dig, oroa dig inte för att den ska blivit "brickad" för det är en Nexus och dom är nästan helt obrickningsbara
     
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Kollat wikilänken i min signatur?
     
  4. Pyssling

    Pyssling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har lagt in clockwork, men när jag ska överföra zip-filen till Nexusen så vägrar macen hitta mobilen; filöverföringen hävdar antingen att "Ingen Android-enhet hittades" eller att jag ska starta om/koppla in och ur USB.
    Även försökt gå in i recovery mode, men den hittas ändå inte. Har f.ö. använt mig av terminalen.
     
  5. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Flasha stock från https://developers.google.com/android/nexus/images, starta upp telefonen, aktivera den och slå på USB-debugging under Utvecklarinställningar. Lägg in SuperSU-zipen på det interna SD-kortet. Flasha sen TWRP i fastboot (telefonen i bootloader-läge, skriv i terminalen: fastboot flash recovery recovery.img (recovery.img kan heta något helt annat, det ska vara namnet på .img-filen du tankade från TWRP-hemsidan). Gå in i recovery och ta en backup för säkerhets skull. Sist men inte minst flashar du SuperSU-zipen som du la in på interna SD-kortet, wipear cache och dalvik cache och startar telefonen.

    Profit!

    Edit: Förstod nu att du har Mac, men det borde gå till på precis samma sätt. För att föra över filer i MTP-läge kan du behöva tanka ett program som gör detta möjligt på Mac.
     
    Last edited: 11 feb 2014
  6. Pyssling

    Pyssling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter lite googling så verkar det som att Android filöverföring(som ej hittar mobilen) ska användas för att överföra i MTP-läge .
     
    Last edited: 11 feb 2014
  7. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag skulle som sagt börja om helt från början om jag var du. Eftersom du redan verkar ha blåst telefonen så skadar det inte att göra allt från början så det blir helt rätt.

    Bor du i Stockholm så är du välkommen förbi mitt jobb (jobbar i serviceverkstad) så kan jag hjälpa dig. Skicka PM isåfall.
     
  8. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Last edited: 11 feb 2014
  9. Pyssling

    Pyssling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet är bara att telefonen startar ej, och det går inte heller att överföra filer via datorn(inte via vanliga filöverföringen iaf, men det kanske finns andra alternativ??? Tror det hade löst problemet).
     
  10. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Starta telefonen in i clockwork och testa att göra en wipe igen. Att få in supersu/superuser kommer inte att göra något. Bara du får telefonen igång så skall du sedan när den är startad få programmet att hitta telefonen.

    Hjälper inte en wipe så skulle jag som fritzhy säger börja om igen, flasha in factory images i fastboot.
     
  11. Lumetzky

    Lumetzky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du har rensat telefonen från allt inklusive os:et?

    Jag lyckade med det engång och då var jag tvungen att flytta över en rom med adb för det går tydligen inte att förra över filer om man inte kommer sig in i OS:et. Jag följde den här guiden

    http://forum.xda-developers.com/nexus-4/help/guide-ultimate-nexus-4-root-guide-t2018179

    Dock så är det för Windows så jag vet inte om det funkar på Mac.

    *EDIT* scrolla ner till (Panic Section!) tror det var tredje posten och "Q: My phone won't boot!"
     
    Last edited: 13 feb 2014
  12. Pyssling

    Pyssling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet är löst

    Lämnade in den och den är nu fixad. Ändå tacksam för hjälpen.