Problem vid service och återförsäljare vägrar hjälpa

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av Serian, 18 jul 2011.

  1. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hej!

    Sitter här med en X10i med abonnemang köpt i ett packet på mobilizera. Då telefonen slutade fungera som den skall blev den inskickad på service. Tiden börjar dra ut och de har nu svarat att vi ska få ut telefonen "denna vecka" nu i tre veckor. Telefonen blev inlämnad för 40 dygn sedan.

    Anovo (service) säger att deras lager har slut på reservdelar och telefonen är slut i lager.

    Problemet är att mobilizera vägrar hjälpa mig få en bra lösning. Inte ens fått ut en reservmobil. Deras enda lösning var att de skulle ge mig ersättning i form av ett bluetooth headset som ersättning för abonnemangs kostnad. Jag tackade nej till det då det inte finns nåt behov. Vad ska jag göra? Vill mest bara få ut en ny telefon eller åtminstone en skälig ersättning.
     
  2. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Reklamera servicen?
     
  3. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    De säger att det inte kommer hjälpa då telefonen är på service och måste skickas tillbaka och sen till SE. Tydligen ska det vara slut på X10i i lager här och det kommer ta ännu längre tid.
     
  4. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Man ska kunna ta kontakt med konsumentverket, där kommer du att få hjälp tror jag

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Serian gillar detta.
  5. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Om det är en svensk SE kan du göra en reklamatin pga. lång service tid. allt annat dom säger är BS vad som händer då är att du kommer antingen på ett saleskit(ny i kartong) alt. en kredit.

    Ring till SE support dom borde kunna hjälpa dig. Var dock noga med att ha IMEI nr redo samt service nummer.

    Är det något speciellt kan du skicka PM eller i tråden för all del.
    Kan till och med saxa rutiner på jobbet åt dig som du kan läsa upp för mobilizera.

    Mvh
    /peter
     
    Serian gillar detta.
  6. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Baracken: Ska försöka med konsumentverket imorgon. Semesterstängt i min stad så ska ringa runt lite och se vad man kan få tag i.

    P_Jonsson: Vet du hur lång tid det kan ta att få ut ett saleskit? Var inne på det från början men de säger i butiken att det är slut på det överallt så att det kommer ta ännu längre tid än att vänta.

    Jätte tacksam för alla svar!
     
  7. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Den skall ha varit inskriven hos verkstan i minst 14dagar sedan kan man göra en reklamation för lång servicetid.

    När enheten inte finns att tillgå skall kreditring ges alt liknande enhet.

    40dagar borde falla inom dessa ramar om dom inte gjort en "major fuckup" och haft din lur liggandes en bra stund.

    Mvh/Peter
     
  8. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Om du har tur så kanske du får ut en arc i stället ;) om du lyckas med en reklamation alltså :) eftersom att du ska få minst en likvärdig telefon och om inte x10 går att få fram inom en okej tidsperiod så måste dom ju gå upp till arc :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    baracken: hehe nja det är inte säkert det kan bli en Neo istället. Beror lite på vad ericsson säger, går man på den som är mest lik så är det Neo.

    Men men ska inte sia allt för mycket då jag vet att det kan hända rätt mycket.
    Men som jag skrev förut så kan du med marginal göra en reklamation pga. lång service tid. Börja ring ÅF är dom ovilliga ring SE och kolla om dom kan hjälpa dig.
     
  10. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Neo har för liten skärm :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    SYnd inte min mobbe kan pajja på det viset så att man kan reklamera den å få en ny Neo, eller Arc... hehe. Den har otrevligheten att faktiskt fungera som den ska. :D

    Skämt å sidor, den skall ju få en mobbe men liknande specs så är det ju. Så Arc är ju faktiskt mest lik, förutom just den större skärmen. Jag tänker på frontkameran som både X10 och Arc saknar. Men det skulle ju faktiskt kunna bli en Play också eftersom den saknar HDMI. Så vi får väl helt enkelt önska Serian lycka till, du kan nog få precis vad som helst om du har tur. :-)
     
  12. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Vet inte hur mycket jag ska säga då olika kedjor har lite olika rutiner i "steg 2"

    dock så får vi nu oftast en kredit på luren då det har gått ur tiden/alt vanlig reklamation från SE, Saleskit blir mer och mer ovanligt tack och lov.

    Men får dom en kredit så får du Xkr för din lur, sen om du köper en brödrost för dom pengarna fine. Vill inte gå in som sagt allt för mycket på detta av skriven anledning. Men ring till dom och hoppas att du får en kredit på din lur.

    Mvh
    /Peter
     
  13. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Efter allt tjat och ringandes så såg mobilizeras huvudkontor denna tråd och ringde ner till återförsäljaren. En ny mobil dök upp inom timmar.

    Så man får ta och tacka swedroid :)
     
  14. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    då får man ju bara säga grattis, får man fråga vad det blev för något nu då.
     
  15. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Swedroid win som existenz skulle sagt ;)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  16. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Blev en ny X10a. Det jag inte skrev förut var att det egentligen var min flickväns, hon är mest bara nöjd att hon fick ut en ny telefon. Så känns som en vinst oavsett! :)
     
  17. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Med andra ord så ljög dom dig rätt upp i ansiktet när dom sa att det inte fanns några att tillgå, sådana bolag gillas inte

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  18. Mobilizera

    Mobilizera Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Baracken: Jag hörde inte samtalet eller vet inte exakt hur lagret såg ut vid givet tillfälle men jag har svårt att tro att butiken ljög för Serians flickvän, det vinner inte butiken mycket på.

    Serian: Skönt att allt löste sig! Det stämmer att jag såg denna tråd, vi fick även in ett ärende via vårt supportformulär på vår hemsida samma dag. Detta var såpass likt det du skrev att jag gissade att det var samma. Därav har jag inte svarat här innan jag fått information om hur ärendet fortlöpte efter jag lämnade det vidare. Som du själv skriver blev reklamationen godkänd och jag hoppas att denna fungerar som den skall! Jag får även passa på att be om ursäkt för lång behandlingstid.


    Med vänliga hälsningar
    Peter
    Mobilizera, Webbkundtjänst
     
  19. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fast att reklamationen blev godkänd är jag lite tveksam till, då flera färger kom fram direkt i obruten förpackning. Dessutom blev det aldrig någon reklamation då de rådgav mig att inte göra det pga lång väntetid.. Hur affären handlat i denna situation är jag negativ till men vill ändå passa på att tacka för att ni på huvudkontoret pushat på när det blivit fel. Det ger mig hopp om mobilizera!