Problem: Problem vid uppladdning av redigerad HD-video till Youtube

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av morr, 21 jun 2012.

1. morr

morr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig få klarhet i.

Jag spelar in video i maxupplösning på min SG S2 (1920x1080). När jag sedan använder videoredigeraren (androids medföljande) och klipper lite och ska exportera ut den färdiga filmen så är ju det högsta att välja 1280x720. När jag väljer det så exporteras filmen och jag kan spela den utan problem på telefonen.

Men när jag laddar upp den på Youtube så blir den helt ihoptryckt. Ljudet funkar fint, men bilden är bara en tredjedel av bredden ihoptryckt i mitten.

Alla andra format (vid export) fungerar fint att ladda upp.

Går det inte att göra om 1920 till 1280? Som sagt så ser den helt perfekt ut i telefonen, först vid uppladdningen som den idiotar sig.

Nu när jag tänker efter så är jag ganska säker på att jag har testat att spela in i 1280 också och får samma problem då. Så det är den utexporterade filen i 1280 som det är något fel på.

Så nu kan jag bara tanka upp 720x480 filmer till youtube, och det känns ju inte så kul.

Någon som har någon tanke, fundering eller liknande på vad jag gör för fel?

Kan det vara något som löses vid en uppgradering? Jag har inte lagt på Ice cream Sandwich än.

Tack på förhand!

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Kolla så att det är en .mp4 eller .MOV container och H.264 video codec och AAC ljud codec.
    Skulle annars ta över filerna till en dator och redigera dem med valfri mjukvara. Sedan med youtube's webbaserade uppladdning ladda upp filmerna.

3. morr

morr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar ROOT!

Det blir en 3gpp-fil, samma format som kameran spelar in i. Jag hittar inte att jag kan påverka filformatet, varken i kameran eller i videoredigeraren (Videoskapare/Videomaker).

Jag skulle gärna också redigera på dator, men har inte de möjligheterna och den redigeraren gör ett tillräckligt bra jobb för mina behov, smidigt är det också (förutom att exportera ut filmen).

Det hjälper inte att bara flytta över filen till datorn och ladda upp den till YT den vägen (var tvungen att testa ;) )

En oklippt fil fungerar utmärkt att tanka upp till YT.

Men kan jag styra filformatet Androids kamera? Eller borde jag använda en annan kamera-app?

Fast känns ju som att det borde finnas en lösning out of the box. Allt fungerar ju som det ska, utom den lilla detaljen :(

4. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det borde vara programmet du använder för att klippa filmen, har ingen aning om vad det är för något. Använder knappt kameran, i så fall enbart till instagram.
    Prova att leta reda på ett alternativt program på play store som fungerar bättre.

5. morr

morr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar i alla fall. Hittar inget i play som verkar vettigt. Någon här som kan tänkas ha tips på en bra videoredigerar-app?