Problem: zip-apk i Mac

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Iamfree, 18 nov 2011.

  1. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag har länge modifierat appar i Windows. Då brukar jag plocka dem från telefonen med "adb pull", fixa dem, signa dem, och sedan installera dem med "adb install" i kommandoprompten.

    Nu vill jag kunna göra samma sak med min Macbook istället då jag använder den mycket mer. Det är inga problem att köra adb pull i terminal och få ner filen. Efter det fixar jag till den. Problemet uppstår när jag skall göra om zippen till apk igen. I windows är det bara döpa om zip-filen till .apk och sedan signa den. Jag har inga problem med att signa filen i Mac men när jag döper om zippen till apk så "ser" datorn fortfarande filen som en zip trots att den heter .apk och jag kan därför inte installera den med adb install. Nu måste jag manuellt tanka in filen på SD-kortet och döpa om den till .apk i Astro. Då blir filen en "riktig" .apk och går att installera. Varför blir filen inte en "riktig" .apk i Finder?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kan det vara det klassiska som i Windows att den inte visar filändelse på "vanliga" filer? Så att den skulle klassa zip som en fil som den inte behöver visa ändelsen på.

    Testa gå in på inställningar i Finder och bocka för:
    [​IMG]


    Edit:
    Jag testade precis att döpa om en zip och då bytte den inte extension, då blev det .apk.zip, detta var utan den rutan förbockad.
    Bockade jag för den så fungerade det att byta om den korrekt till .apk från .zip
     
    Iamfree gillar detta.
  3. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Ah, varför tänkte jag inte på det! Är ju en för mig väl känd funktion i Windows så den borde jag fasen ha kläckt själv! Tusen tack iaf!