Problemen med iPhone - konsumentupplysning

Diskussion i 'Off Topic' startad av robnil, 17 jan 2011.

1. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag anser att det är lite Apple's fel då jag inte anser att man ska kunna köpa saker så lätt i ett spel för barn.

2. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det är nackdelen med systemet, eftersom Apple måste godkänna alla appar så är de också ytterst ansvariga för dessa.

/.Spaderess

3. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    http://www.idg.se/2.1085/1.380800/apple-stammer-samsung-for-kopiering-av-ipad

"– Istället för att satsa på en egen oberoende produktutveckling har Samsung valt att kopiera Apples innovativa teknik, unika gränssnitt och produktdesign. Det strider mot Apples värdefulla immateriella rättigheter, skriver Apple i stämningsansökan."

"– Kopieringen av Samsungs Galaxy-produkter är så genomgripande att de ser ut att komma från Apple. Samma rektangulära form med rundade hörn med silverlister, skriver Apple i stämningsansökan."

Oja för det finns ju inga andra telefoner som är rektangulära med runda hörn. HUR F*
    ***N SKA EN TELEFON SE UT ANNARS?

4. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Jag säger fortfarande att iPhonen är en bra telefon, men jag börjar bli trött på Apples alla idiotiska försök till stämningar.

5. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Säger inte att iphone är en dålig telefon. Säger att Apple är ett företag man inte ska stöda ekonomiskt.

Åh jag älskar verkligen att hata Apple :) De är så tacksamma! Kolla här: dagens skörd

"Två stycken säkerhetsforskare upptäckte i veckan att den senaste versionen av Apples operativsystem för iPhone, iOS 4, i hemlighet registrerar vilka platser användarna befinner sig på. Information sparas sedan i en okrypterad fil på både telefonen och datorn."

http://www.idg.se/2.1085/1.381328/apple-ertappat-med-att-spara-iphoneanvandare

6. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
  7. Prodelin

Prodelin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Gillar inte Apple heller, aldrig gillat kulturen bakom företaget.

Sen även fast Apples produkter är dyra generellt sett så förknippar man folk som har Apple som dryga och dumma, de tror de är inne och bättre än alla andra bara för att dom har en iPhone eller Macbook.

8. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    den enda prudukten jag kan tänkas köpa av appel är en dator för då är bra, om man gillar hålla på med desing/foto

9. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    jasså? och vad exakt är bättre på en äpple än en pc när det gäller design/foto?
    Jag vill påstå att det enda som skiljer är prislappen.

Ska man dividera om oset så är det en smaksak som jag inte bryr mig om att dividera om, men hårdvaran är samma. Fast billigare. Och mjukvaran är samma, fungerar t.o.m. bättre på pc i vissa fall säger de som sitter i båda miljöer.

"Äpple behöver man aldrig installera om eller krångla med" sa en nyfrälst till mig som för nått år sedan tagit ut alla sina studentsparpengar och köpt sig en laptop för 16 000 kr samt i phone4 för 600 kr per månad i 24 månader (ja det blir 14 400 kr du har räknat rätt).

Och vad gjorde han i helgen? Han satt uppe på natten och blåste sin mac och installerade om allt, för den hade börjat krångla. Observera att han går på en skola nu där mac-nördarna flockas så säg inte att han inte fick rådgivning av mac-tekniker.

10. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
  11. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Där har du samma sak med många linuxanvändare, man tror att man inte kan drabbas av trojaner eller skadlig kod.

Men det som jag vill påpeka är att med Mac och Linux är att användaren måste vara aktiv i att tillåta trojanen och den skadliga koden pga säkerhetstänkandet i operativsystemen.

12. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
  13. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag har en Macbook på jobbet och föredrar Windows p.g.a. av en rad olika anledningar men jag har aldrig stött på en PC med lika skön och responsiv touchpad som Apple. Att t.ex. scrolla flyter på så sjukt bra och de gestures som finns är också fantastiska. Önskar verkligen jag kunde hitta en laptop (med Windows) med lika bra touchpad som Apples datorer.

(Aningen off topic här men men..)

14. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Köpte en lenovo där jag la lite extra vikt på touchpaden. Men nej den är inte lika bra. Jag hade det som kriterium när jag letade hårdvara, men ironiskt nog så använder jag nu till 100% bara den röda knappen, vad det nu kallas och kommer aldrig gå tillbaka frivilligt till touchpad igen :) Det är verkligen suveränt.

Jani:
    Skumt. Jag trodde faktist inte Google hade några åsikter på om man rootade. Annat än att de inte vill ta ansvar för problem som kan uppkomma pga accessen.

15. resorb

resorb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Att du inte gillar Apples företagskultur må va en sak, men shit vilka fördomar!

Det FINNS folk som gått från Android till iPhone för att dom tycker det passar dom bättre. Sen att iPhone (ja andra Apple produkter också) kostar mera kan man se från ett annat perspektiv med. Värdeminskning! En i4:a ligger runt 3500-4000kr beg idag, och vad kostade den ny? 6-7000kr kanske när den kom. Alltså halva priset för en beg. Vilken Android har det andrahandsvärdet? Fick ge bort min Legend för den va inte värd ett piss (max 1k), men 4700kr kostade den ny, kul!

Men självklart har du rätt i att vissa tror man kan glänsa med en iPhone. Samma skara kör kanske feta bilar, köper de dyraste kläderna och vaskar skumpa, eller bara är wannabes. Orkar man bry sig om dessa? Skulle inte tro det, för en dag blir väl dom vuxna med.
    Jag har testat både iOS och Android och bildat en egen uppfattning.
    Hur många av de som hatar iPhone har ägt en själv? DET skulle jag vilja veta!

Nog om detta!

16. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ren spekulation: Det är nog en eftergift till filmbolagen framför någon policy eller agenda som Google själva har gentemot de med root-åtkomst. Alternativet är troligtvis att inte erbjuda en filmtjänst över huvud taget eller att bita ihop och kompromissa.

Börjar Google däremot begränsa tjänster som inte förlitar sig på innehåll från tredje part, då kanske det kan vara läge att oroa sig.

17. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Det verkar vara ett rimligt antagande.

18. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Här kommer dagens dos av sarkasm!

Steve (och idg) fortsätter skämma ut sig :)
    http://www.idg.se/2.1085/1.389615/forsta-titten-ios-5-till-iphone/2

De största nyheterna med ios5:
    - man kan starta telefonen utan att koppla in den i en dator (jösses...)

- uppdatera systemet över nätet (OTA har väl alla utan möjligtvis samsung av okänd anledning). Fast det är ändå "oslagbart" enligt Steve

- notiser! verkligen revolutionerande (för apple och deras små äppelmaskar).

- twitterintegration! (ja det är tur att apple kikar lite över staketet ibland.. några år senare än andra)

Jag trodde retina-skärmen var så oerhört skarp och precis just rätt storlek så man inte skulle behöva märkliga abrovincher för att kunna läsa den :)

- Påminnelser. Jag älskar verkligen är operativsystemet lägger in junk som bättre hanteras av det naturliga urvalet på market...

Ja eller hur IDG... verkligen svårt att köra när man måste hålla koll på backspegeln hela tiden.

19. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Vi tar en till då...

http://it24.idg.se/2.2275/1.390000/androids-gladje-blev-kortvarig

Ja tänk Apple har revolutionerat världen igen med en *dramatic chord* VIT modell. Rusningen till affärerna har varit häpnadsväckande trots att modellen idag i mobilsammanhang är snudd på antik.

Såg att min SGS som släpptes före iphone4 om jag inte minns fel säljs beggad nu för runt 1500 kr. I stort sett samma pris när de släpptes och aningen bättre hårdvara (för att inte tala om os då fast det är ju en smaksak :) )

Men en VIT iphone4 blir det tydligen kö till fortfarande.. Ja det är ju klart, det finns ju inget annat att välja på i Steves universum.

Kul förresten att folk mer och mer börjar rekommenderas iphone3 nu eftersom 4an har sådana problem med att hålla ett samtal uppe. Kanske 5an kan råda bot på detta? Det är ju ändå i första hand en telefon.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

IDG måste ju vara den mest vinklade tidningen i Sverige. Vansinnigt så de favoriserar. Trodde faktiskt inte det om en såpass stor tidning...