processen samtal går ej stänga av

Diskussion i 'Applikationer' startad av hedztrem, 22 jun 2010.

  1. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Använder appen quick system info för att kolla vilka processorer som är igång. Hittar samtal* på 30mb som inte går att stänga av. Någon med samma problem? När jag försöker så kommer senaste samtal upp. Å mobilen ladda typ om på nytt. Har inte ens haft mobilen i 1 vecka. Någon som har tips? Kanske ska vara sådär?
     
    Last edited: 22 jun 2010
  2. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Varför vill du stänga av telefonfunktionen i din nya telefon?
     
  3. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Ifrågasatt ju om det ska vara där, ser ju ut som det låst sig, men ditt svar tolkar jag det som allt är okej å att det ska vara igång hela tiden... är som sagt en riktig nybörjare på htc.
     
    Last edited: 22 jun 2010
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Döda inte processer så får du mycket mindre problem med din mobil. :)
     
  5. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    +1!
     
  6. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    +2

    Sluta med otyget att döda processer omedelbart.
     
  7. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hehe, jasså? men appkiller är lugnt? :)
     
  8. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    +3 appkiller gör ingen skillnad, i vissa fal kan den dra ner batteriet snabbare ;)
    (auto kill på en task som autostartar av system.. infinite loop :P )
     
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    What? Det spelar väl ingen roll vilket program du använder för att döda processer, det är oftast dumt oavsett.
     
  10. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jamen annars ligger det väl i bakgrunden å tar batteri? det stängs ju inte ner helt bara därför man går ur det. Har jag fått lära mig? är som sagt nybörjare å vill få rätt uppfattning direkt istället för bli vilseledd som jag verkar redan blivit? eller?
     
  11. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    allokerat minne drar inte batteri, processorn används inte eller väldigt lite för processer som ligger i bakgrundenn förutsatt att de inte uträttar en uppgift.
     
  12. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Rätt kodade appar påverkar inte systemet när de ligger i bakgrunden, förutom att dom tar lite minne. Det minnet tar Android tillbaka om det behövs.

    Android mår bäst om man inte håller på och pillar med task-killers
     
  13. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    precis :)
    och är det så att processen du stänger av med en appkiller behövs av systemet och startas igen så drar du genast mer ström/resurser än om du hade låtit den ligga kvar från första början.

    Kör utan och se upp för placebo effekten ;)
     
  14. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    det finns dock en hel del appar som buggar på rätt kraftigt och inte "idlar" korrekt. de drar cpu och minne och telefonen blir allmänt slö

    den blir genast snabbare när man kör någon appkiller grej. min Spica har ofta blivit så seg att det inte ens går att starta musikspelaren. efter ett snabbt tryck på appkiller blir det fart igen

    så Android är långt ifrån felfritt när det gäller apps i bakgrunden. mitt tips är att ha någon typ av appkiller inlagt på telefonen, men använd den endast när du verkligen behöver, och använd aldrig autokill
     
  15. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    det är ju inte androids fel, det är ju för appen är kasst kodad ;)
    Du kan fimpa apps genom "settings --> applications --> Manage applications --> välj app tryck force close" om nån skulle strula, så i 2.2 finns det ingen ursäkt för att ha en appkiller ;)
     
  16. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Tyvärr så kan vi inte klaga på Android här då det är väldigt bra på att hantera bakgrundsprocesser. Det är som tidigare personer sagt bättre att skjuta på utvecklarna av dessa dåliga apps då de måste fixa dem.
     
  17. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Om du har en sån app så maila utvecklaren direkt och tala om det. Är det en seriös utvecklare så kommer det ganska snart ett uppdatering som löser problemet. Får du ingen respons så ge den 1 stjärna, lämna ett omdöme där du snabbt beskriver problemet och sen avinstallerar du appen. Helst med anledningen att den är skadad.

    Android är så fint konstruerat att utvecklaren kan välja hur en app beter sig i bakgrunden. Görs detta fel så kan det sega ner hela telefonen och suga ur batteriet. Rätt kodat kan du ha massor med funktioner som ligger och vilar i bakgrunden och bara väntar på sin uppgift.

    Android är, precis som alla OS, inte perfekt men kan knappast lastas för dåligt kodade appar.
     
  18. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Ni verkar eniga att man inte ska pilla i onödan men om jag säger såhär. Jag smsar, trycker sedan hemknappen. Å går in och surfar ett tag. Gör likadant igen men går in i market istället. Då är ju inte sms,internet nerstängt förrän jag går in i taskkiller, gör jag något fel? Ska/kan man stänga dom på annat sätt? Utan så ligger dom ju öppna i bakgrunden, eller?
     
  19. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    För att slippa starta om program från början vilket tar tid, slösar på batteri, så ligger de senaste programmen du använt kvar i minnet pausade. Man kan se det som att de ligger cachade i minnet. Om minnet behövs till något annat så kastas de ut helt automatiskt.

    Finns lite undantag för detta med program som då och då utför något i bakgrunden (gmail som hämtar e-post, twitter som kollar efter nya inlägg osv) men de behöver man inte stänga av heller. Man kan oftast ställa in hur ofta de ska göra något däremot.

    Generellt sätt så behöver du aldrig tänka på att stänga av något.
     
  20. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Du gör inget fel och allt är som det ska. Android strävar efter att hålla appar du använder ofta i minnet för att snabba upp öppnandet av dom. Som jag skrev lite tidigare i tråden är detta inget problem så länge de är korrekt kodade.

    Om du inte vill att appen ska ligga kvar i minnet så kan du använda tillbakaknappen istället för homeknappen.

    Det finns en liten film som ganska enkelt förklarar hur det funkar.
    http://www.youtube.com/watch?v=fL6gSd4ugSI

    Så länge din Android inte plötsligt börjar sega och dra massa batteri finns det ingen större anledning att försöka hålla kolla på vad som händer. De enda gångerna jag håller koll är när jag har installerat en ny app och det är bara för att se att den sköter sig och inte drar CPU i bakgrunden eller håller telefonen vaken. Det gör jag med processhanteraren i Astro file manager och battery history i Spare parts När jag konstaterat att allt är ok så låter jag det sköta sig själv. Appar som har högt betyg och många nedladdningar behövs oftast inte kollas alls. Läs även kommentarerna.