Program i bakgrund för att fungera?

Diskussion i 'Allmänt' startad av yeppeyump, 7 feb 2010.

  1. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Hej!

    Nyss skaffat mig en HTC Hero. Är nöjd med det mesta, men det finns några saker jag inte begriper.

    Måste program ligga och köras i bakgrunden för att fungera?

    T.ex. HTC Mail, måste det ligga kvar för att automatiskt kolla mailen var 30:e minut som jag ställt in det på? Måste klockan finnas kvar för att larmet ska ringa? Har programmet "Sleep Silencer" installerat som ska göra telefonen ljudlös vissa tider, det aktiverar bara ljudlös/ljud om det ligger i bakgrunden verkar det som.

    Vad det gäller mailen, då jag inte fått mail på ett par timmar, men går jag in o hämtar manuellt så finns där mail. Likaså ringer inte alarmet alltid, men ev. gör det så om det ligger kvar i bakgrunden. Någon som kan bekräfta detta? :)

    Kan tillägga att jag använder Advanced Task Killer, så det kanske är så att jag måste lägga till dessa program i Ignore-listan isf så de inte stängs?

    Tack på förhand!
     
  2. Pazzo

    Pazzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, dom måste köras för att fungera, så länge deras funktion inte triggas av något i operativsystemet. I regel kan du nog räkna med att det inte är fallet.
     
  3. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ja

    Stänger du klockan så kommer inte larmet ringa. Mailen kan starta igen men räkna inte med det.

    Eller så slutar du använda task killer. Det finns ingen anledning att stänga ner fungerande program. Som du kanske har märkt så gör det bara att telefonen inte funkar som den ska.
     
  4. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER


    Skyll dig själv ifall du använder ett processdödar program. Linux och således även Andropid funkar på så sätt att program och processer som ligger inaktivt kan kastas ut per automatik ifall det finns andra program som behöver minnesutrymmet. När ska folk lära sig detta?

    DET BEHÖVS INTE NÅGRA PROCESSDÖDARPROGRAM UNDER LINUX!!!!!!!!!!!
     
    Last edited: 7 feb 2010
  5. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Ok! Har kört Symbian i alla år, och där rekomenderas en en dödare för att undvika seghet.

    Pazzo & Skywriter, tack för era kloka svar, då vet jag problemet!

    ThiesenTack för ditt vänliga bemötande till en Android-rookie som är ny på forumet.
     
  6. sockan

    sockan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Använder ingen processdödare och det fungerar bra. Tycker att den interna processdödaren fungerar bra
     
  7. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    och hur tycker du jag ska hantera att kameran/videoinspelaren tar 20-30 sekunder att starta och sedan 5-10 sekunder innan den startar. Och sedan tar ca 5fps i videoinspelning?
    Det finns tillfällen man helt enkelt måste döda resten (om man inte har en nexus).

    I övrigt håller jag med, har slutat döda processer helt och håller, förutom när jag ska dema telefonen och vill ha det där extra "flowet" i menyer osv.
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Använder du apps2sd, swap eller compcache? De kan orsaka seghet.

    Android flyter på bra utan att man behöver döda processer så länge man inte installerar dåligt programmerade apps. Hade en del problem som kan ha berott på HTC's inbyggda apps, men med en vanilla rom till min Hero så flyter allt på som bara den.