Program och säkerhet

Diskussion i 'Frågor och support' startad av WouldYouKindly, 25 sept 2009.

1. WouldYouKindly

WouldYouKindly Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Om man har ställt in så att man kan installera program som inte är från market, laddar ner något från internet och installerar det - finns det risk att programmet kan gå förbi den inbyggda säkerhetsåtgärden att behöva tala om vilka telefon-funktioner den använder? Till exempel "read phone state", "full internet access" etc?

Jag hittade JewelLust 1.3.0 på internet, men är det så att det kan vara en haxx-rip så betalar jag hellre 2 dollar eller vad det nu blir.

2. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tänk då på alla som rootar sin telefon utsätter sig för... ta tex den där one click root appen som fanns på Market... vad förhindrar någon från att bundla den appen med lite extra roliga apps? Apps som skannar av hela kontaktlistan för att sen prata med nån rolig server på nätet (det gör ju Google redan iofs, men nu tänker jag på organisationer som är något ljusskyggare än Google)...

3. WouldYouKindly

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var inte riktigt vad jag var ute efter. Jag undrade om det var fallet att program (custom-program) kunde gå runt att visa vilka telefonfunktioner de tänker använda?

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Och hur många kollar vilka rättigheter ett program använder sig av innan de trycker OK?

Laddar hellre ned applikationer till rootade telefoner från market än att jag någonsin installerar en freeware-applikation på windows...

5. WouldYouKindly

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni fortsätter att svara på fel saker,

Kan man skriva en applikation som går förbi att visa vilka telefonfunktioner den kan/vill använda?

6. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Kolla i Android SDK'n?

7. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När program installeras med hjälp av adb får man inte se vilka rättigheter programmet begär. Däremot kan man gå in i telefonens inställningar, Applications -> Manage applications, för att se vilka rättigheter programmet har. Om man kontrollerar detta efter installation (innan användning) bör man kunna säga sig säker. Men det hänger så klart på om en rättighet ser omotiverad ut jämfört med programmets funktion.

Om programmet däremot installeras från telefonen (nerladdning via telefonens webbläsare eller överfört till minneskortet exempelvis) är jag nästintill säker på att rättigheter presenteras som vanligt.

Last edited: 26 sept 2009
  8. WouldYouKindly

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Svanlund! Tack så jättemycket för ditt svar! Programmet jag var orolig för installerades med AppManager, och hade inga permissions alls när jag kollade under "applications -> manage applications".