Programmerare till Android app sökes

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av Peppe L-G, 21 aug 2010.

  1. Peppe L-G

    Peppe L-G Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjänsten är tillsatt!

    Introduktion
    Jag har en idé om en applikation till Android (möjligen även iPhone) vars like jag inte lyckats hitta på Android Market eller via Google. Idén är alltså väldigt unikartad (så vitt jag vet), och många skulle nog uppskattad den, bara de vet om den (vilket kan vara ett problem, men vi tar ett av dem i taget).

    Jag skulle själv göra hela arbetet, men jag studerar på heltid på högskolan samt arbetar extra som labbassistent åt andra elever, så jag har inte tid att lära mig allt som behövs och sedan skriva ihop allt inom en rimlig tid.

    Beskrivning
    Ditt jobb blir att utveckla idén ihop med mig samt programmera ihop applikationen, alternativt säga att idén redan finns/är dålig och kasta projektet i sjön :)

    Deadline
    Ingen deadline finns, men ju snarare desto bättre. Arbetet ska dock inte stressas fram, utan göras ordentligt.

    Kvalifikationer
    Det som krävs är att du kan programmera en Android app. Eventuellt ska appen kommunicera med en server (via SMS eller på något annat sätt) samt ska användarens position i det "geografiska koordinatsystemet" fastställas och användas. Det är inom dessa områden det ligger. Det är inte tänkt att ett jätte grymt och snyggt användargränssnitt ska användas, utan appen ska vara lätt och smidig att använda.

    Ersättning
    Eftersom jag är en student som lever på lån så kan jag inte erbjuda en viss summa pengar, men jag kan stå för eventuella utgifter som kostar att lansera appen, såvida det inte är svindlande summor. Det är tänkt att det är en "betal-app", dels för att täcka utgifterna, men även för att inge en trygghet att appen verkligen fungerar när man behöver den, och eventuella kronor som blir över delar vi lika mellan oss, alternativt återinvesterar i projektet.

    Presentation
    Jag är en kille på 20 år som ska börja mitt andra utbildningsår som "civilingenjör i datateknik" på tekniska högskolan i Linköping. Jag har ingen lust att lägga ut min livs historia på nätet, så mer information om mig fås vid kontakt.

    Kontakt
    Låter det här som något du kan och är intresserad av? Skicka då ett PM eller ett mail till mig med en kort introduktion om dig själv samt gärna referenser till eventuella appar du redan har utvecklat så berättar jag mer om idén i detalj.

    Email: [email protected] (svar kommer att komma via en annan adress).

    Övrigt
    Ställ gärna frågor i tråden, dock kommer appens syfte inte att avslöjas här.
     
    Last edited: 25 aug 2010
  2. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Varför satsar du inte 100% på idén och tar hela kakan själv istället?
     
  3. adeadrat

    adeadrat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker du inte han har svarat på de redan ? han studerar och arbetar extra så han har inte tid ?
     
  4. Peppe L-G

    Peppe L-G Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var en fråga jag inte hade väntat mig, men självklart kommer ett svar på det.

    Som sagt är tiden en orsak, men inte den avgörande. I somras började jag med att läsa hur man utvecklar en app till android (för skojs skull), och jag skapade en väldigt basic app för eget bruk från idé till produkt för att se hur det var, vilket jag tyckte var ganska kul, men i den här appen ska mer komplicerade saker in i bilden, och då höstterminen börjar nu så har jag inte tid att, utöver studier, både lära mig nya saker och sedan tillämpa dem. Dessutom då det är tänkt att appen ska kosta pengar anser jag att den bör vara gjord av en med väldigt goda kunskaper. Det handlar ju inte bara om att få till önskad funktionalitet, utan den ska också fungera bra.

    Jag har inte hittat någon liknande app, men en som brukar utveckla appar till Android borde ha koll på vilka funktioner apparna som idag finns har, och kan med andra ord bättre avgöra om en liknande app redan finns. En sådan person bör även kunna avgöra (i alla fall bättre än mig) om appen har en chans att bli användbar.

    Att göra hela arbetet själv är tråkigare än att göra det ihop med någon (enligt mig). Dessutom kan man bolla idéer fram och tillbaka om man är två, och det hela blir bättre (speciellt med åsikter ifrån en erfaren).
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Från din beskrivning tror jag att det blir svårt att hitta någon villig medarbetare.

    Själv är du en glad student, läser D-linjen och är på väg att bli civilingengör med inriktning på datateknik. Du har en ide' om en kommersiell applikation, men för att förverkliga den ide'n behöver du en person till och denna person skall ha två egenskaper:

    1) Han skall ha väldigt mycket mera erfarenhet än dig

    2) Han skall vara villig att lägga ner mycket mera tid på detta kommersiella projekt än vad du skall lägga.

    Utdelningen av denna tid som kanske rör sig om 500 mantimmar (grov gissning då projektet inte är så noga beskrivet) kommer i form av intäkter från en betal-applikation. Dessa intäkter skall sedan delas 50-50 mellan dig och den erfarne android-utvecklaren som bidragit med större delen av mantimmarna i projektet.

    Vem tror du kommer nappa? En kommersiell android-konsult? En arbetslös gymnasieingengör som råkar vara en hejare på android-programmering?

    Störst chans att se ditt projekt förverkligat får du nog om du inte försöker släppa det till någon annan. Kanske kan du i dina studier få med det som ett projektarbete som bedrivs i form av ett grupparbete.

    m v h Henrik
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Skriv lite mer om appen så finns det säkert ett större intresse. Eftersom du inte kan ge någon ersättning så kan du lika bra säga vad appen ska göra.
     
  7. Peppe L-G

    Peppe L-G Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tackar för era tankar, och förstår nu att jag kan ha uttryckt mig lite dumt.

    Man behöver inte vara en topp-utvecklare, bara man kan göra det som behövs (vilket står vid "Kvalifikationer" i förstainlägget). Sedan är erfarenhet väldigt bra, det går inte att komma ifrån, och då detta är ett android-forum med massor av utvecklare så tänkte jag sikta mot stjärnorna och se vart jag landar. Jag förstår nu att jag inte kom så långt.

    Jag har ingen aning om hur många timmar det kommer ta att utveckla appen, och det skiljer sig antagligen väldigt mycket från person till person (beroende på kunskap), och blir omöjligt att säga. Dessutom är det inget krav på att enbart en person (+ mig) gör appen, utan för mig kan vi gärna vara en grupp på flera personer. Ju fler åsikter/idéer, desto bättre, men till början vill jag bara bjuda in en för att höra dennes åsikter angående idéen (om den ska skrotas eller satsas på). Sedan går ju idén att banta ner eller att utveckla ännu mer.

    Jag förväntar mig inte att några 30-åriga programmerare som tjänar 500 kr/timme kommer att vara intresserade av detta, utan främst gymnasieelever och studenter som offrar några kvällar i veckan.

    Idén är ingen statshemlighet, men jag vill inte posta den öppet på ett forum. Skicka bara ett mail eller ett PM till mig så berättar jag mer om den.

    Det finns inget som säger att jag ska göra mindre än 50% av arbetet (fast jag antagligen kommer att göra det). Visst, jag kan inte bidra så mycket till att utveckla appen, men om Ni tror att det är en lyckad idé så kan man ju komplettera med en hemsida och andra saker. Idén är redan delvis beroende av en server, och den behöver lite arbete med. Dessa områden har jag goda kunskaper i och kan antagligen göra själv.

    Jag skrev:
    vilket vart lite dumt formulerat. Jag är främst intresserad av att återinvestera det i projektet, och med "delar vi lika" menar jag inte 50/50, utan att vi delar det mellan oss (på vilket sätt kommer vi överens om).

    Det är underbart att ni frågar, fortsätt gärna med det!
     
  8. Dendu

    Dendu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tjena, jag skulle kanske kunna vara intresserad att göra den, men det beror på hur lång tid det skulle ta att göra, så om du kunde skicka mig ett pm med lite mer exakt hur du vill ha det så får jag se vad jag tycker.