Projektorduk - trigger (help) :)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mozze, 1 dec 2018.

  1. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en kingpin projektor duk sedan flera år och nyligen fick jag för mig att det skulle vara skönt att få till triggern att den ska startas med att jag startar projektor helt enkelt, ganska vanligt verkar det som.

    Projektordukstyrning med RF, IR, 12V-trigger eller slutningar (I/O)

    Jag har en sån trigger på min duk och jag testade att installera den enligt instruktioner på nätet:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=whIfYulweHk

    Väldigt simpelt egentligen.

    Nu till problemet som uppstår: jag har kopplat den till dosan där och sladden från dosan till projektorn och startar projektorn så hamnar projektorduken i on/off/on/off/on/off läge där duken kommer precis ut men sen in igen, ut in ut in osv lets not get dirty lol.

    Jag undrar om det är något som är sönder i dosan då kanske? är det en möjlighet? en relä eller nåt? Jag vet inte riktigt hur sånt fungerar, tacksam för tips och råd för att jag ska försöka baka in allting i väggen så jag kan inte riktigt ta ut den sen om den hamnar innanför nu =P


    BenQ SP840 DLP-projektor | Dustinhome.se



    Kan tilläggas att duken fungerar med fjärrkontrollen utan problem.

    Tack på förhand!
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du har kopplat rätt och inte lagt de på Slutning (Contact Closure eller I/O)? Om det nu var vanliga Trigger du ska använda?

    Finns där något stopp att justera på duken alternativt timer att sätta i boxen?
     
    bernard gillar detta.
  3. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag är ingen elektriker så det finns garanterat room for error=P men det kanske är fel på min sladd eller nåt, problemet kan också ligga i att projektorns 12V trigger uttag är inte som vanliga Aux-socket på moderna projektorer utan det är som en 12V uttag som på tex din externa hårddisk, så jag köpte DC pluggar hos Kjell varav ena passade i den och kopplade den med kabeln då och in i projjen.

    DC plugg=P

    https://www.kjell.com/se/sortiment/.../nataggregat/dc-kontakter/7-dc-pluggar-p39182

    så det borde inte kortslutas nånstans egentligen, alternativt att någon relä är trasig i boxen?
     
    bernard gillar detta.
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Liknande fel brukar jag felsöka på jobbet :)

    Börja med att ta loss anslutningarna i kontrollboxen och kontakten i projektorn och sätt tillbaka dem. Försvann problemet? Kan isf varit dålig kontakt.

    Ta loss din ingång från kontrollboxen och mät den. Om boxen triggar på rising edge vill du se 0v när projektorn är avstängd och 12v när den är påslagen. Om den triggar på falling edge är det tvärtom. Är signalen stabil? Ocillerar den? Om signalen är stabil är felet i eller efter kontrollboxen. Ta I så fall loss utgången som triggas av ingången från projektorn och mät signalen till motorn. Är den stabil har vi kanske problem med motorn.

    Om trigger ocillerar mät utgången från projektorn Är utgången stabil eller fladdrar den? Ger den hela 12v eller orkar den inte?

    Om utgången på projektorn är stabil men den fladdsr i andra änden på sladden kan det vara fel på din dckontakt eller sladden.
     
    bernard gillar detta.