Fråga: Proof of Purchase

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av my05, 10 jan 2012.

  1. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En fråga till alla ni Nexus One ägare, kanske speciellt ni som köpte luren direkt ifrån Google i USA: Fick ni någonsin med ett papper benämnt "Proof of purchase" som inkluderade ert namn, datum och IMEI eller serienummer?

    Jag har ett garantiärende just nu med HTC och de kräver att jag bifogar detta dokument. Jag har skickat med information och kopia på min "Google Wallet" som omfattade köpetransaktionen (f.d Google Checkout) men det räcker tydligen inte.

    Googlat på detta och det verkar inte som om Googlesålda lurar fick med detta dokument (??).

    Hjälp!!

    M v h

    Daniel
     
  2. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har inget sådant Lämnade in min på garantiärende för ett år sedan och då ville dom inte ha nått sådant.
     
  3. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är för att de hävdar att telefonen har 12 månaders världsgaranti men bara 24 månader OM den är köpt i Tyskland, England eller Italien (länder som skall ha lagstadgat om just 24 månaders garanti). För ett år sedan var din telefon nog mindre än ett år gammal och därför kan de hävda att den föll inom 12 månaders garantin.

    Enligt dem (och i motsats till vad som står här och på andra ställen) som har köpt den ifrån USA när den släpptes har inga som helst rättigheter längre (också enligt HTC).

    Tittar man på en snapshot av googles mobilsidor ifrån 2010 (http://web.archive.org/web/20100210...m/support/android/bin/answer.py?answer=166519) så står det klart och tydligt att 24 månader skall gälla personer som är bosatta inom EU. Detta vägrar de att erkänna nu (hänvisar till sina ordinarie garantiregler för HTC brandade telefoner).

    Detta trots att jag under mitt första samtal med HTCs svenska support fick bekräftat att Nexus One ligger under "Global Service warranty" på 24 månader. De ljuger alltså och slingrar sig ifrån sina skyldigheter.

    Säger bara: Undvik HTC som pesten
     
    Last edited: 11 jan 2012
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Min Nexus One är köpt direkt från Google till en adress i UK, för exakt 2 år sedan. Jag har också i 2 år hört att det är 24 månader som gäller i EU.

    Nu sedan du fått problem, och jag själv också har ett garantiärende precis uppstartat med HTC, så plockade jag fram min låda som innehåller den lilla boken med "Warrenty Statement".

    Där står:

    "2. This Limited Warranty shall last for 12 months from the date of original purchase unless a longer Warranty Period is required by applicable law in the end customer's location. ("Warranty Period") Customer shall present the PROOF OF PURCHASE upon claiming this Limited Warranty."

    Inget står där om att det ska vara 24 månader inom EU, som alla andra har påstått nu i snart två år.

    EDIT: Samma sak som står i PDF-filen i länken du postade...

    /Söder
     
    Last edited: 12 jan 2012
  5. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Precis. Enligt vad HTC säger så är det endast lagstadgade 24 månader i just Tyskland, UK och Italien.

    Jag jobbar själv inom försäkringsbranchen (dock inom IT) och högg en jurist med specialisering på avtalsrätt och gick igenom hela fallet med honom. Googles utökade garantivillkor säger faktiskt 24 månader för boende inom EU. Det var glasklart. Sen spelar det förmodligen ingen roll att du köpt telefonen någon annanstans. MEN......

    I ditt och mitt ( och flera andras fall) så har vi ju använt en "proxy" för att beställa ifrån USA (borderlinx, etc pga att de inte skickade ut utanför USA). Problemet med det är att telefonen faktiskt levererats till en amerikansk adress innan den skickades vidare. Här har vi problemet eftersom det då (enligt HTC) anses falla under amerikansk avtalsrätt (dvs 12 månader). Hade vi väntat till April 2010 och köpt ifrån europa hade vi haft 24 månader. (eller om Google kunnat leverera direkt....).

    Detta verkar vara en gråzon. Avtalet säger ingenting om beställare/leverantör vad gäller geografisk placering. Heller ingenting om "proxyfirmor", etc. Enligt juristen var det glasklart så att avtalet ger oss rätt. Enda sättet att pröva detta blir isåfall i domstol med allt vad det innebär.

    Jag har lagt ner för mycket tid på detta (gått ut över arbetstid) och känner att jag inte orkar driva eländet längre. Jag betalar in 24 pund nu och får hem mobilen orörd. Jag har lyckats skaka fram det dotterkort som flatkabel->powerknapp sitter på och kommer byta delen själv.

    När det är gjort så kommer jag aldrig någonsin mer att befatta mig med HTC och deras produkter. Nu är jag förstås inte så naiv så att jag tror att Motorola, Samsung, mfl skulle sköta detta snyggare, men det bemötande jag fått av HTC i detta fallet har fått bägaren att rinna över.

    Söder, om du redan har skickat iväg nallen så håller jag självklart tummarna för att du faktiskt får igenom reparationen (det verkar vara godtyckligt beroende på vem som handlägger ärendet). Jag skulle hur det än går gärna vilja följa hur det går för dig (bra som dåligt).

    M v h

    Danne
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Min telefon är faktiskt inte beställd till USA via Borderlinx eller dyl. utan den är beställt (via proxy visserligen) till min kusin i UK. Direkt vid försäljningsstart fanns faktiskt UK med som land man kunde köpa till.

    Min telefon är heller faktiskt inte ivägskickad ännu, eftersom HTC och UPS klantat sig verkar det som. 2 gånger UPS inte kommit den dagen som det var sagt, och när jag 3e gången ringde HTC och sa detta så sa de att det ofta blev problem om man försökte boka en dag som inte var närmaste dagen efter. Dvs boka på måndag om önskemål på onsdag funkade visst inte. (UPS verkar vara ena jävla idioter till att driva en paket-firma).

    Jag ska iaf testa att få min fixad på garanti. Skulle det inte gå får jag väl betala och köra på den som det är.

    Men saker som hänta är ju att HTC Sverige har ju själva sagt "jaja, men det är ju 24 mån garanti på denna telefonen" och "jaja, det felet är vanligt".

    Så det verkar konstigt att de i UK sedan bitchar som fan om detta. Någon enhetlighet får det väl finnas i det jävla företaget.

    Jag har förutom det ticket-papper man får från HTC skickat med en bild på min låda, samt en utskrift från Google Wallet, samt ett ark där jag skriver lite mer om mina problem.

    /Söder