PSN nere ett bra tag nu.

Diskussion i 'Off Topic' startad av Division, 26 apr 2011.

1. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Självklart är det så, men det är bara skenheligt av "Anon" att påstå att de bryr sig om att det drabbat användarna så som det gjort.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Förstår din poäng. Hos användarna är väl det som drabbar antalet dagar som det ligger nere. Så jag förstår det för Sony kan de tjäna pengar genom att folk köper saker på PSN. Dvs Sony riskerar att förlora mycket pengar då antalet potentiella användare är högre under helger, användaren i sig förlorar inget då den ändå skulle vara nere "lika många dagar" oavsett när Anon skulle göra aktionen.
    Att göra det under storhelg är för användaren ingen skillnad mer än att man inte kan spela då man har tid, däremot kan nog Sony vara snabbare att agera. Oavsett om det är vika sig för Anon eller bara öppna PSN.

3. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Xbox FTW!

SnowStorm gillar detta.
  4. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ah, visst. Trist bara att man rent teoretiskt hade hunnit spela alla 360 exclusives som finns under påskhelgen.

5. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ABSTINENS var förnamnet!,satan vad det rycker i fingrarna ;)

men anon skriver på deras hemsida "For Once We Didn't Do It"

http://anonnews.org/?p=press&a=item&i=848

jag har iaf spärrat mitt kort,vill vara på säkra sidan,om dom har fått åt sig konto-uppgifterna så tar dom ju inget nu,utan väntar 1-2 år....dom är ju hackers....hackers är smarta ;)

6. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kommer igång snart, tog lite tid men bättre sent än aldrig...

7. Division

Division Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Just nu Sony press konferens: Senaste:
    * Sony säger att de skall stå för kostnaden för nytt bank kort för drabbade kunder?!
    * Alla kommer få 30dgr PSN+
    * De som redan har plus kommer få 30dgr gratis

* Inom en vecka så kommer allt försutom PSS att fungera

* Inom en månad kommer PSS även att fungera

* När PSN kommer igång krävs enuppdatering.

*Anonymous har skickat mail till Sony där de listar anställdas adresser deras barns skolor och annan personlig information I mailet berättar de även om sin Sitt action utanför Sony butiker. Q&A

* 10miljoner kreditkort kan ha blivit stulna Sony har inte fått in några rapporter om att någon skall ha blivit av med några pengar

* Sony kan inte säga hur detta slår på bolaget

* Det var en väldigt komplicerad attack, vi vet faktiskt inte fortfarande exakt vilka uppgifter som blivit stulna

* Sony utreder fortfarande angreppet, 78miljoner konton har blivit tillgänliga Mindre antal "kunder" (alltså det handlar om dubble konton mm) FBI har kopplats in.

* Många länder har kontaktat Sony för egna utredningar.

* Sony trycker på att det finns inga bevis för att kredituppgifter är stulna, men vill inte gå med att de är 100% säkra. Sony säger även att de inte säger så här för att dölja något, utan att de har inget bevis att hackaren kommit in i den delen av PSN + Att uppgifterna var krypterade.

* Jailbreak var vägen som de använde för att ta sig in, menSony vill inte gå in på detaljer.

* Åter igen trycker Sony att INGEN har anmält att kontokorts uppgifter använts olagligt

* Sony berättar att det tog tid att stänga av PSN (vilket de gjorde när de upptäckte intrånget) Extremt mycket information har de gått igenom

* De berättar även att Sony Tablet och PSN press släppen inte har med varandra att göra.

* Sony berättar att de inte finns bevis för att det var anonumous som angrep dem. Sony vill inte gå ut med vem de spekulerar att det kan vara.

* Sony har flera steg av säkerhet innan man kommer till användar informationen dock var den inte krypterad (Förutom kredituppgifterna som var krypterade)

* PSN och NGP bygger på att Sony har en bra uppbyggt nätverkstjänst Och det arbetar Sony ständigt med, Sony kommer nu att kämpa för att bygga upp förtroendet från konsumenterna, och erbjuda en bra upplevelse på med nuvarande/framtida produkter

* Sony trycker på att det är EXTREMT viktigt att manbyter lösenordnär PSN fungerar igen

* Sony säger att de kommer fortsätta kampen mot piratkopiering och hackers Sony och andra företag som driver nätverks tjänster känner till att det finns möjlighet att bli hackade, och de tar säkerhet på största allvar, Sony har klarat sig mot detta väldigt länge och har planer för att hur detta skall förhindras men denna gång gick de förlorare ur striden.

* "Anon" har attackerat Sony tidigare menom det var dem denna gång är inte säkert ((förmodligen inte))

* Lösenorden var inte krypterade men "hash"?! http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function (Reporter frågar varför Sony Asien inte gick ut medinformationen lika snabbt som i EU och Amerika)

* Sony svarar att de har olika sätt att gå ut med informationen. EU och USA får nyheten via bloggen och i Asien så går de ut via hemsidan, deras mål är att de ska vara samma information, men ibland kan de skilja lite mellan olika regioner

* Sony vill inte gå ut med om de stulna Root nycklarna har med detta att göra.

* Sony säger att kompensationen är person baserad när de kommer till Kontokort byte. (Byte av kort betalas OM man blivit drabbad av att ens kontouppgifter används olagligt) ((I sverige får man väll nytt kort gratis om man blivit "hackad" på pengar så detta gäller nog inte oss, kan ha fel))

* Tidigare attacker har varit av annorlunda slag, de tidigare attackerna har gått ut på att de har skickat massor av mail till våra servrar och då slagit ut dem. Denna attack gick inte till på detta sätt. "Anon" attackerna tror de nu att de kan förhindra genom att de har genomfört en del förändringar i säkerheten.

* 78miljoner konton har registrerats på PSN och det är gratis. Endast PSN+ kostar pengar, vill manavsluta sitt PSN+ konto så har Sony fullförståelse för detta, Vill man ha tillbaka sina pengar så sker det på personlig basis alltså fall till fall. Samma gäller om man har pengar i PSN wallet

* Sony kommer att bistå i den polisära utredningen.

* kompensation på 50-20dollar eller mer kommer i olika former att bjudas på i de olika regionerna. ((DLC och annat, alltså inte pengar))

*Sony arbetar på att stärka säkerheten och håller på att stress testar just nu.

* ca:37 miljoner ps3 är uppkopplade på nätet?!?! fler är sålda ((Hörde inte riktigt vad som sas här)) 80% av Ps3 är loggade mot nätet

* Hackarna kom in i systemet genom att lura systemet att de ska ha tillgång till systemet och på så vis kunde de tränga igenombrandväggarna det va en mycket sofistikerad attack.

* Sony har inte haft detta problem förrut.

* Sony arbetar på att öka PS3´s säkerhet och PSN´s säkerhet Sony arbetar på att stoppa jailbreak.

* Sony säger igen att det finns inget som tyder på att kreditkortsuppgifter är stulna och ingen har anmält att de blivit drabbade.

* förrut stod det i PSN villkoren att man inte får tillbaka de pengar man hade i PSN wallet om man vill gå ur PSN, mennu har de skrivit om detta så att man kan få tillbaka pengarna (fall till fall utredning)

* Sony säger igen att de lägger ingen skuld på "Anon" för detta intrång men anledningen att de tog upp "Anon" på denna konferens är för bakgrunds information om vad som hänt.

källa, Sony presskonferens.
    Översättning, playstation-3.se

Sent from my Desire HD using Tapatalk

8. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

åh jesus fucking christ, google translate at its worst. Mina ögon blöder.

9. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Haha, fick mig ett gott skratt!
    Hur gick det för dig förresten, fick du din PS såld? :)

10. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Nejdu, sket i det faktiskt. Kan väl vara bra att ha någon gång antar jag :P legat hos polaren i över ett halvår dock ^^

11. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Haha, så sant.

12. amirali

amirali Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Snart kommer PSN upp igen!

13. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Kommer det upp ikväll tro?

14. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vem vet, det gör nog inte ens Sony själva. Inom en vecka är det iallafall sagt

15. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kommer förmodligen upp på tisdag.

16. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER