Publicera på flera konton med flera signeringsnycklar

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av nadam, 9 jun 2012.

  1. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag har hittills publicerat appar på olika utvecklarkonton och signerat alla med samma nyckel. Det går förstås bra, men om någon skulle vilja ta över utvecklingen, så måste de antingen publicera en ny app eller få tillgång till min nyckel.

    Jag har nu två nya appar som ska publiceras på två nya utvecklarkonton. Har läst på lite och kommit fram till följande:

    Jag fortsätter ha ett enda keystore, men i detta skapar jag två nya nycklar som därmed får varsitt alias. Den dagen någon annan ska vara med i utvecklingen eller ta över utvecklingen, så exporterar jag nyckeln (ändrar eventuellt lösenord först) till fil och skickar denna fil till den andra utvecklaren.

    Låter det vettigt?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Varför inte skapa en release keystore för varje app?
    Jag skapar en release keystore för varje app med ett unikt lösenord. Filen checkar jag in i versionshanteringssystemet för att inte tappa bort den.

    Om en annan utvecklare ska ta över mitt projekt så är det enkelt för den personen att bara hämta ut allt från versionshanteringssystemet och även få med sig rätt keystore.
     
  3. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Tänkte att det skulle vara smidigare att bara ha en keystore att hålla reda på, men att ha en separat keystore lagrad ihop med resten av projektet känns nog snäppet bättre, som du föreslår.

    Nyckeln är ju fortfarande skyddad av dubbla lösenord i keystore och lösenord till versionshanteringssystemet, så det känns tillräckligt säkert.