Putins sanktioner mot dig – Glonass (ryska GPS) borta

Diskussion i 'Allmänt' startad av donaldduck, 26 jul 2014.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    De flesta moderna telefonerna använder både det västerländska- och det ryska GPS systemet. Man har sedan ett tag framfört från Ryssland att som svar på sanktionerna stänga av Glonass för oss vilket också verkar ha skett. Den bilagda bilden består av delar från två skärmdumpar från appen GPS status.

    I diagrammet visas satelliternas signalstyrka som funktion av satellitens nummer. Satelliterna från mitten av diagrammet är de ryska. På den översta delen börjar appen att ta kontakt med de satelliter som skall vara synliga vid den aktuella tiden. De gröna staplarna visar att appen har kontakt med tre ryska satelliter. De gråa visar satelliter som finns där men som den inte har kontakt med.

    Den nedre delen av bilden visar läget ca 30 sekunder senare, alla ryska satelliter borta!

    Man kan stänga av satellitesystem så att bara vissa ”kunder” kan använda det (militärt). Gäller även för det amerikanska.

    Vi har ju ett europeiskt satellitsystem som lever på sparlåga utan att vara i drift, politikerna får fler röster genom att spendera pengarna på annat. Det kan kanske vara bra att ha i bakhuvudet att även det västerländska systemet kan vara borta efter några tangenttryckningar gjorda i USA.
     

    Bifogade filer:

    antonholmstedt gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Jag hörde att USA sprängt alla GLONASS-satelliter så det är nog därför.