[Q] Entusiastisk nybörjare undrar!

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Skvanorn, 5 aug 2011.

1. Skvanorn

Skvanorn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Första inlägget, woho! :D

Först min story...
    Efter att ha ledsnat på min (relativt) långsamma Desire så bestämde jag mig häromdagen äntligen för att roota och flasha in en ROM. Påpekas bör att jag är en nybörjare när det kommer till rootning, ROMs etc så jag var lite nervös för att "bricka" telefonen... Jag hittade DreamHawks excellenta guide och skred till verket och allt gick bra med rootningen! Däremot när jag skulle använda ClockworkMod Recovery för att flasha in en ROM så fungerade inte den, så jag tvingades unroota igen och flasha om med Amon_RA-recoveryn (jag hittade en tråd här på forumet där andra användare beskrev samma problem som jag haft med CWMR).
    Sedan dess har allt funkat prima. Jag valde att flasha in Oxygen v.2.1.6 och jag är grymt nöjd med den :)

Nu till mina funderingar...
    1) Jag kan ingenting om hboot, S-OFF, radio eller A2SD+ men jag är lite intresserad av att använda A2SD+ då det interna utrymmet är i minsta laget på Desiren. Hur bör/kan jag gå tillväga om jag vill få in A2SD+, helst utan att flasha om Oxygen?

2) Om jag skulle vilja byta ROM, säg till CM7, behöver jag då fundera något över hboot, S-OFF, radio eller A2SD+ eller är det bara att köra en Nandroid följt av total wipe i recovery (cache, data och Dalvik cache) och sen bara flasha in den nya ROM:en?

3) Mods verkar vara en kul grej, men jag hittar väldigt få när jag googlar. Det jag hittat är bl.a. en mod för att låsa upp skärmen med "menu"-knappen. Var kan man få tag på fler mods, och hur vet jag om de passar just min ROM?

Tack på förhand för alla svar,
    Skvanorn :D

2. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det du behöver göra för att få a2sd att fungera är att skapa en ext-partition på ditt minneskort.
    Det görs väldigt enkelt i Amon Ra.
    Se bara till att kopiera allt innehåll på ditt minneskort till datorn först då partitioneringen kommer att blåsa kortet helt.
    När det är gjort är det bara att partitionera i Amon Ra, större än 1gb lär du aldrig ha någon nytta av (troligtvis) och sedan kopiera tillbaka din filer från datorn igen.
    Sen om det räcker att bara partitionera för att få a2sd att fungera vet jag inget om, jag har alltid haft en ext på mitt minneskort.
    Annars kanske det räcker att flasha om Oxygen utan att wipea för att få det att fungera, då förlorar du ju ingen data.
    Skulle inte det fungera laddar du ner appen s2e från market och flyttar saker via det.
    Den appen behöver du bara gå in i en gång och göra dina val, sen kommer alla appar automatiskt läggas där du valt i fortsättningen.

Skvanorn gillar detta.
  3. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack för svaret!
    Jag funderar fortfarande på om jag vill göra en ext-partition. Jag har läst om en del som får det felet att telefonen inte hittar SD-kortet överhuvudtaget efter en sådan partitionering. Vad kan ha hänt då?

Ett alternativ som jag snubblade över igår var Link2SD, där man kan partitionera en FAT32-del istället, och där lägga apparna. Det låter ju enkelt och bra. Vad är åsikten om denna app? :)

4. svartlock

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag har aldrig provat link2sd då jag aldrig haft någon nytta av den, så där har jag ingen åsikt.
    Men att telefonen inte hittar sd-kortet efter partitionering har jag aldrig varit med om, mitt kort måste blivit ompartitionerat ett tiotal gånger.
    Skulle det trots allt hända är det väldigt lätt avhjälpt med ett par snabba kommando i fastboot.
    Så en ext-partition är något jag rekommenderar, har alltid funkat prima för mig.

5. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, men då testar jag mig på en ext3-partition (eller är ext2/ext4 att föredra?).

Bara för att klargöra - exakt hur bör jag gå tillväga (jag har backat upp SD-kortet)?
    1) Partitionera i Amon RA? Hur väljer jag vilken partition som skall ligga först (för FAT32-partitionen måste ligga först?)?
    2) Flasha in Oxygen igen? Kan jag starta telefonen efter att SD-kortet är partitionerat, för jag måste ju föra in Oxygen-zip-filen?
    3) ????
    4) Profit

Tack igen :o

Edit: Jag har Minitool Partition till datorn. Skall jag partitionera via den istället (har SD-kortläsare i datorn) och sen lägga tillbaka allt på kortet igen, starta upp, hoppas på att allt går/flasha om Oxygen?
    Edit2: Såg att SD-kortet i telefonen är ett mini-SD och ett sånt passar inte i kortläsaren :P

Last edited: 7 aug 2011
  6. svartlock

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det går alldeles utmärkt att partitionera i recoveryn, finns ju en egen meny för det.
    Jag kör på ext3 och har alltid gjort det, har läst lite här och var att ext4 kan tappa data vid strömförlust (slut på batteriet).
    Väljer du att partitionera i recoveryn så kommer allting att lägga sig i rätt ordning, det är inget du behöver oroa dig för.
    Den första partitionen kommer bli en ext2 men inne i samma meny kan man välja att konvertera till ext3 och 4.
    Efter allt det är fixat är det bara att starta telefonen som vanligt eftersom din rom ligger på telefonens nand och inte blir berört av partitioneringen.
    Om det ligger saker på sd-kortet som används av din rom (bakgrunder, ringsignaler osv osv) kanske det kan vara klokt att mounta telefonen i recoveryn först innan du startar upp den och kopiera tillbaks allt innehåll.

Nu tror jag att de appar du redan har installerade kommer att ligga kvar på nand-minnet i telefonen eftersom oxygen skapar ett skript när den installeras som hänvisar alla appar till ext-partitionen (om en sådan finnes).
    Finns ingen sån landar allt på telefonens minne så du får nog ladda ner appen s2e och göra dina inställningar där.
    Dock busenkelt att använda den appen så det borde inte vara några problem.

Skulle du sakna någon info är det bara att posta här igen.

7. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har alla ringsignaler och bakgrunder på SD-kortet. Kopiera tillbaks allt innehåll, menar du Nandroid restore då?

8. svartlock

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nej, jag menar bara att du ska kopiera tillbaka allt innehåll till sd-kortet igen innan du startar upp telefonen igen.
    Bara kopiera och klistra in från din dator, ingen nandroid restore.
    Allt du vill är att få tillbaka det du hade på ditt minneskort eftersom vissa appar sparar info och data på sd-kortet så kan det vara klokt att kopiera tillbaka allt innan du startar upp telefonen.
    Som sagt, detta kan du ju göra i recovery, det finns en meny som heter usb ms-mount eller något i den stilen som mountar din telefons minneskort så du kommer åt det i windows.

9. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, det gick toppenbra!

En fundering jag har nu dock:
    När jag skriver "su" följt av "a2sd cachesd" så står det "a2sd: not found". Bör jag flasha om ROM:en eller?
    När jag kollar med System Info Pro så står det "A2SD storage: 362MB free, 457MB total" samt "Internal storage: 44,57MB free, 151MB total" och jag har 40 "user apps" installerade. Är det inte lite väl lite "Internal storage" kvar (mer än jag hade innan jag gjorde ext3-partitionen men ändå lite för lite)? När jag installerade Google Maps nu för att testa så hamnade allt på "Internal storage"... Är det nåt jag behöver göra för att a2sd+ ska funka?

10. svartlock

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ladda ner appen s2e från market och kolla vad den säger.
    Där finns ett par rutor att bocka i, vad man vill flytta på.
    Om den översta rutan "Applications" säger att där finns appar (står angivet i kilobyte eller megabyte då) så är det bara att bocka i den rutan och starta om telefonen.
    Annars tror jag att den enda lösningen för att få a2sd att fungera som det var tänkt i Oxygen så måste du nog göra en clean install av rommen eftersom den slänger in ett skript som gör att alla appar landar på din ext-partition.
    Eftersom du redan hade ett antal appar installerade så funkar det inte som det var tänkt.
    Men med s2e kan det kanske avhjälpas ändå, så du slipper flasha om.
    Den appen gör i princip samma sak, lägger in ett skript som berättar för telefonen att installera allt på ext.
    Enda skillnaden är att den även kan flytta redan installerade appar.
    Ge den appen ett försök, det borde funka.

11. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är rätt förvirrad nu...

Jag testade S2E, den sa att det inte fanns några applikationer som kunde flyttas, däremot 65MB Dalvik-cache. Jag testade att kryssa i både "Applications" (ifall att) och "Dalvik-cache" och rebootade men ingen skillnad.

Så, jag flashade om ROM:en (Oxygen 2.1.6) och testade att skriva "su" och "a2sd cachesd" i terminalen, men med samma resultat - "a2sd: not found".

När jag kollar System Info Pro så är det som förut, runt 48MB ledigt på "Internal storage".

Är det ROM:en som inte är A2SD+-kompatibel eller vad gör jag fel? :ehm:

12. svartlock

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Oxygen har a2sd från start, man behöver inte skriva något för att det ska fungera.
    Det verkar dock ha blivit lite knas hos dig, det kanske beror på att du inte hade någon ext från början.
    Prova att flasha om rommen utan att wipea något, skulle inte det hjälpa får du nog gör en full wipe och flasha om tyvärr.
    Jag har iaf inga fler lösningar på lager.

13. jejja80

jejja80 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej. Prova att rensa dalvik cache innan du flashar om Oxygen.

Oxygen har a2sd+ inbyggt så det bör funkar. Dock ligger dalvik kvar på nand som standard. A2sd cachesd gör att även dalvik sparas på ext

sent from my Desire.

14. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för era svar.

Jag har flashat om Oxygen både med och utan full wipe nu, men minnet ligger kvar runt 48MB. Jag har dock märkt att jag får plats med mycket fler appar än innan jag partitionerade, så en viss % av apparna hamnar uppenbarligen på ext3-partitionen. Det jag är lite förvånad över är ju bara att inte internminnet ligger lite högre, skall enligt vad jag läst ligga kring 80-120MB. :ehm:

Jag får se om jag orkar köra en till full wipe och slänga in Oxygen 2.2 för att se om det blir någon skillnad. Detta får duga så länge...

Last edited: 8 aug 2011
  15. Skvanorn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag flashade in Oxygen 2.2 (utan någon wipe) och sedan "dalvik-cache2SD-signed.zip" och nu har jag 95MB ledigt internminne med 115 appar (varav 52 är "user" och 63 är "system"). Jag antar att problemet är löst ;)

En ny fråga har dykt upp: vet någon om AdamG har tagit bort den fina CRT-låsanimationen ("old TV") från Oxygen 2.2? Den finns inte för mig iaf :ehm: Går den att flasha in på något sätt?

Last edited: 8 aug 2011