Problem: Qi fungerar dåligt pga dålig kontakt med skalet?

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av pacman, 29 jan 2016.

Taggar:
  1. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag har under en tid haft problem med att QI-laddning stängs av ibland innan batteriet är fullt. För att få igång den igen så har jag behövt lyfta av bakstycket och sätta tillbaka det igen. Då fungerar det ett par dagar, sedan får jag samma problem igen. Jag har samma problem med originalbakstycket likväl som med mitt flip-bakstycke (circle).

    Idag så slutade QI att fungera helt med bägge bakstyckena. Mycket irriterande.

    Hur som helst, är det andra som har liknande problem?

    Eftersom felet verkade bli värre ju kallare det var ute så funderade jag först på om det var problem med inpassningen av bakstycket när det blev kallt, men nu har jag en annan teori:
    - Jag misstänker att det är korrosion i övergången mellan de fjädrande blecken och telefonen. När det är kallt ute och telefonen åker ut och in mellan kall och varm luft och in och ut ur fickan så finns det risk för att man får kondens inne i telefonen. Detta skulle kunna förklara varför problemen uppkommit när det varit kallt och efter laddningen gått igång. När strömmen går i den korroderade delen så skulle korrosionen kunna leda till ytterligare korrosion. En teori bara just nu, men känner någon igen problemen???
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har du möjlighet att testa med en annan QI-laddare. Kan vara den som gett upp. Även med en annan nätadapter kan vara bra att testa.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen, men jag har testat flera olika laddare och nätagg. Jag har tre laddare (hemma, bilen, jobbet) alla med olika nätagg. Har dessutom (som jag skrev) ett till bakstycke med quickcircle också och inte heller det fungerar. Jag gissar efter att nu testat lite mer att QI-kretsen i telefonen har gett upp...
     
  4. teambirger

    teambirger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Haft problem sen du skrev detta. Helt sjukt. Inatt plingade den så djävligt när den kopplade till och från att jag tog bort luren från laddaren. Quick circle på min telefon också.
     
  5. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag hade ibland liknande problem också, innan det började bli sämre och sämre. Ibland så gick den upp och ned med några minuters mellanrum. Jag kopplade det då till billiga kretsar i min billiga QI-laddare, men det kanske inte hade med det att göra?

    Jag trodde ett tag att problemet hade att göra med att jag uppgraderat till Marshmallow, men sedan insåg jag att problemen med att jag behövde lyfta på bakstycket började innan uppgraderingen. Det har troligen inte med detta att göra alls. Möjligen att Marshmallow hanterar QI-kretsen annorlunda, men det beror ju ändå på ett annat fel i grunden...

    Jag tänker lämna in telefonen, men jag tänkte vänta till dess att den officiella marshmallow kommer ut så att jag kan uppgradera till denna först. Gissningsvis så kommer de att säga att telefonen har utsatts för fukt (de brukar ju alltid komma fram till det av någon anledning), men problemet började ju med att det var 20 grader kallt ute, den fukt som genereras av detta bör ju telefonen tåla, annars kan man ju inte ha den på dessa breddgrader...
     
  6. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Och idag så tyckte jag att batteritiden var ovanligt bra på telefonen. Igår fungerade inte Qi-laddningen, men idag när batteritiden var bättre så fungerade Qi-laddningen igen. Jag misstänker att jag från kondens som skapats när det var riktigt kallt har fått fukt i telefonen som nu har torkat ut.

    Intressant. Jag skall följa upp detta ytterligare...
     
  7. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Över natten så laddade batteriet trådlöst med QI, men det laddar inte över 96%. Undrar om problemet ligger i själva batteriet?

    Laddade i bilen på väg till jobbet, men den lyckades inte ladda fullt med QI då heller.

    Just kopplingen till att batterikapaciteten verkade bli bättre samtidigt som QI började fungera igen antyder ju att problemet ligger i batteriet eller laddkretsen...

    Kanske läge att skaffa ett utbytesbatteri att testa med?
     
  8. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Eller testa att ladda med kabel ;)
     
  9. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Hahaha...

    Orsaken till att jag har skaffat QI-laddare i första läget är att jag ville ha en smidig lösning för att ladda telefonen i bilen, en lösning utan att behöva pilla med sladdar...
    ...men det har strulat sen den första dagen, när äntligen de flesta andra problem har löst sig (det senaste genom att jag bytte till marshmallow, då slutade telefonen med att släcka skärmen efter att QI kopplas upp - en stor förbättring eftersom QI-förhandlingen startar om lite då och då, exempelvis när batteriet är fulladdat och därefter underhållsladdas), då dök detta problem upp istället. Man kan ju bli trött för mindre...
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Och inatt så fick jag 100% laddning, samt att QI-laddningen även fungerat bra på jobbet (var tvungen att testa detta separat). Jag hade dessutom 30% kvar på batteriet igår kväll trots att jag använt telefonen mycket, bland annat hade jag använt GPSen under en timme.

    Någonting har uppenbarligen hänt...
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Mycket intressant i morse (efter QI-laddning under hela natten) så har telefonen 0% batteri. Uppenbarligen ger inte QI-laddaren tillräckligt med batteri för att tända skärmen, då jag kunde se att telefonens skärm tändes, laddning drogs igång och sedan dog telefonen igen, varefter proceduren startade om. Laddade telefonen till ca 10%, varefter jag var tvungen att åka iväg. Laddade då med QI i bilen och den nådde upp till ca 50% på en knapp timme trots att GPSen var aktiv. QI fungerar lite som det vill. Börjar misstänka att telefonen är ännu mer kinkig på att jag lägger den precis rätt än vad jag trodde att den var. Och eftersom jag i Marshmallow inte får en notifiering om långsam laddning så upptäcker jag det inte heller...