QI-laddning

Diskussion i 'Nokia 8 Sirocco (2018)' startad av albatorsk, 19 maj 2018.

  1. albatorsk

    albatorsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tjenare,

    Jag fick min Sirocco igår, och tänkte med en gång att jag ville ha trådlös laddning. Jag stack ner på NetOnNet och köpte en Zens Fast Wireless Charger Stand 15 W, men, mitt första intryck är ingen höjdare. Mobilen blir skållhet, och mycket riktigt vaknade jag i natt av att mobilen i laddaren började plinga och varnade för att batteriet var för varmt för att laddas. När jag satte den på laddning hade den ungefär 70% kvar av batteriet, och den stod på 74% när jag vaknade några timmar senare.

    Jag har tillfälligt gett laddaren till min sambo som har en iPhone 8, och hennes telefon blir knappt ljummen, så det verkar funka bra där.

    Vad har ni för erfarenhet hittills av QI-laddning? Ska jag chansa på att köpa en IKEA-laddare på 5 W istället?
     
  2. Covetous

    Covetous Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Kashing
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Kashing
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Telefon 2:
    Asys Zenfone 7 Pro
    Info:
    Den är jättefin
    Jag köpte en sån här: Webhallen.com i går.
    Råkade lägga telefonen fel så den har inte laddat under natten. Men när jag rättade till på morgonen så blev det bättre och det fungerade ganska bra. från 19% till 54% på ett par timmar. Jag ska nog köpa en till och ha på jobbet. Som jag förstått det så mår batterierna bättre om man bara ligger och fyller på den lite ofta istället för att maxa ut varje natt.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att maxa laddningen är inte så farligt, men det är sämre att låta batteriet ladda ur mycket. Bättre att konstant hålla det på en hög nivå, och då är ju trådlös laddning suveränt också.

    Laddar man endast ur batteriet 10% som mest ökar antalet cykler närmast trettiofaldigt från om du låter batteriet ladda ur 100% för varje tillfälle, men det är förstås jobbigt att hålla sig till det i praktiken :)

    Ladda ofta och så mycket som möjligt är bästa tipset. samt att se till att laddningen sker på en sval plats. Exempelvis undvika direkt sol etc.

    discharge_depth.png

    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  5. albatorsk

    albatorsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Men hur är det med värmeutvecklingen i era telefoner? Blir de så varma att man knappt kan hålla i dem?

    @Johnh3@Johnh3 Tack för tipset, men jag är lite skeptisk till att ha en fläkt i laddstationen, då jag gärna vill kunna ladda mobilen på nattduksbordet i sovrummet.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Den låter inget i vilket fall som helst. ;)Laddaren som du nämnde i början kanske är för stark också (15W), vilket kan göra att mobilen blir för varm.
    Trust laddaren kan som max få en effekt på 10W:
    Trust.com - Yudo10 Fast Wireless Charger for smartphones

    Hade den erfarenheten med en JBL Bluetooth högtalare där jag fick den effekten. Mobilen kokade i princip så jag vågade inte använda den som en laddare:
    https://www.amazon.com/dp/B00A7B0JCQ/?tag=swedroid-20
     
    Last edited: 19 maj 2018
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Fläkten går inte igång om man har en lite svagare laddarplugg på Trust laddaren. Det tar lite längre men å andra sidan är det helt tyst, och med minskad värmeutveckling.

    Skärmklipp.PNG
     
    albatorsk gillar detta.
  8. Pete Halloumi

    Pete Halloumi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag har en relaterad fråga. Upplever ni som har Sirocco och Ikeas laddare att det är svårt att positionera rätt för att få laddning?

    Jag har på det medföljande skalet på telefonen. Har en Ikea-laddare som är infälld i skrivbordet hemma - den funkar med noggrann positionering. Har också Ikeas runda platta (den med en laddare) på jobbet - den funkar inte alls.
     
    Last edited: 20 maj 2018