Fråga: Råd angående abonnemang önskas

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Salvion, 17 sept 2018.

Taggar:
  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag är jäkligt på att vara en aktiv kund när det gäller olika abonnemang över lag och just i detta fall Mobil abonnemang.
    Jag har ett Telenor abb som heter
    Frihet 40Gb för 548 kr/mån utan bindningstid kvar.
    Har Telenor Change men det är år sedan jag bytte telefon med det, har köpt obundna telefoner vanligtvis.

    I praktiken gör jag inte alls av med mycket data, denna månad

    Såg en tråd här för en tid sen om en app Bill Minimizer https://play.google.com/store/apps/details?id=com.billminimizer som jag testat och jag törs inte byta abb ändå....
    Just nu föreslår appen:
    1.Hallon Liten (99kr/mån)
    2. Vimla Mer 2Gb (100kr/mån)
    3.Comviq Fastpris 5Gb (145kr/mån)
    Jag skulle säga att jag använder drygt 2-5 Gb/mån normalt över året men på semester 1-2 ggr året mer.

    Jag är en sådan där typ som vill ha både Bälte och Hängslen :o
    Bra täckning är viktigt, primärt i Stockholm men en bonus om det sträcker sig över landet.
    Med det menar jag att jag vill inte hamna i ett läge där abb är ett hinder för att se på film eller lyssna på musik
    Jag vill ha ett abb som är långt framme tekniskt då jag gillar balla nya funktioner.

    Så enligt appen är jag en storslösare :eek:

    vad har ni för tips att ge som användare till en velig typ som mig :)

    *Tillägg*
    Helst utan bindningstid om inte en bindningstid gör stor skillnad i pris
    Jag är +50 så inte student (annat än av livet då...) ;)
    Det appen föreslår är BARA exempel, inget jag ser som hugget i sten förrän jag hört vad ni säger
     
    Last edited: 17 sept 2018
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Av de där, så skulle jag nog rekommendera Comviq, även om Vimla är okej (går i Telenors nät då det är Telenors lågprisalternativ) men det finns lite struligheter med Vimla så jag kan nog inte helt rekommendera dem för vanliga Svensson som inte vill behöva tänka utan att det bara ska fungera bra. Anledningen till att jag inte rekommenderar Hallon är för 3s täckning, då du nämnde att täckning är viktigt. Sedan är ju täckning mycket individuellt också, beror mycket på vart i landet man bor/åker runt, men är man i Norrland/över Gävle så har 3 sämre täckning om man inte är i en av de större städer eller långs stor vägar
     
  3. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Telia har ju erkänt bra täckning & hastighet och Fello går ju i deras nät.. Är du dessutom student eller under 18/över 55 så får du ex 5Gb och fria samtal/sms/mms för 145:-
    Använder du min värvar-länk nedan så får du 4 månader till halva priset!!

    Du har också möjlighet att spara överbliven data, perfekt till semestern!
     
    Last edited: 18 sept 2018
    induktion och 6150 gillar detta.
  4. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Vilma ligger på 100:- om du inte tecknar det genom en tipslänk, men gör du det så betalar du 90:-! :D
    Kan tillägga att jag "lurade" in min syster på Vimla precis innan hon flyttade till Kiruna förra hösten, och det har funkat fint för henne.
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Går man på vad appen föreslår så är det ju Hallon eller Vimla som är bäst för dig, båda innebär ju även att du kan spara data vilket borde passa bra.

    Är du nöjd med med Telenors täckning så tycker jag du skall köra på Vimla. Täckningen blir då den samma som du har nu, Vimla är ju en del av Telenor så att säga. Är du missnöjd med Telenors täckning så kan du ju alltid testa Hallon och se om det fungerar bättre där du vistas.

    Kan rekommendera dessa test av Vimla och Hallon < De ger en bra bild av vad du kan förvänta dig samt lite nackdelar och fördelar med de båda.
     
    Salvion gillar detta.
  6. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Råkar du vara 55+ ger Vimla 6 GB för 100 kr i månaden (annars 2 GB) , men du kan ju dra av en tia direkt med tipslänk. Vimla ger även 20 GB i välkomstbonus, och sen kan man alltid får 3 månader till halva priset, vilket innebär att du kan köra nån månad med största abbonemang för å sen byta till minsta. Datan sparas sen i ett år. Blir bra billigt. Kan du sen sprida några tipslänkar kapar du ytterligare några tior varje månad.

    Vi har 3 Vimlaabbonemang i familjen med bara positiva erfarenheter.
     
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jag vill gärna hålla med. Vi har haft Fello i två år nu och allt har verkligen fungerat bra. Fellos kundtjänst är verkligen suveränt bra!
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Många bra tips här, vad bra!
    Är lite sugen på att undersöka Vimla mer då det är liknade det jag har men avsevärt billigare och fick bra betyg i ovan recension, men det som passar mig bäst vid en snabb titt är 6Gb för Student och/eller +55 och jag är inte student och 50 ;)

    får kolla noggrannare
     
  9. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Innan du bestämmer dig för Vimla, gå in på deras forum och läs om alla problem som befintliga och f.d. kunder upplever. Vi lämnade Vimla just för alla tömma löften och rörigt i allmänhet. Vimla var en bra idé, men de lyckliga amatörer som försökte genomföra det, har inte lyckats.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Lite därför jag inte kan rekommendera Vimla i nuläget :)
     
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nu vet jag inte varför det passar bäst, men en fördel med Vimla är att du kan byta upp/ner surfmängd och behålla din surfmängd. Det gör t.ex. att du t.ex. kan uppgradera till 50 GB och få dessa direkt, direkt efteråt kan du nedgradera till din ordinare surfmängd och därmed har du köpt upptill 50 GB väldigt billigt och dessa gäller upptill 12 månader.

    Vimlas support har blivit galet mycket bättre på senare tid då de utökat bemanningen stort. Nya plattformen är på gång och man har t.om. börjat betatesta nya betalpartnern. Visst har de kommit med mycket löften innan och haft svårt att infria dessa. Men nu har de ökat bemanningen extremt och börjar faktiskt sakta men säkert komma ikapp. Skall sägas att för de absolut flesta så fungerar Vimla helt exemplariskt.

    Fello skulle jag personligen vara försiktig med utifrån de uppgifter som kommit fram i Fello-tråden här på Swedroid. Dvs att Fello dras med underskott och mycket väl kan hamna i ekonomiska problem. Fello har ingen stor ägare bakom sig som t.ex. Vimla (Telenor) och tar pengarna slut så står man där. Har man riktig otur så kanske man blir av med sitt mobilnummer med och det är ju tråkigt om man haft det i många år.
     
    Last edited: 18 sept 2018
    bernard och emerge gillar detta.
  12. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Hur är Fello? Såg att dom går under Telias nät och är en jädrans massa gånger billigare än Telia. Funkar dom bra? Funderar på att byta tror jag. Dock sitter jag på ett Tele2 abb, 30GB för 232 kr /mån.
     
    tpalsson gillar detta.
  13. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Vimla fungerar bra för mig. Klarar man av att surfa in på deras hemsida och använda deras chatt-support så har de löst alla problem snabbt.

    Vill man ha billigaste pris för surf så får man vara beredd på att ändra surfmängden vid lämpligt tillfälle, så det passar den egna förbrukningen och man inte slår i taket för sparad surfmängd, eller går över tidsgränsen för hur länge man får spara (månadens nya data måste vara slut innan sparad data tas ut).

    Det fungerar även bra med faktura: det kommer ett mail i början av varje månad, så har man ett par veckor på sig att betala fakturan. Jag brukar betala med bankgiro.

    Vimlas hemsida visar mycket bra information, men kan ha en del eftersläpningar. Till exempel så visas det fel surfmängd vid månadsskiften och när man byter surfmängd kan det vara ännu mer förvirrande, men det blir rätt till slut.

    Man ska nog se allt över grundfunktionerna som ren bonus. Annars kan man bli frustrerad och förvandlas till en av gnällspikarna här på forumet ;)
     
    svenix, bernard och emerge gillar detta.
  14. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Om jag vore du så skulle jag ändå testa Hallon. Det finns ett bra erbjudande på Kundkraft | hallon.se som gäller även om man inte är student eller 55+. Ingen uppsägningstid (man betalar fram till kommande månadsskifte). Upp till 100 GB sparas om man inte nedgraderar till billigare abonnemang.
    När det gäller täckningen så är det väldigt individuellt. Jag har bättre 3G-täckning vid min sommarstuga med Hallon/Tre än med Telenor trots att de använder samma 3G-nät. Bytte från Universal (Telenors nät) och hade ett Halebop Go i min dual-sim-mobil för telefonsamtal där. Nu fungerar Hallon så jag behöver inte det längre. Notera dock att de inte använder 2G utan bara 3G och 4G. De ska erbjuda VoLTE senare i höst.
    Med tanke på månadsavgifterna så är det värt att prova!

    Edit: Hallons erbjudande ovan gäller flera gånger. Jag har tecknat nytt och sagt upp flera gånger. Därför är det en bra idé att testa med ett abonnemang först och sedan skaffa ett annat som man porterar sitt nummer till.

    Edit2: Hallons kundservice kan vara lite bristfälligt om man försöker nå dem via mail. Många är upprörda över det. MEN om man kontaktar dem via Facebook Messenger så får man svar väldigt snabbt. Jag har alltid fått svar och hjälp inom ett par timmar. Kan vara bra att veta.
     
    Last edited: 18 sept 2018
    bernard gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De delar inte 3G nätet helt, bara 3G på 2100 bandet, 3 bygger också eget 3G nät på 900 bandet som inte delas med Telenor, så det kan vara därför
     
  16. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Ok det måste vara anledningen. Vet att det är 900 som används nu.
     
    bernard gillar detta.
  17. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag lägger min röst på Vimla. Har sällan strulat för mig sedan jag bytt till de under 2014.

    Om du inte väljer Vimla så hade jag kikat på Hallon om du bor söder om Sundsvall alternativt Telia.
     
    bernard och emerge gillar detta.
  18. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Vill man ha det generellt bästa nätet så skall man välja Telia, annars gör man avkall på något vilket i och för sig kan duga gott för vissa. Jag ser exempelvis väldigt stora skillnader hur N4M (Tele 2 + Telenor) har byggt sitt 4G-nät jämfört med Telia.
     
  19. 308win

    308win Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    125
    Jag kör på kundkraft erbjudandet, tycker det är ett bra erbjudande. 49 kr/mån i 6 mån. Därefter 99 kr/mån för 6GB +50 GB extra surf Märker ingen större skillnad i täckning har vimla oxå
     
    Hakan2 gillar detta.
  20. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Hur funkar det om man tecknar 10GB/mån och i framtiden vill uppgradera till t ex 25GB/mån? Gäller samma rabatterade priser eller "lämnar" man Kundkrafts-priserna om man byter plan?