Råd för en nybörjare

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av lagge92, 30 okt 2010.

1. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Jag försöker komma igång och göra min första användbara Android App. Till en början kommer den ha en startskärm med kanske 3 stora knappar som leder till undermenyer som kanske dom även har knappar och i vissa fall en tab layout eller annat.

Vilket sätt är bäst att göra detta på? ska jag ha en ny aktivitet för varje skärm eller ändra det som visas i en aktivitet?

Om någon har en bra guide, text eller video som beskriver hur man gör sånt här grundläggande UTAN att anta att man kodat i Java professionellt i flera år skulle jag bli väldigt tacksam. Jag har endast programmerat i C# i några månader. De guider jag hittat har inte riktigt förklarat varför man gör det man gör vilket gör det svårt att följa och innebär ofta att man bara kopierar koden.

Tack!

2. Lucke

Lucke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Flera riktigt bra guider :)

xtensivearts.blip.tv

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

anddev.org använder jag mig av.
    Tveka inte att använda dig av menysystemet som redan finns inbyggt. Finns flera hjälpande tutorials på android developersidan. De olika Hello X osv.

4. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

menar du en sådan meny som kommer upp när man trycker på den fysiska "menu" knappen? för det hade inte riktigt passat i denna app.

Nu har jag skapat en till activity som man kan komma till genom ett knapptryck på den första aktiviteten, kan det bli problem om man har kanske mer än 20 aktiviteter i en enda app? för developer.android.com använder en separat aktivitet per tab i en tab layout och jag kommer ha flera separata aktiviteter med egna tabbar.

bättre sätt eller är det bara att köra på?

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Lär väl inte vara för dåligt då de flesta verkar köra så. Ha gärna en koll på lite människa-maskin-tänk när det gäller gränssnittet. Då jag har gått kurser om det är jag miljöskadad, det vet jag :( Men ganska kul och ha lite koll på hur saker bör visas och liknande, om inte annat är det intressant.

6. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

okej vad menar du att jag ska ha koll på? :)

anledningen till att jag bygger det såhär är att appen till största del ska visa information för användaren, i olika kategorier. Och varje kategori delar upp sig i underkategorier osv. och då får man liksom navigera genom dom via aktiviteter med knappar på och till sist en vy med flikar. Kanske ändrar hur det funkar sen haha.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Mest att enkelhet är ofta nyckelord. Det du beskriver i det här stadiet kan vara tråkigt/jobbigt för vissa.

8. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Okej jag ska försöka tänka på det :) men först vill jag få grunderna att fungera.

hmm appen krashar när jag försöker starta aktiviteten som "extends TabActivity" istället för om det bara är en aktivitet som "extends Activity" ingen error i eclipse men får force close när jag kör det intent som anropar den nya aktiviteten...

Måste jag anropa på något annat sätt? :S

9. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har du lagt till nya akiviteten i din manifestfil? :)

10. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

yep det har jag :)

11. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ok, ville bara höra i och med att det är standardfelet man allt för ofta gör, även om man vet om det. :)

Du får nog klistra in lite relevant valda kodsnuttar för att man ska kunna ge något kvalificerat tips på vad som kan vara fel.

Har du förresten kollat på exemplen som kommer med sdk:t.? Det är alltid en bra källa att utgå ifrån.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Om du kommer med felmeddelanden som sker under körning får du gärna posta med logcaten. "adb logcat" eller via logcat i eclipse om du nu använder eclipse.
    Antingen rakt i tråden eller via pastebin eller liknande.

13. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Såhär anropar jag den nya aktiviteten:
    Kod:
    Intent i = new Intent(StartScreenActivity.this, TabTestActivity.class);
    					startActivityForResult(i, 0);
    och såhär ser aktiviteten ut:
    (jag har massa kod under för själva tab layouten men det krashar även när jag kommenterar bort allt det)

Kod:
    public class TabTestActivity extends TabActivity {

/** Called when the activity is first created. */

public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.tabtest);

}
    }

om jag tar bort "Tab" i "extends TabActivity" fungerar det som det ska, men då kan jag inte använda tab layouten.

Last edited: 30 okt 2010
  14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om det är så det gäller. Men har du namngett tabwidgeten och allt det där korrekt? Kör man vanlig activity kan den heta lite vad-som men med TabActivity måste man väl ha korrekt namn? I alla fall för att använda TabActivityns getTabHost etc.

Edit:

Kör du i emulatorn?
    Starta logcat från Eclipse eller kör
    "adb logcat" i kommandofönstret, beroende på hur du har installerat sdkn kanske du måste gå till /sdk-install-path/tools i kommandofönstret eller enbart köra "adb logcat" och posta sedan felmeddelandet.

15. lagge92

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

ja jag har rätt namn, tack för hjälpen men det löste sig av sig själv, jag hade tagit bort allt med tab layouten efter jag skrev detta och testat andra saker istället. Men sen skrev jag om samma sak igen nu för att kunna visa vad jag skrivit, och nu funkar det haha :D

Men tydligen så är det en bug så man inte kan se tab layouts förens man startar appen, alltså man får skriva det i xml filen men det är en nullpointerexception error av något slag i layout fliken i eclipse. läste att det är ett problem som ännu inte fixats. Men annars funkar allt :)