Råd kring spelutveckling android. Hur nå ut till folk

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av mullberg, 27 mar 2014.

  1. mullberg

    mullberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Släppte precis mitt första spel på Google Play och funderar över hur jag kan tänka till att promota det så folk testar / ger feedback? Någon med erfarenhet av egen spelutveckling?

    Edit: lämnar länken här. Vill inte marknadsföra i den här tråden men kanske kan få råd kring beskrivningar i Google Play etc ( https://play.google.com/store/apps/details?id=se.davidjonsson.spacerisk ) bryter jag mot nån regel så säg till så tar jag bort länken.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    Last edited: 27 mar 2014
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ser väldigt bekant ut :) ska ladda ned och testa!

    Tråd flyttad till utveckling och projekt.

    skickat från min HTC One
     
  3. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Testade spelet och vill ge lite (konstruktiv?) kritik.

    Hela spelet verkade gå ut på att hinna skjuta ner alien-skeppen innan de når nederkanten.

    * Gillade inte riktigt att man tiltar för att styra skeppet, det hade kanske varit bättre om skeppet isf följde tilten exakt så att man snabbt kan åka höger/vänster istället för vänta på den att "åka".
    * Det tog minst 10 banor innan det ens blev en utmaning. Det blev långtråkigt. Det bör vara svårt redan på bana 2-3.
    * Att inte fiendeskeppen på något sätt skjöt var tråkigt, men ser att du har det i backlogen
    * Skotten bygger endast på hur snabbt man pepprar på skärmen vilket är tröttsamt ganska fort. Dessutom verkar det inte finnas någon begränsning här, kunde trumma med 2 fingrar samtidigt och på så vis spruta skott. Så kanske bättre att den autoskjuter när man håller inne eller liknande.

    Det är de bitarna jag hade förbättrat.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Texten för spelet i Google Play är på tok för detaljerad och beskriver utvecklingsgrejer som så gott som ingen är intresserad av när de beslutar huruvida de ska installera eller inte. Beskriv istället spelet. Kort och lockande. Sälj!

    Hur man marknadsför:
    -Bra pitch för spelet på Google Play.
    -Global och lokal highscore. Det är kul att tävla.
    -Achivements. Det är kul att tävla.
    -Skapa veckans/månadens tävling som du marknadsför på Facebook, Google m.fl. Vinnaren får något lämpligt pris. Innan du inför det så måste du lägga in highscores och även någon cheat protection eftersom det är ganska lätt nu att fuska i spelet. En sån funktion kan implementeras genom att du loggar att enheten rör på sig på ett sätt som en människa skulle göra och skjuter i en vettig takt.

    Jag tror stenhårt på tävlingsmomentet. Vem kommer längst, vem får mest poäng, vem är snabbast, vem skjuter minst antal skott...

    Feedback på spelet:
    -Snyggt och enkelt.
    -Ikonen frångår designen av spelet. Jag tycker inte om att det lyser uppe till vänster på ikonen.
    -Bossarna rör sig för lite i sidled. Bästa taktiken är att bara stå still och peppra allt vad man har.
    -För enkelt i början.
    -Från bana 15 så blir det väldigt snabbt för svårt. Fast det är väl lite av tanken kanske. Det ska vara ett svårt spel. Som Flappy Bird.
    -Tilten bidrar till svårigheten i spelet. Jag tyckte nog att den kändes bra. Lagom snabb och trög för att det ska vara lagom svårt att styra.
    -Det finns global och lokal highscore. Använd Google Game Services.
    -Det finns inga achivements. Använd Google Game Services.
    -Det blir lite enformigt efter att ha kört det några gånger. Inget nytt händer. Det behövs mer variation. Kanske att du skulle ha några olika typer av spelformer utöver det som finns idag.
     
  5. mullberg

    mullberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för feedback! Mycket av det ni tar upp har jag fått från flera håll. Ska prioritera om min backlog. Mycket nytt och nyttigt också. Tacksam för att ni tog er tid. :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  6. mullberg

    mullberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Publicerade precis en uppdatering med några av dem features som ni nämnde här. Men funderar både på spelet och promotion-materialet. Ge gärna feedback på beskrivningar och bilder etc. Tack ännu en gång för den feedback jag fått :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk