Tips: Råd om smart lampa som kan pulsera ljus (Rockie question)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Lightbulb, 2 dec 2021.

  1. Lightbulb

    Lightbulb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    HEj, jag undrar om någon har erfarenhet från mång aoliak typer av smarta ledlampor (eller annan metod) som tillåter programmering eller instöllning av pulsering av dimmer.
    Det jag menar är att jag vill ha pulserande ljusstyrka i viss sekvens. Det ska vara en långsam pulsering med låg ljusstyrka så bverkligen inte stroboskop.

    Har någon tips på lampa och system som enkelt kan hantera detta utan att man måste kunna programmering eller på annat sätt behöver modifiera lampans funktionalitet? Ju enklare lösning desto bättre. HjAg söker lampa primärt som kan sättas i en vanlig E27 eller annan standardlösning.

    Tack på förhand för tips.
     
  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Denna verkar var kompatibel med Tasmota via tuya-convert : Deltaco SH-LE27RGB 810lm E27 9W (Dimbar) (Ljuskälla)
    Men detta ger ju mest möjlighet till fjärrstyrning och vill du få detta att fungera självständigt så behöver du antagligen bygga en egen firmware med modifierad kod eller enablade funktioner i tasmota så att du kan göra script.
     
  3. Lightbulb

    Lightbulb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, tack för svar. vad betyder att få det att fungera självständigt?
    Hur svår är det att mixtra med funktioner i tasmota? Behöver man förkunskap eller kan man gå in och ordna det själv? Om man inte kan det, vet någon var man kan få hjälp att göra scripts för denna typ av lampor (eller andra för den delen)?
     
  4. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Jag har inte själv kört tasmota,
    men funkar lampan (risken är att många tillverkare efterhand byter ut kretsar mot billigare och inlåsta)
    så får du en firmware där lampan i princip får en web-server där du kan styra den.

    Den enklaste lösningen därifrån är att installera homeassistant på en raspberry pi och låta den slå av och på lampan som du vill. Den svåra lösningen skulle vara att lägga in script i tasmota eller kompilera om koden med 'små' ändringar så att du kan göra det du vill, det verkar finnas många möjligheter men allt är inte enablat samtidigt.

    Tyvärr verkar det som om Tuya redan för två år sedan började att ändra firmware och stänga ner möjligheterna att köra egen firmware - jag jdet verkar osäkert hur status är när det gäller den här lösningen...
     
    EricG gillar detta.
  5. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Jag kanske komplicerar det hela för med smarta lampor kopplade till 230V är de (lagliga) möjligheterna begränsade.

    En relativt "enkel" lösning är en esp8266 driven av en usb-laddare som styr en led-slinga med adresserbara 2812b RGB-dioder. En firmware som borde kunna klara ditt usecase är WLED.
    Nackdelen är att detta är mer DIY och det är lite svårt att hitta färdiga slingor som har adresserbara led's och programmerbara chip - men vill du istället bara kasta pengar på lösningen så kan du köpa en Twinkly julbelysning, lägga i en vit plastbox och skapa en animation som tonar in och ut dina önskade färger.
     
  6. Lightbulb

    Lightbulb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar.
    Jag fick ett tips om att använda en casambi styrenhet men det känns lite overkill för mig. Jag vill verkligen ha enklast tänkbara.
    Men skulle en lösning kunna vara att köpa en billig lösning (typ IKEA) och sedan öppna styrenheten och modifiera med hjälp av exempelvis Arduino? Jag vill ju egentligen inte behöva gå denna omväg utan vill ju bara ha en väldigt basic lösning.