Tips: Råd till dem med Shield Pro - tag backup på hårddisken

Diskussion i 'Android TV' startad av ebola66, 25 aug 2018.

Taggar:
  1. ebola66

    ebola66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Gör backup på SSHD:n eller byt disk innan den crashar om du har en äldre enhet! Annars kommer du inte att kunna använda Netflix, Amazon och eventuellt fler tjänster som kräver Widevine CDM (se appen DRM info) om du lyckas laga den.
    I nuläget funkar det inte alls för mig, man blockeras från dessa tjänster helt. Google Cast verkar inte fungera heller. Hoppas Nvidia kan ge en lösning fast garantin gått ut eller åtminstone fixa så man kan se material i SD kvalitet eller casta enklare media mot den.

    Gör åtminstone en backup på gamla SSHD:n (starten och slutet av disken) om den funkar. Via tex. VMware och en x64 variant av Kali.
    dd if=/dev/sdX of=firstpart.bin count=6899870
    dd if=/dev/sdX bs=512 skip=976773158 of=lastpart.bin

    Min SSHD började pipa och Shielden startade ej. Läshuvudet hade tydligen fastnat på skivan (ej parkerat). Plockade ur disken och försökte laga den via länken "DIY Video 2 How to fix a broken hard drive Beeping noise Get your data Back! Best Kept Secret"

    View: https://www.youtube.com/watch?v=WNJqTPutrJ4
    men den gick tyvärr inte att rädda.

    Lite hjälp (inte helt trivialt) och om din disk har crashat som för mig. Då kan du ladda ner en firstpart.bin och lastpart.bin här (eller om du vill uppgradera - med dina egna backup filer):
    Guide[Linux][Windows]: Migrate to SSD/HDD of any size, only for SATV Pro - Post #233
    Länken: MEGA
    Samt shield_pro_new_disk_gpt_calculator programmet. Se mer info i hela tråden och första posterna.

    Anslut den nya disken. Vilken lagringsstorlek som helst går bra bara den är max 7 mm hög.
    Kör fdisk -l så du ser egenskaper för den nya disken (i detta exempel så är den identisk mot gamla SSHD:n)
    Disk /dev/sdb: 465,8 GiB, 500107862016 bytes, 976773168 sectors
    Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
    Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
    I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes

    Är den nya disken en SSD kör v.0.3 så man får stöd för 4k alignment (Googla).
    Programmet beräknar rätt offset på partitioner och modifierar lastpart.bin, kör:
    ./shield_pro_new_disk_gpt_calculator-0.3 lastpart.bin [size of disk in bytes] lastpart4k.bin
    annars för en konventionell disk kör:
    ./shield_pro_new_disk_gpt_calculator lastpart.bin [size of disk in bytes] newlastpart.bin

    Programmet skriver efteråt ut vilka kommandon som behövs för att skriva firstpart.bin och (new)lastpart(4k).bin till nya disken.
    Exempel med 4k alignment och disken ovan.
    'dd if=firstpart.bin of=/dev/sdX bs=512 count=69888' to write partion #1-#15 to new disk
    'dd if=firstpart.bin of=/dev/sdX bs=512 skip=69790 seek=69888 count=6830080' to write partion #16-#31 to new disk
    'dd if=lastpart4k.bin of=/dev/sdX bs=512 seek=976773158' to write to new disk

    Ladda hem och installera SHIELD Family Windows USB Driver: Download Center
    Ladda hem och installera Googles fastbot/ADB verktyg.

    Stoppa i den nya disken i Shielden och följ anvisningarna här för att komma till fastboot: How to invoke the Android "Fastboot" Menu on SHIELD TV | NVIDIA

    Rensa och formatera user data partitionen.
    In fastboot mode, 'fastboot erase userdata'
    In fastboot mode, 'fastboot format:ext4 userdata'
    or
    In fastboot mode, 'fastboot oem unlock' and confirm in fastboot menu.

    Starta om Shielden och kör som vanligt igen med eller utan Widevine CDM.
     
    Last edited: 25 aug 2018
    johnconnor och thexps gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 700
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, vilken brist. Körs OS:et på disken? Jag har alltid tagit för givet att OS:et låg på det integrerade flashminnet som på den vanliga Shield:en, men så är alltså inte fallet/minnet saknas på Pro-modellen?
     
  3. ebola66

    ebola66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja allt ligger tyvärr på disken. Det är en SSHD så kanske ligger vissa partitioner i NAND-minne på den? Det hjälper dock föga. Att låta experter försöka läsa disken är förmodligen 10x dyrare än att köpa en ny Shield. Med en ny SSD så blev det en *mycket* märkbar fartökning i UI.
    Att plocka isär Shielden är inte svårt. Bara man inte använder våld går det bra.
     
    Last edited: 25 aug 2018
    bernard gillar detta.