Radera data på Android-telefon till 100%? Går det? Existerar det någon "Wipe"-app?

Diskussion i 'Allmänt' startad av WDS, 12 apr 2013.

  1. WDS

    WDS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Hallå alla,

    En fråga som jag har funderat på en längre tid är;
    Hur gör ni med all data innan ni säljer er telefon? Nojjar ni aldrig över det faktum att det går att återskapa bilder, filmer, känsliga dokument, etc?

    Jobbar själv som Microsoft systemtekniker och känner till hur enkelt det är att återskapa data som blivit raderad eller formaterad. Så, skulle jag få för mig att sälja en dator som innehållit känslig information hade jag definitivt kört någon vettig programvara som utför en total "wipe" av hårddisken vilket innebär att programmet skriver över hårddiskens alla sektioner med meningslös data, om och om och om igen tills all vettig info skrivits över så många gånger att det inte går att återskapa. Jag är kanske lite extrem men det måste finnas fler där ute som funderar i samma banor? (Kan lägga till att jag aldrig har sålt någon av mina mobiler, istället har jag antingen totalförstört de med en hammare eller gett till någon familjemedlem :o)

    Existerar någon app till Android som överskriver all data på enheten flera gånger, sk. Wipe? Eller.. hur gör ni?

    Tack :)
     
  2. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Jag har undrat samma sak. När man gör en Factory Reset så raderas bara appdata och inte internminnet. Jag har bytt roms ett x antal gånger och efter varje byte får jag ett "nytt" minne som lagras på det andra.

    Någon som vet hur man tar bort de andra minnena och bara behåller det man använder nu?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  3. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Mitt tips är att när du skaffar en ny lur så ser du till att kryptera minnet i den, på så sätt kan ingen komma åt innehållet ens om du glömt radera.

    Kör du sedan en vanlig factory reset när du säljer så är den återställd och det finns inget vettigt som någon kan hitta på den ens med avancerade program.
     
  4. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER