Problem: Rädda innehållet på en Galaxy S6 Edge som är helt död

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av mwgw, 6 feb 2022.

  1. mwgw

    mwgw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Min förra Samsung S6 edge fick batteriproblem den kunde slockna för att sedan starta igen upprepade gånger för att till slut slockna helt. Problem jag hann inte säkerhetskopiera främst bilder & filmsnuttar jag tagit.
    Mobilen är nu helt död den tar inte ens emot laddning & går inte att starta.
    Fråga om batteriet är dött kan man köra den med bara laddströms kabeln? Kan det vara så att batteriet inte får ström via laddkontakten? Fråga 2 är det läge att byta batteri eller finns det något smidigare billigare sätt att rädda innehållet från en död Samsung. Telefonen har inget värde det är innehållet jag vill åt. Vad gör jag? Jag har sett filmsnuttar på Youtube om batteribyte & de verkar krångligt & kräva specialverktyg som kostar pengar men inget om hur man kopierar det integrerade minnes kortet.
    Mvh Martin
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du får nog göra ett batteribyte förutsatt att det är det som är problemet. Innehållet kommer du inte kunna komma åt utan att starta upp mobilen och låsa upp den.
     
    katho gillar detta.
  3. mwgw

    mwgw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Att den inte går att driva med ladd kabeln har det något med batteriet att göra. Eller kan man driva en mobil med trasigt batteri med bara laddström. Eller blockerar ett trasigt batteri laddströmen att nå mobilen.
    Men ja, jag börjar med att byta batteri. Även om jag tycker att värma mobilen med en hårtork verkar riskabelt - explosions risk, hur mycket värme tål batteriet? Kanske bättre att lämna in den.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beroende på vart du lämnar in den så kanske de nollställer telefonen. Tänk på det också
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Följ instruktionerna på ifixit för din modell när du utför (om du ska utföra) batteribyte så ska det nog gå bra.

    Samsung Galaxy S6 Edge Battery Replacement

    Lycka till! :)
     
    Last edited: 6 feb 2022
    mwgw gillar detta.
  7. mwgw

    mwgw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Men visst går det att byta batteri & behålla minnet intakt. Tänker på min Galaxy S5. Väljer verkstaden om de ska nollställa telefonen eller gör de det för att det underlättar jobbet. Så att jag får beställa att de behåller minnet intakt. Men det visar sig nog när jag ringt runt lite.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De brukar göra det för att de ska kunna göra sina tester i telefonen om jag förstått det rätt. Om jag förstått de rätt så behöver de ladda över en mjukvara under tiden de testar telefonen efter att de lagat den, eller för att felsöka telefonen. Nu behöver de ju inte felsöka din telefon.
    Jag tror inte det går, iallafall inte om du ska göra det på officiellt sätt. Möjligtvis hos något mindre företag
     
    mwgw gillar detta.
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Du har testat trådlös laddare också eller? Ifall det är porten som är kass?

    du borde väl kunna hitta en halvtrasig s6 edge relativt billigt idag det borde väl finns ett gäng s6:or i swedroids kollektiva byrålåda, och swappa delar med den? Tänker först batteri men steg 2 kanske är att swappa mainboarden om det går i en S6a, men S6:an var väl en av dom första lurarna som man började limma som fan vilket krånglar till det. Skulle ta bort ett svullet batteri ur en s9:a för ett tag sedan och trots att baksidan hade börjat bukta ut och lossna så satt ändå limmet fast så pass mycket att jag sabbade hela baksidan.
     
  10. mwgw

    mwgw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej jag har inte testat trådlös laddning, jag var inte medveten om att min gamla lur hade den funktionen. Jag ska testa det, annars så lämnar jag nog in den på verkstad för batteribyte. Jag är inte händig & har lite tålamod så fastlimmade glas kåpor ät inget jag vill ge mig på. Alternativt om det blir för dyrt så bryter jag upp telefonen sätter dit ett lågprisbatteri & kopierar minneskortet för att sedan slänga telefonen. Lite ambivalent. : )
     
  11. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har du inte automatisk synkning av foto?
    Normalt brukar detta vara aktiverat om man använder google foto och/eller samsung galleri, så har du inte aktivt valt att stoppa synkroniseringen så borde bilderna finna i molnet redan.

    Vilken app använder du för att kolla dina bilder?
     
    mwgw gillar detta.
  12. mwgw

    mwgw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag använder Picasa3. Men i Google foto fanns alla mina foton, precis som du sa ända från år 2000 fram till idag lagrade. Problemet är därmed löst! Tack för hjälpen!
     
    Heleg gillar detta.
  13. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    enda problemet med Google-foto är att du kan ha laddat upp dem och tillåtit att google komprimerat dem.
    Bättre än inget men kanske att du på din telefon har foton med högre kvalité än vad som finns sparat i molnet.
     
    mwgw, Kristy och MultiMan gillar detta.