Skaffade luren och är inte direkt missnöjd alls. Hittills funkat bra. Förvånansvärt bra trots att den är en mellanlur. Den känns snabbare än min gamla Z1 compact. Men om det var rätt. Jag antar att det berodde, som några redan snuddat vid, att man vill försöka nå kundgruppen som inte har pengarna för att köpa en värsting-premiumlur och då var man tvingad att ta bort ip.-klassningen. Inte nog med det, tror också att det var hela tanken med Sony Xperia X att även den var menad för att locka köpare. Xperia Performance var snarare för dem som måste ha en värstinglur och man satsade inte så mycket på den alls. Så luren man försöker sälja för att sälja fler lurar är Xperia X och självklart man man då göra den mindre compactare luren också och släppare senare. Som Sony alltid gjort. Jag misstånker däremot att vi likt traditionen bjuder från Sony, kommer se en High-end lur från Sony som bygger på XZ också, men det kommer nog lagom till julhandeln eller nästa år. Sony har alltid släppt compactlurarna efter sommaren och möjligen innan jul eller årsskiftet. Så tror det kommer en ZX compact.
Dessa XPeria X och XPeria X compact är för att fånga de som inte har råd, som i mitt fall. Första gången jag inte äger en värstinglur från Sony. Men den funkar som jag sa väldigt bra. Kan inte klaga. Har hittills snarare fått beröm för samtalskvalitén både direkt i luren, vid högtalarsamtal samt t o m via mina BT-lurar. Det två sistnärmda brukar jag få en hel del klagomål på. Så om Sony vill växa och sälja fler lurar, så tror jag att det var rätt val att göra bra mellanlurar. Problemet är att de tyvärr återigen p g a namnet sätter en ganska högt pris. För att klå kineserna så måste de nog lägga sig under 4000kr-strecket. Men kan nog förstå det höga priset. Samsung och apple har ju bättre möjligheter att få ut lurarna i massor, Sony har väk ingen egen tillverkning längre och kan inte få ut stora batcher av dessa lurar. Så för att minska på efterfrågan sätter man ett högre pris så får de värsta fansen köpa först. Priset kommer gå ner så fort produktionen kommit ifatt efterfrågan. Jag tror att folk hellre köper dessa kända märken än en uppstickare som ingen känner till, men man måste tävla i priset. Men jag tycker nog min X compact ändå är värt priset på 4 300. Känns inte som ett nerbyte känns som jag hoppat upp till en Z5 compact. Det är väl bara spelen som det märks på och att jag inte har 4K. Men har ingen 4K-tv ändå, så gör mig inte så mycket.
Last edited: 15 oktober 2016