Rätt att häva köp eller byta vara- hur gör jag?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av MatsGF, 22 jan 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Är någon av er bra på konsumentköplagen?

    Jag köpte en begagnad/återlämnad telefon i en butik. Kvitto och garanti på en månad. Enligt säljaren var telefonen ny/oanvänd. Butiken reparerar, köper och säljer begagnade telefoner och datorer och har funnits i tio år.

    När jag kom ut ur butiken förstod jag att det inte var den modell av telefon som jag hade tänkt mig. (Ville ha en Wildfire S 2011 års modell men det som såldes var en Wildfilre 2010 års modell)

    Jag hade inte en tanke på att de skulle sälja en två år gammal telefon till det priset.

    Så vilken rätt har jag?
    - Återlämna och häva köpet?
    - Bytesrätt? Dvs byta mot en annan?

    Har tittat på butikens hemsida men där står inget om bytesrätter, öppet köp eller sådant.
     
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 328
    Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Men när du köpte telefonen, sa säljaren att det var 2011 modellen eller 2010? Och vad står det på kvittot, står det inget om öppet köp eller liknande?
     
  3. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag tror att jag pratade om en wildfire s. Jag sade att jag ville ha en liten telefon till dottern och säljaren sade att han hade en bra till mig.
    Han uttryckte inte att det vilken modell det var. Jag sken I och sade att det var en sådan vi funderat på. Noterade inte i sfären att det var 2010 års modell.
    Allt gick väldigt fort för det var vid stängningsdags.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Du sa alltså att det var en Wildfire S du hade funderat på och agerade som om du utgick ifrån att det var det som affären rörde?

    Första steget är att kontakta butiken och se vad de säger såklart.
     
  5. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Ska vara där så fort de öppnar i morgon.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    allt beror på hur köpet har presenterats till dig.

    Du har ingen laglig rätt till Öppet Köp, det är helt frivilligt från butikens sida. Om de erbjuder öppet köp (kolla kvittot) måste de dock tillmötesgå dig, så länge du följer villkoren

    Om de har sålt telefonen till dig som en Wildfire S (2011) men du har en (2010) har du rätt att häva köpet eller få rätt vara levererad utan pristilläg (alt prisavdrag för att du fått en sämre vara än vad du betalat för)

    Om butiken aldrig sagt något att det är en S (2011) står du lottlös
     
  7. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Så här gick det idag när jag var i butiken:

    Först idag noterar jag den lilla (15 *5 cm) röda skylten som hänger ovanför disken:"Öppet köp gäller EJ". Är inte så hundra på att den hängt där innan, men minnet kan spela en spratt.

    Jag talar med chefen och berättade att jag var inne i fredags och då sagt att jag var på jakt efter en Motorola Defy+ eller en Wildfire S och att han presenterat den här Wildfiren för mig. Jag sade också att det gick lite för snabbt i fredags vid köpet och när jag kommit ut ur affären upptäckt att jag fått en vanlig Wildfire 2010.
    Allt detta i vänlig ton.

    "Så du ville ha en Wildfire S? Det fixar vi åt dig"

    De plockade fram en S och kollade att den inte var låst och nu sitter jag här med en iofs begagnad men S-variant av Wildfire.
    Till samma pris!

    Så mitt förtroende för butiken är orubbat. :)
     
  8. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Skönt att det löste sig.
     
  9. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Trevligt att det löste sig, av ren enfikenhet: vilken butik var detta?
     
  10. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag skulle inte skriva butikens namn om de hade strulat men eftersom jag vill ge den gott betyg nu så: Mobilvasa .

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. goa200

    goa200 Baby Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Klart du ska skriva butikens namn om de strular så du kan varna andra medlemmar.
    Dålig kundservice ska ALDRIG löna sig tycker jag. Lr vill du att andra ska råka hamna i samma sits som du kunde hamnat i om butiken varit motsträviga?
     
  12. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Nä det är sant

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  13. goa200

    goa200 Baby Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    På samma vis ska ju butiker som anstränger sig lite utöver det vanliga framhävas ordentligt tycker jag.
    Då får man som kund chansen att själv välja butik och därmed, förhoppningsvis, premiera bra kundservice
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.