Problem: Råkat radera 4 års foton. Hjälp!

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 3 jun 2023.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Min gamla Sony Xperia XZ Premium har varit lite seg de senaste dagarna.

    För en stund sedan gick jag in på Inställningar och därefter på Lagring, och såg att jag använde 51 av 64GB utrymme.

    Det stod "Frigör utrymme" strax intill, så jag klickade där.

    Det var ganska lättbegripligt för en teknisk idiot som jag; man kunde välja t ex vilka tunga filer man ville ta bort, ellet skärmdumpar. Jag bockade i vilka jag ville ta bort. Allt gick bra.

    Så kom jag till Foton. Där stod det att jag kunde ta bort 17, 92GB (tror jag att det var) foton, och så någon för mig obegriplig förklaring om varför de var onödiga.

    Det lät ju helt galet att ta bort så mycket foton, så jag började leta efter något sätt att få godkänna ett foto i taget, utan att hitta något.

    Och sedan vet jag inte vad som hände, men jag råkade klickade på "Rensa" eller vad det stod. När jag insåg vad jag hade gjort skulle jag avbryta, men jag hittade inget avbryt, bara ett litet kryss. Så jag tryckte på krysset.

    Men raderandet av foton bara fortsatte.

    Och plötsligt var hela mappen Album (Sonys inbyggda fotoapp) tom, och mängden använt utrymme i telefonen hade minskat från 51 till 30GB.

    Jag fick ett totalt psykbryt och grät hysteriskt. Det handlar om 4 års foton, som är spårlöst borta.

    Snälla, hur får jag tillbaka dem?

    Jag har alltid haft Säkerhetskopiering påslaget. Men aldrig någonsin varit inne i Google Drive, Google One, Google Foto och allt vad det heter.

    Nu har jag vågat gå in på Google Foto, och där verkar fotona eventuellt. Har inte vågat titta efter om det är ALLA foton, dock. Finns det något sätt att ta reda på det?

    Vad är det för skillnad på Foto, Drive och One? Är alla "i molnet"?

    Vad händer nästa gång mobilen säkerhetskopieras? Då är ju Album-mappen tom! Innebär det att den tomma Albummappen sparas på Google Foto, så att alla foton försvinner där också? För den sista kopian raderar väl alla tidigare kopior?

    Jag har ingen aning om hur sådant här fungerar.

    Jag är skräckslagen och fysiskt illamående av ångest.

    Många av fotona är på min sambo, som är sjuk i cancer och bara har några månader kvar att leva.

    Jag skulle vara oändligt tacksam om någon extremt tydligt kunde förklara vad som har hänt, och vad jag ska göra nu.
     
  2. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 226
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Om den föreslog att du kunde ta bort dom i Google Foto-appen så finns dom förmodligen synkade i deras molntjänst. Kolla i Foto-appen om dom gamla bilderna finns med där, men jag skulle tro det. Om du föredrar att kolla från en dator kan du gå till Google Photos
     
    katho, jnsson och Kristy gillar detta.
  3. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag är inte superhaj på detta, men hade jag varit i den sitsen nu i ren panik så hade jag stängt av telefonen helt (bokstavligen) innan den får för sig att göra något dumt med synkroniseringen. Satt mig vid datorn och loggat in på Google foto och laddat ner allt som finns där till datorn.

    Då har man gjort allt man kan där.

    En annan räddning kan vara att telefonen i sig sparar det man raderat i en mapp som ligger under övrigt eller något under galleri. Bilder osv sparas där i 20 dagar innan det raderas permanent. Åtminstone på min huawei p30.
     
    Delikaanli och Kristy gillar detta.
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Har inte använt en dator på 3 år. Använder endast mobil.

    Men du menar att det kan hända något farligt nästa gång mobilen säkerhetskopierar, alltså?

    Gud, jag dör.

    Har inget som heter "Övrigt" i min telefon.
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Så allt som finns i Google Foto riskerar att försvinna vid nästa säkerhetskopiering?
     
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hur kan man kopiera allt från Google Foto till Album?
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Gå till Google foto på den enhet du använder just nu. Logga in på det Google konto du använde på den andra mobilen.
    Finns bilderna där kan du sluta noja.
     
    fryguy, katho och Kristy gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej
     
    fryguy och Kristy gillar detta.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror inte att det finns något enkelt sätt att göra det. Men varför vill du absolut göra det? De ligger ju tryggt och bra i Foto där de kan nås från vilken enhet som helst.
     
    fryguy gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    När du väl har lugnat ner dig tycker jag du ska ta och titta igenom Google Foto innan du ens tänker tanken att ladda ner innehållet någonstans. Jag har väldigt svårt att tro att det är 17 gigabyte av "värdefulla" foton. Du kan både rensa bort skräp men också se om det är en del verkliga guldkorn i samlingen och spara undan dessa lite särskilt.
     
    Rint gillar detta.
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Vad menar du med den andra mobilen? Jag är på den mobilen som det handlar om.

    Jag ber om ursäkt för att jag "nojade". Jag lider av psykisk ohälsa, bl a depression och svår ångest. Min mening var inte att irritera någon. Det är inte alltid så lätt, när man inte förstår hur allt hänger ihop.

    Jag har varit vaken under natten och googlat, och börjar förstå att det kanske inte är någon katastrof. Att fotona finns på Google Foto,

    Appen Album är tydligen "discontinued" sedan flera år.
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag vet inte.

    Jag är ju van vid att det var så.

    Jag trodde väl att man MÅSTE ha något slags app på mobilen, där fotona hamnar, för att de sedan ska kunna säkerhetskopieras därifrån till Google.

    Att fotona i Album var "originalen", och att kopiorna i Google Foto bara var något slags spegling. Eller "inte på riktigt", liksom.

    Men så är det alltså inte?

    Man behöver alltså inte ha någon annan app, där fotona först hamnar, innan de hamnar i Google Foto?

    Det räcker med Google Foto?

    Det är egentligen det som är min fråga nu, tror jag.
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vad menar du med "spara undan dessa lite särskilt"?

    Jag har inte skrivit att ALLA fotona var "värdefulla".
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Man måste ha någon slags app men precis som du skriver så är den appen Google foto för att säkerhetskopiera till Google.

    Nu kan man säkerhetskopiera till andra tjänster också om man nu så skulle vilja det och då måste man ha motsvarande app för den tjänsten.
     
    Kristy gillar detta.
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jo, men det är inte riktigt så jag menar. Vet inte om jag kan förklara.

    Jag menar:

    När jag tar ett foto, så hamnar det i Sony-mappen Album, vare sig jag vill eller inte (antar jag).

    Därifrån säkerhetskopieras fotot till Google Foto.

    Men nu verkar det ju som att appen Album är helt onödig (?). Dessutom är den ju "discontinued" av Sony.

    Behöver man inte ha en Album-mapp på mobilen, alltså? Där fotona hamnar först?

    Har jag bara gjort det krångligt för mig, genom att använda Album?

    GÅR det att Inte använda Album?

    Är hemskt trött och dålig på att förklara.

    Vill bara att mina foton ska vara dels 100% säkra, och dels mycket enkla att hantera, d v s skicka till andra, o s v.
     
  16. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Man kan få ut samtliga foton som en ZIP-fil via Takeout:
    https://takeout.google.com/

    Går även att få ut resten av google-datat den vägen.
     
    lenamarsan, fryguy, Kristy och 1 annan gillar detta.
  17. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Beroende på hur man ställer in kan man ha en "papperskorg" i den appen som på en dator!
    Om den finns kan du ta fram bilderna igen på telefonen och se dom i "Album".
    Appen är inte underhållen av Sony sedan länge och din telefon modell är 6 år gammal så det är bra att du har viktiga filer syncade med någon molntjänst eller dator.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  18. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för info.

    Det kanske kan komma väl till pass, eftersom jag har två Google-konton, och måste flytta samtliga foton till det andra kontot.

    Måste man vara på en dator, när man gör "Takeout"?
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja, jag vet.

    Tanken är att jag ska byta mobil inom kort.

    Men jag har (av misstag) två Google-konton, och antar att jag måste flytta över allt till det ena kontot, innan jag kan genomföra bytet.
     
  20. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Vill först bara beklaga stressen du genomlider, det låter jobbigt.

    Innan du byter mobil se till att du (snarast) kopierar ner bilderna till någon slags extern lagring. Det är trots allt relativt lätt att råka radera filer även i molnet, och att ha foton endast på 1 ställe känns läskigt för mig också. Så, kopiera, inte flytta, filerna till en USB-hårddisk (kräver dator), eller USB-sticka (funkar på en del mobiler med adapter), etc.

    Google Foto har varit helt fantastiskt då det fixar en tillräckligt bra säkerhetskopiering av filmer och foton från mobilen, men det kräver att man startat programmet och säkerhetskopieringen åtminstone 1 gång, så den vet att den ska säkerhetskopiera. En släkting som uppgraderade till ny mobil förra året hade inte gjort detta, samtidigt har mobilen åkt i golvet flera gånger och hänger på gärdsgården, av ren tur upptäckte jag detta och satte på säkerhetskopieringen sist jag hälsade på.

    Värt att tänka på med Google Foto är att om man raderar i mobilen så kan den även radera från molnet. Men då ska sakerna hamna i "papperskorgen" i 60 dagar. Det låter länge, men kan vara kort om man missat att man lagt dem i papperskorgen av misstag.

    Jag har Google Foto på mobilen, för att säkerhetskopiera, men när jag ska rensa endast på mobilen använder jag andra appar (Galleri, F-Stop, eller liknande) som inte är synkade till Google Fotos molnlagring. Då raderas filerna endast på mobilen och inte i molnet.

    Använder själv en USB-sticka med USB-C (vilket är standard sedan typ 2017 på mobiler) för att kopiera filer.
    Amazon.se (finns såklart andra, men den här har jag använt till mobiler, plattor, spelkonsoller) - värt att notera är att den kan behöva formateras i FAT32 om telefonen inte stödjer ExFAT (filsystemet stickan kanske kommer med) men det är en annan fråga.

    [​IMG]

    Tillägg: Ska man kopiera till USB-sticka, och filerna ligger i Google Fotos molnlagring, är det högst sannolikt snabbare att göra det på dator ( Google Photos )än att mobilen först ska ta hem fotot och sedan kopiera det till stickan.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 4 jun 2023
    Heleg och Kristy gillar detta.