Vill först bara beklaga stressen du genomlider, det låter jobbigt.
Innan du byter mobil se till att du (snarast) kopierar ner bilderna till någon slags extern lagring. Det är trots allt relativt lätt att råka radera filer även i molnet, och att ha foton endast på 1 ställe känns läskigt för mig också. Så,
kopiera, inte
flytta, filerna till en USB-hårddisk (kräver dator), eller USB-sticka (funkar på en del mobiler med adapter), etc.
Google Foto har varit helt fantastiskt då det fixar en tillräckligt bra säkerhetskopiering av filmer och foton från mobilen, men det kräver att man startat programmet och säkerhetskopieringen åtminstone 1 gång, så den vet att den ska säkerhetskopiera. En släkting som uppgraderade till ny mobil förra året hade inte gjort detta, samtidigt har mobilen åkt i golvet flera gånger och hänger på gärdsgården, av ren tur upptäckte jag detta och satte på säkerhetskopieringen sist jag hälsade på.
Värt att tänka på med Google Foto är att om man raderar i mobilen så kan den även radera från molnet. Men då ska sakerna hamna i "papperskorgen" i 60 dagar. Det låter länge, men kan vara kort om man missat att man lagt dem i papperskorgen av misstag.
Jag har Google Foto på mobilen, för att säkerhetskopiera, men när jag ska rensa endast på mobilen använder jag andra appar (Galleri, F-Stop, eller liknande) som inte är synkade till Google Fotos molnlagring. Då raderas filerna endast på mobilen och inte i molnet.
Använder själv en USB-sticka med USB-C (vilket är standard sedan typ 2017 på mobiler) för att kopiera filer.
Amazon.se (finns såklart andra, men den här har jag använt till mobiler, plattor, spelkonsoller) - värt att notera är att den kan behöva formateras i FAT32 om telefonen inte stödjer ExFAT (filsystemet stickan kanske kommer med) men det är en annan fråga.
Tillägg: Ska man kopiera till USB-sticka, och filerna ligger i Google Fotos molnlagring, är det högst sannolikt snabbare att göra det på dator (
Google Photos )än att mobilen först ska ta hem fotot och sedan kopiera det till stickan.
Click to expand...