Problem: RAM?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av alex102, 18 mar 2014.

  1. alex102

    alex102 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hejsan.

    Jag har en kanske dum fråga. Jag uppfattar det som att min telefon har blivit mycket segare sedan uppgraderingen till 4.3. Det jag undrar är hur mycket RAM som går åt när telefonen är i normal drift? Mitt ligger ständigt på ca 690 MB av 831 MB trots att jag raderar och stänger alla program och minnen.. Jag blir galen när den jäkeln fryser!! Jag kommer från HTC och sådana problem hade jag aldrig. Grrrr... :o))
    Tack på förhand.
     
  2. Rockmuppen

    Rockmuppen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Helt riktigt. Min är likadan och dessutom skälet till att vi inte kommer att få kitkat i våra mobiler eftersom de enligt samsung har för låga prestanda. I USA har samma modell 2 Gb i ram och de får kitkat.

    Skickat från min GT-I9300
     
  3. alex102

    alex102 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men... Om dom känner till detta problem varför skicka ut en uppdatering som de facto försämrar produkten.. Nu blir man ju lack..Har inte läst om detta.. Om detta stämmer så blir det ju aldrig en Samsung igen. Jag hade inga problem med den "gamla" mjukvaran" och jag är säker på att dom flesta i så fall hade struntat i att uppdatera om dom visste.. Jävla Samsung.
    Järnspikar!! Vad är vitsen med uppdatering till en så kass o laggig lur..I så fall så suger dom. Det blir nog en HTC igen. Dom uppgraderade inte till skit, utan sa hellre att det ej fungerade. Mycket bättre och ärligare!! Stämmer detta för oss alla att den har blivit sämre?
     
  4. synapz

    synapz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Använder Nova Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Note 10.1 2014 edition
    ROM:
    Stock (5.1.1)
    Info:
    Nova Launcher
    Jag bytte ROM till NeatROM (lite) 7.2 och har inga problem med minnesbrist längre. Problemet i grunden är att Samsung har lagt i för mycket Bloatware i 4.3, därav minnesproblemen som jag också märkte av, främst genom att Tasker klagade på minnesbrist hela tiden. Sem kör jag Nova Launcher i stället för TouchWiz vilket förbättrar situationen ytterligare.

    Ironin i det hela är att 4.4 KitKat är gjord för att kunna installeras på telefoner med så lite som 512MB RAM men då både tillverkarna av telefonerna och leverantörerna av telefoni själva lägger på diverse bloateware vilket gör att en massa onödiga saker startar och tar upp minne i telefonerna.
     
    Last edited: 18 mar 2014
  5. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Fast det är inte alls fel att minnet ser ut att vara upptaget. Minne ska användas, alla processer som ligger i minnet går snabbare att få igång, det är ju därför minnet finns. En process som avslutats ligger kvar i minnet för att kunna startas snabbare nästa gång, men om en annan process startas så "tar den över" det minnet.
    Problemet är att vissa processer är så minneskrävande att det inte finns plats för fler samtidigt.

    Själv upplevde jag dock inte 4.3 som segare än 4.1.2 när jag körde sammy-rommar. Om luren känns seg så skulle jag spara allt viktigt, bla foton, och sen göra en återställning och se om det blir bättre.
     
    Euran70 gillar detta.
  6. alex102

    alex102 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag har gjort en fabriksåterställning och det hjälpte i ett par dagar. Sedan blev det ju likadant. Min är ej rootad. Tycker inte att man ska behöva det..
    Om jag ärligen erkänner att jag inte riktigt förstår vad det innebär och skulle behöva en bra "bruksanvisning" över hur man rootar, kan någon ge mig det. Om jag skulle lägga in en så kallad ROM av något slag, är det vanilla android? Är dom stabila i sådant fall? Vilken ROM är bäst och enklast att lägga in? Är S3 svår att roota? Tack för era värdefulla svar.
     
  7. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Alla dina frågor existerar det redan svar på om du tar dig tid att kolla igenom forumet, xda samt söka på Google. Om inte så borde du ö.h.t inte roota telefonen.
     
  8. alex102

    alex102 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    "Alla dina frågor existerar det redan svar på om du tar dig tid att kolla igenom forumet, xda samt söka på Google. Om inte så borde du ö.h.t inte roota telefonen."

    Tack för ditt väldigt onödiga och "besserwissrande" svar.. Jag har ju naturligtvis sökt både på XDA, och här. Jag har dock ett jobb att gå till och kan inte sitta och leta hela dagen..Det används oxo väldigt mycket förkortningar. Eftersom telefonen är gammal så tänkte jag att det säkert fanns en vänlig själ som kunde ge en förklaring på ett snabbt och begripligt vis..Jag förstår inte varför du överhuvudtaget kände dig manad att göra ett sådant menlöst inlägg..Hade du åtminstone lagt in en länk, men nejdå du skulle bara "spela viktig". Som en parantes så tror jag nog att jag kan roota en telefon då jag är servicetekniker till yrket så oroa dig inte för det..Jag bestämmer själv om jag ska roota eller ej oavsett din syn på mina färdigheter!
     
    Last edited: 19 mar 2014
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hej,

    Vi har en avdelning på Swedroid som är dedikerad till en del av de frågor som du har.
    Du hittar den för SGS3 här: https://swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=186
    Om du inte hittar svaret du söker där så är det helt okej att posta din fråga i den avdelningen!

    Om du letar efter generell information om vad som är vad kan du snegla lite på denna tråden i HTC forumet och skaffa dig en överblick.

    Omedvetet gav du mig precis idén att ordna en stor informationstråd och klistra upp den i Allmänt forumet. Det blir något att fundera på. Tack :)
     
    HåGe gillar detta.
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    öh alla s3 kommer få kitkat.
     
  11. Rockmuppen

    Rockmuppen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Det är inte helt spikat att det blir så. Flera av varandra oberoende källor skriver bland annat att det f.n. inte är bestämt om den europeiska marknadens S3:or kommer att få KitKat eftersom de modellerna bara har 1 Gb minne medan 4G-modellen har två Gb. Jag hoppas dock att KitKat kommer och blir bättre än 4.3 eftersom jag är mest besviken på min S3:a nu.
     
  12. alex102

    alex102 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig Rockmuppen. Stor besvikelse faktiskt.. Ibland är den inte mycket snabbare än min gamla kvalitetstelefon HTC Legend.. Blir nog ej en "märkestelefon" mer utan en Nexus. Har en Nexusplatta och det är så jäkla skönt med snabba uppdateringar. Hoppas att ryktena om att Google ska sluta med Nexus är överdrivna..:)


    Många Tack Indika! Så ska det vara. En hjälpsam själ med en hänvisning! Toppen!