RAMOS W30 Quad Core Samsung Exynos 4412 10.1" 1GB Ram 1280X800 IPS Android 4.1

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Swedroidman, 2 okt 2012.

  1. Fash

    Fash Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får hem min ramos w30HD på måndag eller tisdag. Blev orolig efter att ha läst vad som hänt gymir och poengstr.

    Vad kan ni rekommendera gällande uppdateringar, skippa helt?
     
    Last edited: 6 jan 2013
  2. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har inte gjort några uppdateringar, den senaste mjukvaran var redan installerad i den, den skickades 31/12 från ramos-tablet.

    Det finns ett val i menyn under "pekdator" eller vad det står där man kan uppgradera mjukvaran direkt, vet inte om det fungerar, jag testade den ett par tillfälle, men min platta hade senaste firmware installerad.
     
    Fash gillar detta.
  3. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej igen,

    Efter att ha provat allt för att få igång den utan framgång så packade jag ner den i kartongen för att skicka tillbaka till kina för några dagar sedan. När jag läste i den här tråden och om "proffens" tips så tänkte jag att de kunde va värt ett försök då jag tidigare enbart tryckt på reset knappen(inte reset + power som skrevs här).
    plockade upp den ur kartongen och stoppade i laddaren, vips så kom startbilden upp och sen slocknade den helt igen... det betyder att den måste varit igång hela tiden jag höll på att försöka få liv i den förut. Jag körde reset + power knappen och då hoppade den igång.. funkar klockrent nu.. men ja funderar på att gå tillbaka till den första mjukvaran för att slippa ev upprepning av detta problem. Detta kanske kan lösa ditt problem också Gymir, men reset knappen är lite känslig så de gäller att "träffa rätt" och samtidigt trycka hålla in power.
    gymir- ser du ramos loggan om du låter batteriet dö helt och sen stoppar i laddaren?

    För övrigt tycker jag att det är en grym platta om man bortser från det här problemet. Man kan ju tycka att ramos borde varna folk och jobba fram en stabilare version som inte släcker ner folks plattor. Får hoppas det kommer ny firmware snart.
     
  4. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gymir - då hade du nog den mjukvaran som jag laddade in manuellt iom att den släpptes 26/11(jag beställde min en aning tidigare).
     
  5. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nä, jag ser ingenting, den bara startar så hör jag soundet som kommer när loggan ska visas.
     
  6. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ska testa att öppna min platta nu, det verkar som om det är panelen som sitter löst.

    Återkommer med besked.
     
  7. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har öppnat plattan nu, kontakten satt löst och nu fungerar den fullt ut igen :D

    Enda problemet jag har nu är att jag har fått lite blödningar på skärmen, fanns bara i högra hörnet innan.
     
  8. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hur öppnar du den? Min låste sig igen, bilden fryste och ja kan inte göra någonting.. reset + power funkar inte heller... får helt enkelt vänta tills batteriet är slut innan ja kan starta den igen... de första jag kommer göra efter start är att lägga in en tidigare firmware, den senaste verkar vara sjukt ostabil.
    Återkom med resultat Gymir
     
  9. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kul att höra Gymir, men hur öppnade du den utan att skada? Och hur fick du ihop den igen? :) Lite dumma frågor kanske, men det skulle va bra att veta...
     
  10. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Den sitter fast med klips, börja med att lossa dom som sitter under luckan, sen arbetar du dig runt.

    Jag använde en leksaks-plastkniv och naglar, men min fru fick göra grovjobbet ;)

    Kontakten sitter längst ner i hörnet, och tittar du riktigt noga så ser du att den inte sitter ordentligt.

    Vad händer om du kopplar den till din pc ?
     
  11. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nu när den fryst med skärmen "igång" så händer det inget när jag kopplar till dator, hela systemet är låst... Tack för instruktionen så att jag kan kontrollera kontakten...
    Finns det någon här som vet om samma roms som fungerar till galaxy tab 2 eller galaxy s3 (ex cm10) funkar att flasha till denna(de borde väl fungera iom att de är samma processor osv? eller är jag helt ute och cyklar? :) ).
     
  12. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Högtalaren sitter inte så hårt fastklistrad så den kan lossna, min gjorde det och la sig lite illa, märkte inget förrän jag startade om plattan och hade jättemycket blödning på skärmen.

    När jag tryckte på plattan i nedre mitten blev det typ ringar, ungefär som ringar på vattnet, och det var högtalaren som låg och tryckte på lcd:n.

    Om din fungerar så verkar det inte vara något med skärmen, utan mer mjukvarurelaterat.
     
  13. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ahh okej, men det löste sig när du flyttade högtalaren eller?
    Frågar igen: Finns det någon här som vet om samma roms som fungerar till galaxy tab 2 eller galaxy s3 (ex cm10) funkar att flasha till denna(de borde väl fungera iom att de är samma processor osv? eller är jag helt ute och cyklar?
    Det vore väldigt enkelt att få en stabil mjukvara till denna platta isf.
     
  14. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Iom att det är samma processor och grafikkrets på galaxy note så bör man väl kunna köra samma custom roms? clockwork recovery finns ju redan installerat i ramos w30 och att roota den tar bara 1min... tänkte göra en nandroid backup och spara det befintliga systemet, tror ni att ja förstör någonting permanent om jag provar flasha in en galaxy note custom rom? eller är det helt enkelt bara att återställa från nandroid backupen om det inte fungerar? help please? :)
     
  15. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du bör nog vänta, eller testa någon rom som är avsedd för denna platta.

    Jag fick svar från ramos-tablet idag, de tackade för att jag sa till dom, för de ville att jag skulle skicka tillbaka plattan (innan jag berättade vad jag gjort) men inte med DHL/TNT eller något sådant bolag, utan med EMS eller air mail.

    Jag har fortfarande min garanti kvar, och är det något så ska jag bara höra av mig till dom.

    Ramos-tablet har varit väldigt snabba på mina mail, de har försökt att hjälpa till och jag har fortfarande garantin kvar. Jag kommer att handla från dom i fortsättningen också.
     
    poengstr gillar detta.
  16. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gymir - Jag har lyckats få tag i en custom rom till w30 genom ramosfans.com.
    Ska vara en renare variant av android utan alla buggar, har dock inte hunnit prova den ännu.
    Jag har även en w30hd platta, men mjukvaran i den känns laggigare än w30 även om den inte hänger sig. Så jag sitter å väntar på att ramos ska släppa en 4.1 uppdatering till w30hd vilket borde ske ganska snart, alternativt att någon släpper en custom rom
     
  17. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har märkt att det är lite lagg i mjukvaran, dessutom har jag blivit utslängd från google store ett antal gånger.

    Hoppas att det kan trimma grafikdrivrutinerna lite, jag hamnar högt upp med plattan på antutu, men 3D-grafiken är ganska slö.

    på ramosfans körde jag en google översättning, men det blev helt uppåt väggarna fel.. Det var som om Yoda hade skrivit något kryptiskt, vissa saker var ganska komiska.

    Hur blev du medlem, jag har försökt men inte kunnat, måste få en inbjudan..
     
  18. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    På samma sida där det står att du måste bli inbjuden för att få regga dig så finns de en knapp där de står typ "fixa din inbjudan". Jag klickade vidare där och fick direktlänk till registrering som fungerade...
    Jag har bytt mjukvara till den nya custom romen, den verkar bra.
    Tyvärr har jag kvar samma problem att plattan låser sig lite då och då, jag måste då vänta tills batteriet är tomt för att sedan kunna få igång den igen.. har även tagit isär plattan och kollat alla kontakter osv, allt verkar verkar OK och sitter där det ska.
    Antar att de är någon form av komponentfel på min. Verkar ju inte gå att lösa med andra programvaror iaf. Du har inga problem med frysningar på din platta Gymir?
    Trist, nu med flashad rom + öppnad platta kan ja nog glömma garanti. Dessutom verkar inte företaget jag köpte av speciellt intresserade av att ta tillbaka den.
    Blev så frustrerad igår att jag beställde en nexus 10 från bazula.se istället.
     
  19. Gymir

    Gymir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det sitter andra minneskretsar på W30HD, de verkar vara DDR3 1600MHz och de som finns på W30 är 1300MHz.

    De håller på med att plocka isär och identifiera komponenterna
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2083125&page=6

    Jag funderade också på en Nexus 10, men..

    Var köpte du din platta?

    När den hänger sig är det något speciellt du gör då?
     
  20. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gymir - Jo jag såg det också, har skrivit några inlägg i den där tråden också :)
    Nej jag gör inget spec, kan vara när den sitter på laddning, eller när ja surfar eller när skärmen är avslagen(första gången den hängde sig va skärmen "av", därför jag trodde den va stendöd)
    Har du några idéer? :)

    Köpte den från aliexpress.com butik: Shenzhen Elijah Technology Co., Ltd.
     
    Last edited: 10 jan 2013