Rapportera Olyckplats till 112

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av amullo, 21 apr 2011.

  1. amullo

    amullo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hejsan alla!

    Jag hade tyvärr tillfälle att komma som andreman till en trafikolycka ihelgen och första frågan jag fick från förste man på plats var "VAR ÄR VI!"

    Efter att ha pratat med SOS och lyckats lista ut var vi var så började tankeverksamheten och en officiell fråga ställdes via 112´s hemsida.

    -Kan jag rapporterat min position i gps LAT/LONG till er vid olycksplatsen?

    Svaret kom fort:
    ---------------------
    Hej Anders,
    I dagsläget kan vi ta emot WGS84 och RT90 i vår operativa teknik CoordCom G5.

    Vi kan ta emot RT90 och WGS84 i:
    Grader - minuter - sekunder
    Grader - minuter
    Decimalgrader

    För närvarande kan vi endast mata in koordinat SWEREF99 i kartan. Vi kommer att kunna ta emot SWEREF99 i CoordCom
    G5 men där har Ericsson vår teknikleverantör inte kommit
    med någon lösning ännu.

    Kartan är helt förberedd för att se samtliga av dessa tre
    koordinatsystemen, man kan även omvandla tex om man har
    RT90 så kan man få det i SWEREF99 eller WGS84 och vice
    versa.

    Vänligen,
    SOS Alarm AB
    ---------------------

    SOS har själva identifirat detta som ett problem, men hänvisar till vanliga webläsare
    http://www.sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/--Sa-har-forbereder-du-dig/Positionera-dig/


    Hur svårt skulle det vara att bygga en app som visar GPS position
    WGS84
    RT90
    SWEREF99
    och som tar dessa värden direkt från den inbyggda GPS´n?

    Här har ni som kan ett utvecklingsprojekt som kan minska antalet döda i trafiken och snabba upp responstider för 112 i hela riket. Tyvärr kan jag inte detta område själv, men potentialen till att app med brett tillverkar stöd torde vara rätt stor.

    //A
     
    S-Droid gillar detta.
  2. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Försäkringsbolaget IF har en app på market där nån tydligen ska kunna se sin position, vet inte vilket format den visar bara.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Tror TS mer är ute efter en app som gör allt lätt tillgängligt inte så att man måste starta en massa olika appar för att få fram koordinaterna. Utan typ en service som väntar på att du ska ringa 112 eller annat larm nummer och då dyker det upp en notification med dina koordinater. Något sådan tror jag hade varit smidigt.

    Btw: Denna tråd borde flyttas till appförslag.
     
  5. amullo

    amullo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Precis!
    Det som behövs är inte en karta eller liknande, utan en APP man kan starta som visar aktuell position i de 3 standarder som finns för att snabbrt kunna rapportera detta till SOS.

    Hade ingen aning om att jag startat detta i fel avdelning.. Kan en MOD/ADMIN flytta det?

    //A
     
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att man skall krångla till det i onödan. Varför presentera samma information på tre olika vis? I en stressad situation gäller det att saker och ting fungerar så enkelt som möjligt. Eftersom SOS kan ta emot informationen i såväl WGS84 som RT90 så räcker det ju om appen använder ett av dessa system. Då RT90 endast används i Sverige så är det enklast att hitta en app som använder WGS84.

    Och som av en händelse råkar appen redan finnas:

    http://www.androlib.com/android.application.com-codesector-hereiam-nx.aspx

    [​IMG]

    m v h Henrik
     
  7. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jo fast det kräver ju att man öppnar appen och så. Det smidigaste vore ju om det bara däk upp när man slog 112.
     
  8. tob

    tob Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    får se till att det är bra kodat, så man inte får FC vid en nödsituation
     
  9. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Det borde väl vara en enkel sak för någon att göra en app, widget eller nåt man kan lägga på homescreen som ringer upp 112 och sedan startar programmet ovan eller kanske ännu bättre ett program som inte har alla funktioner ovan utan enbart tar fram den infon som behövs. Ju enklare programmet är desto mindre risk för FC antar jag...
     
  10. amullo

    amullo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    poängen med att ha alla 3 värden tillgängliga är ju just att kunna ge det som operatören helst kan ta emot.

    Eftersom det för kustbevakningen kanske är enklast med WGS84 där polisen heslt vill ha rt90 så kan ju alla 3 standarderna underlätta för SOS..
     
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    När du pratade med SOS, sade då operatören verkligen någonting som gav intrycket av att han helst ville att du skulle konvertera koordinater till det system som operatören föredrog?

    Med tre värden menar du väl egentligen 3 talpar, d v s 6 tal?

    Men det finns ju inte bara tre olika koordinatsystem, det finns massor med olika koordinatsystem. I informationen nedan har de räknat upp de tre olika koordinatsystem som de kan ta emot, dessutom kan de ta emot talen både decimalt och som grader och minuter. Detta innebär att de kan ta emot koordinater på 6 olika sätt plus dessutom med olika precision (olika antal decimaler alternativt med eller utan sekunder). Det blir 12 tal om vi nöjer oss med en precision som de kan ta emot informationen på. Vad är vitsen med att presentera alla sätt som de kan ta emot data?

    Jag tror ändå mera på att göra det så enkelt som möjligt för en ovan användare i en stressad situation. Normal-svensson vet inte ens vad WGS84 eller RT90 är för något, om man har tur så blandar de inte ihop betydelsen av lattitud och longitud.

    Två tal klarar nog de flesta av att läsa upp även i en stressad situation. Att välja två tal av 24 presenterade tal klarar också många, men många kommer att fumla och läsa upp fel tal.

    Lyckligtvis är den som man talar med i andra änden rutinerad och har dessutom enligt de uppgifter som du presenterade inte bara möjlighet att ta emot koordinaterna i olika koordinatsystem utan dessutom i olika talsystem. Man kan nog också räkna med att han är så rutinerad så att han eller hon på talet som ges kan avgöra i vilket koordinatsystem det är, om det är decimalt eller minuter/sekunder samt om det är en lattitud eller en longitud. Som en parantes kan nämnas att operatören även kan se på ett ungefär var du befinner dig när du ringer från en mobiltelefon, de får veta koordinaterna för den mobilmast som du använder.

    m v h Henrik
     
  12. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag tycker att om någon tänker göra denna dag så vore det bra om den personen hittade ett format som alltid funkar i sverige inte 3 olika. Oftast så ringer man ju 112 oavsätt vad man har för problem. Så allt beror ju på vilket format de på sos alarm vill ha.
     
  13. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Borde inte vara någon big deal att göra en app som visar en notification automatiskt när man ringer ett visst nr (112). Sen får man ju se till att användaren aktiverar GPS om man vill ha exakt location. Helst vill man ju ha exakt location direkt när man ringer, men det kräver ju att man har GPS igång nästan hela tiden, samt att appen har någon service som ligger och uppdaterar aktuell plats.
     
  14. licro

    licro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Detta skulle vara kanon, tidigare idag när jag cyklade till jobbet hittade jag en blodig medvetslös man i diket vid cykelvägen ringde SOS och fick frågan vart jag var.
    Vi befann oss en bit ifrån närmsta bilväg och på ett ganska otillgängligt ställe så det var svårt att förklara vägen för operatören jag pratade med.
    En app som man kunde skicka koordinaterna direkt till SOS med hade varit kanon och inte omöjligt att göra.
    Har själv använd ett personlarm med direkt koppling till SOS där dom fick minna koordinater direkt när jag tryckte på en knapp på mitt larm.
     
  15. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sverige kör inte alltså inte samma standard som i USA där telefonen skickar GPS-position till SOS? Var ju en trevligt bugg i android som gjorde att telefoner hängde om GPS inte var aktiverad vid nödsamtal...