Fråga: Rawbike

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av VeryRuud, 29 mar 2020.

  1. VeryRuud

    VeryRuud Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    I dessa corona tider har jag bestämt mig för att sluta åka tunnelbana till jobbet när allt förhoppningsvis återgår till det normala. Har ca 7km till jobbet och var helt inne på att köpa typ en Zero10 eller Inokim ox men har efter lite funderande bestämt mig för en Rawbike. Hittar dock väldigt lite info om Rawbike på nätet.

    Någon som har erfarenhet av dom? Funderar främst på en Rawbike 2 men är lite fundersam på hur den är att cykla ”vanligt”, dvs utan hjälp av motorn. Ser väldigt tungkörd ut. Och hur är den att köra med elmotorn? Känns det som att sitta på en elcykel eller är det mer en som att köra en riktigt moped?

    Såg att den även fanns en mindre variant, U1. Ser smidigare ut och frugan är mer förtjust i den storleken men vad skiljer mer rent praktiskt? Kommer man upp i samma hastigheter?

    Kommer att köra till och från sthlms innerstad så jag är egentligen mer ute efter något smidigt framför något tungkört.
     
    bernard gillar detta.
  2. Paralos

    Paralos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vi har en och vi är nöjda. Vår hade från början problem med att den inte gick att växla till 1an och tvån då kedjan tog i bakdäcket. De åtgärde dock detta efter ett tag.

    Upplevelsen enligt mig är att detta mer är en elmoped med trampmöjlighet. Mycket därför vi skaffade den då det just då inte fanns något annat alternativ. Det går alltså att gasa med gasreglaget utan att du behöver trampa som på en vanlig elcykel. Det är riktigt bra klipp i den så man får vara lite försiktig så man inte flyger iväg får fort. Den är även stor och tung (ser mindre ut på bilderna) så är man ute efter något lätt o smidigt så kanske man ska kolla efter en vanlig elcykel.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom det är elmopeder (iom motoreffekten, möjligheten att driva med endast gasreglage etc.) skall man ha trafikförsäkring till dessa. Värt att tänka på.

    Egentligen får de ju inte framföras på cykelväg där det finns en tilläggsskylt om mopedförbud heller, vilket kanske gör den lite knepig att använda i stan om man inte vill vistas bland trafiken.
     
    DaBull gillar detta.
  4. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Blev det en Rawbike?

    står i valet och kvalet om jag ska skaffa en sån för att försöka pendla året runt till jobbet. Söderort till Kungsholmen ca 1,3 mil. Har kört min Xiaomi 365 PRO nu några veckor och det har varit riktigt bra men skivbromsen har strulat som bara den så ska reklamera den.

    frågan är dock en Rawbike, vanlig pendlar elcyklel eller modell bättre elspark typ inokim, zoom 10.

    Testade en Rawbike och den känns helt klart klumpig jämfört med en elspark men en elspark känns ju också rätt ostabilt och svårt att signalera med inne i city. Svårt de här :)
     
    bernard gillar detta.