Ray eller Arc S?

Diskussion i 'Xperia ray' startad av BruceTheDwarf, 28 dec 2011.

  1. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Okej, jag har tidigare skrivit ett inlägg om i princip samma sak som jag tar upp här: jag är mellan två telefoner: Ray och Arc S.

    Har kollat upp båda telefonerna i butik och jag blir galen. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig. Ray lockar mig eftersom den är vansinnigt snygg och Arc S för den kraftfullare processorn och den större och (vad jag anser) surfvänligare skärmen. När jag väl testat telefonerna upplever jag däremot inte Arcen flyter på så mycket bättre än Rayen. Det märks kanske mer när man surfar?

    Plus och minus som JAG hittar på telefonerna:

    Ray:

    + Förbaskat snygg
    + Tunn
    + Bra kamera
    + Tydlig "notificationlampa" (placerad på framsidan)

    - Kanske lite liten skärm (har dock inga problem att skriva, det är surfingen som oroar mig)

    Arc S:

    + Stor skärm (absolut inget minus)
    + Surfing flyter på utan problem (tror jag)
    + Bra kamera
    + Bra flyt i menyer (även på Rayen men säkert ännu vassare på Arcen S

    - Notificationslampan sitter på sidan (rent idiotiskt enligt mig)
    - Ingen frontkamera (vet inte hur mycket man lider av det, men den blir därmed framtidsosäker, t.ex. i ICS har jag läst om att det kommer en lockscreen med ansiktsigenkänning)
    - Ingången för hörlurar är dumt placerad på sidan (blir kanske inget problem, för de hörlurar som följer med är väl riktade som ett "L"?)
    - På- och av knappen är way to small (upplever att man måste komma rakt uppifrån med fingret för att kunna pressa ner den)

    Som sagt har jag skrivit ett liknande inlägg och det är kanske svårt att ställa en fråga som den här. Det handlar ju ändå om vad jag vill och vad jag känner. För att sammanfatta så tycker jag att Ray är snygg och har inga konstiga knappar eller liknande. Den flyter dessutom på bra. Arcen S är större och skärmen är mycket trevlig. Däremot finns konstiga uttag och knappar. Så i slutändan kanske det är säkrare med en större skärm och att man helt enkelt får gilla läget med de små irritationsmomenten? Har ni varit i liknande situationer?
     
    Last edited: 28 dec 2011
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Har ingen erfarenhet av ray men hade möjligheten att välja den vid senaste bytet. Valet föll dock på Arc S,mest pga den större skärmen.

    Tycker Arc S är helt otroligt bra.

    -Suveränt samtalsljud
    -Bra batteri
    -Bra mottagning
    -Inget som helst lagg eller hängningar ( i min allafall)
    -Flyter på kanon (Kör LPP som Launcher)

    Kan verkligen rekomendera Arc S
     
  3. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är det så att hörlurarnas plugg som följer med Arc S ser ut som i länken? Detta gör så att det faktiskt går att plugga i hörlurarna och sedan ha telefonen i fickan, jag tänker ju på att jacket för hörlurar sitter på långsidan. http://i00.i.aliimg.com/img/pb/831/451/300/300451831_719.jpg
     
    Last edited: 28 dec 2011
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag har en Arc, den flyter på jäkligt bra. Enorm skillnad mot min X10i.
    Skärmen är mycket bra.
    Har inte upplevt att laddningsuttag och hörlursuttag som sitter på sidan är så mycket irritationsmoment. Däremot stör jag mig på att notifikationslampan sitter på sidan, till skillnad från min X10i som sitter på fronten, där jag direkt ser om något meddelande eller något annat har hänt.

    Rayen har jag tittat på, den är förbaskat snygg, det håller jag med om men Arcen är också förbaskat snygg. I mitt tycke är det de två Android-lurarna som är snyggast av alla Android-lurar på marknaden. Om det är något man ska klaga på när det gäller den biten i designen så är det att de kanske inte ger samma kvalitetsintryck som en HTC med aluminiumskal. Men LG, Motorola och Samsung är inte bara fulare, de ger plastigare intryck än SonyEricsson också.
     
  5. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att skärmen är skitbra. Det som gör art jag tvekar med Arcen är pga notifikationslampan och att den saknar en kamera på framsidan, det senare är i och försig inget jätteproblem.
    Och ja, dessa telefoner är MYCKET snyggare utseendemässigt än de övriga Androidlurarna. De känns premium. Dessutom tycker jag bäst om Sony Ericssons version av Android, mycket snygg!
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Fråga dig själv hur ofta du kommer använda en frontkamera.
    Du måste använda Skype eller liknande program för att kunna ha någon nytta av den eftersom du inte kan ringa videosamtal direkt under Android.
    För du lär knappast använda den till att ta kort med eftersom det är en usel bildkvalitet på den kameran eftersom tanken är att den skall ta lite utrymme vad det gäller datatrafik när det kommer till videosamtal.

    Gällande notifikationslampan så är det väl på gott och ont där dom sitter. Personligen är jag inget fan av denna lampa och har ett skal som täcker för min på arcen. Fast tror det har mer med mitt yrke att göra då jag upptäckt hur kunder kan tycka att det är irriterande att se min telefon blinka hela tiden. Vissa har tom sagt åt mig att kolla vad det är för meddelande så dom slipper se den.

    Men som jag skrev i din andra tråd så är kameran i arc skarpare än den i ray så fort det kommer till lite sämre belysning pga fotolampan i ray tillskillnad från blixten i arc.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Kan hålla med om att notifieringslampan är idiotiskt placerad men man vänjer sig eller rättare sagt man lär sig leva utan den.
     
  8. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Eftersom det i princip är likadana mobiler (bortsett från att Ray har en främre kamera som är grymt skön att ha vid videosamtal över Skype/etc) så är det egentligen bara skärmen, storleken och priset du behöver ta någon vikt vid. Båda flyter på så bra dom bara kan och man märker inte någon skillnad egentligen.

    Ett annat plus för Rayen är att den har skarpare skärm, vilket är skonsammare för ögonen. :)
     
  9. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    I mina ögon är fördelarna flera på Rayen. Det är bara storleken på skärmen som lockar mig till Arc S (plus att den kan vara lite snabbare).

    Har ändå beslutat att vänta med detta beslut för att se vilka nya Sony Ericsson-lurar som dyker upp på 2012 års CES- mässa. Det är ju bara dagar kvar. :)
    Och vem vet, kanske den omtalade "Nozomi" är något att ha med sin dual core processor. (Det är ju inte bekräftat av SE men många rykten tyder på att vi får se en dubbelkärnig processor och det är inte helt otroligt eftersom det redan finns i andra lurar.)
     
  10. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Sunt val. :)

    Kanske kommer en roligare variant av Ray.
     
  11. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja, det får vi hoppas på! Ray är enligt mig deras absolut snyggaste lur och jag hoppas att SE behåller den nya looken. Då snackar jag om de nya knapparna (där finns det nog olika tankar)
     
  12. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja det ända som skiljer är storlek och utseende samt en högre klockfrekvens på arc s, nåt som den lite händige kan fixa själv ;) hade nog valt en arc om den kom i rays storlek men nu sitter man stolt på en [email protected]

    Sent from my Ray S
     
  13. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Över till en lite annan grej som rör Rayen. Jag vet att den finns i färger som röd, guld, vit och svart. Vad jag inte vet är hur baksidorna "känns". Alltså, jag har klart för mig att alla de svarta Xperia-lurarna har en baksida som ger lite av en känsla av gummi då jag själv äger en svart X10 mini pro (för tillfället ;) ) och jag har även känt på polarens X10 som känns likadant. Vad jag inte vet är hur de andra baksidorna är. Ger de samma gummiaktiga känsla eller är de mer hårt plast? Jag uppskattar verkligen det svarta just för den egenskapen, telefonen blir skön att hålla i och inte så hal. Vad har ni för färg på er Ray? :)
     
    Last edited: 3 jan 2012
  14. bozzo70

    bozzo70 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    One Plus 8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    One Plus 8T
    Har en rootad Ray, men hur klockar man upp den :P
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    De färgade telefonerna är inte gummerade bak så vill du ha en telefon som du har bra grepp i, utan att sätta på skal, så är den svarta korrekt!
     
    BruceTheDwarf gillar detta.
  16. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Xda - där finns svaren men det är "bara" flasha korrekt kernel för din firmware (stockROM, CM7 eller MIUI) och givetvis ha en fungerande fastboot. Är ju mest tyngre spel som tex gta3 det behövs eftersom telefon (bitterljuvt ^^) redan är perfekt.
     
  17. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag tror jag har bestämt mig för vilken mobil det blir. Det blir varken Ray eller Arc S. Det blir Sony Xperia S!!! Sjukt cool telefon med extra allt: 4.3" skärm, 1280 x 720 p, dubbla kameror- 12 MP respektive 1.3 MP (kameraknapp), 1,5 Ghz dual-core processor...GIVET!

    Mer specs här: Sony Xperia s - Full phone specifications
     
  18. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Haha, och måste också kommentera designen, de sticker ut hakan lite som vanligt. Av det jag sett så är Xperia S också snygg som tusan, vill gärna titta på en sån i verkligheten.
     
  19. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Till en början gillade jag inte designen hos Sony Xperia S men nu efter att ha sett den på bild några gånger så börjar den faktiskt bli riktigt snygg! :) Blir dock inget köp av den för min del då jag väntar (nöjd med min Arc). Tror att Sony Xperia S blir ett bra val dock! :)
     
  20. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Precis så resonerade jag. Tyckte den såg lite väl konstig ut i början, men ju fler videos jag kollade på från CES desto snyggare blev den :) Det blir en rätt så fet uppdatering från min X10 mini pro :)