Ray - Roota 2.3.4 (4.0.2.A.0.62 Hjälp!)

Diskussion i 'Xperia ray' startad av prettythingd, 4 mar 2012.

  1. prettythingd

    prettythingd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tjenare.
    Jag är relativt ny på forumet och har ingen som helt kunskap gällande ROOT och allt därtill.
    Skulle dock vilja göra det på min Xperia Ray för att ta bort massa program och även möjligheten att lägga in några.

    Har kollat igen massa root-trådar på diverse forum men eftersom jag inte har nån koll på nåt så förstår jag väldigt lite av allt som sägs. Känns liksom att alla börjar på steg 4/10.

    Jag har som sagt en Xperia Ray, version 2.3.4 (4.0.2.A.0.62), och jag har inte "trixat" med nåt förutom uppdaterat via PC Companion.

    Så om nån skulle kunna hänvisa mig till nån tråd eller eventuellt förklara hur jag ska gå tillväga utan att pajja allt skulle jag va evigt tacksam.
    Fick ett tips (av <a href="https://swedroid.se/forum/member.php?u=22540" target="_blank">dannejanne</a>) att använda <a href="http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1312859 target="_blank">DooMLoRD's Easy Rooting Toolkit [v4]</a> men enligt den sidan så funkar inte den metoden på 4.0.2.A.0.62.

    Så om nån har någon annan lösning dela gärna med er.
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Finns inget sätt att roota .62 idagsläget. Så du får antingen vänta eller så får du flasha in .42, roota den och sedan uppdatera OTA INNAN du tar bort något!!!
     
    prettythingd gillar detta.
  3. prettythingd

    prettythingd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja jag insåg också det efter att ha suttit och läst hela dagen på forum.xda-developers.com :ehm:

    Jag får helt enkelt lov att vänta. Tack för svaren iaf
     
  4. MartyAB

    MartyAB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  5. Shox

    Shox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om du inte vill låsa upp bootloader kan du göra följande

    1. Registrera dig hos wotan client, installera "USB Flash driver" samt starta "WotanClient 3" (båda finns längst ned på länken)

    2. Flasha med wotan client telefonen till .42 (följ instruktionerna i programet, håll in volym ner när du ansluter telefonen till usb).

    3. Roota med flashtool (se till att USB debugging är påslaget i telefonen), starta om och kontrollera att du har root-acesss (du då har en app som superuser).

    4. Uppdatera till .62 via OTA (dvs i telefonen utan att ansluta till datorn).

    5. du har nu en rootad version av .62

    Du bör inte avinstallera några system appar förens efter du har uppdaterat till .62 via OTA.

    Lycka till
     
    Last edited: 5 mar 2012
    prettythingd gillar detta.
  6. prettythingd

    prettythingd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER



    Som jag skrev så är jag total n00b på detta så jag sitter lite fast på steget där jag ska roota med flashtool...

    Jag har följt stegen utan problem fram till just det.
    Jag installerat flashtool på datorn och kopplade in min nedstängda telefon via USB och flashtool säger:
    04/045/2012 21:45:15 - INFO - Device connected with USB debugging off
    04/045/2012 21:45:15 - INFO - For 2011 devices line, be sure you are not in MTP mode

    Jag kan inte välja ikonen ROOT, så jag vet inte hur jag ska gå tillväga härifrån?

    (edit: tror det har med USB debugging att göra, ska se om jag kan lösa det. Återkommer)
    edit 2: Det var USB. Nu funkar allt!!!

    TUSEN TACK FÖR DEN ENKLA FÖRKLARINGEN!! :D
    Tack tack tack!! :)
     
    Last edited: 4 mar 2012