Problem: Rebootar helt random

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av jinxan, 3 sept 2011.

  1. jinxan

    jinxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    Xiaomi redmi note 8 pro
    Jag har problem med min original SGS. Den rebootar sig själv helt random. Vissa gånger ligger den bara intill mig och så blinkar skärmen till och den startar om.

    Har gjort factory reset ett par gånger men det verkar inte hjälpa ett dugg. Problemet dyker upp igen.

    Kan det vara att den blir för varm p.g.a att jag har ett silikonskydd på? Om man inte kan ha silikonskydd, vad ska jag då ha? Jag har rätt dåliga händer så jag tappar saker rätt ofta, nu har jag i och för sig inte tappat mobilen men min förra åkte i golvet många gånger.

    Ibland tar den inte emot SMS men den som har skickat har fått leveransrapporter.
     
  2. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Nej, det beror inte på att den blir för varm. Det har hänt mig några gånger också och verkar vara ett ganska vanligt problem. Verkar bero på nån bugg i 2.3.3..
     
  3. jinxan

    jinxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    Xiaomi redmi note 8 pro
    skönt att den inte blir för varm i alla fall. då kan jag fortsätta skydda telefonen.
    för mig händer det minst ett par gånger per dag att den stänger ner och startar upp igen :-(
     
  4. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    mig händer det någon gång i veckan, MEN då stänger den bara av sig utan att starta om. lagom kul när man jobbar tex och inte märkt att den stängde av sig kl 8 på morgonen...

    kom oxå efter 2.3.3 installationen
     
  5. majkmajk

    majkmajk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag och min sambo har likadana telefoner, och hon hade mycket problem med spontana omstarter, säkert 2-3 ggr om dagen. Min startar dock bara om någon gång i månaden.

    Hon skickade in sin på service, där dom bytte hela mainboarden, och sedan dess har den aldrig startat om sig, och batteritiden har blivit grym, hon kan utan problem använda den i 3 dygn utan att ladda under normal användning.
     
  6. andersg

    andersg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har liknande problem. Har märkt ibland om jag är ute och promenerar och lyssnar på FM-radion så startar telefonen om men jag kan lyssna på radio hela tiden.

    Omstarterna kom efter senaste 2.3 uppdateringen.

    Kanske dax att slänga in den för "reparation".

    -----------------------------------------------------
    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  7. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Eller så väntar du på 2.3.4 som bör komma snart och förhoppningsvis fixa problemet.
     
  8. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Har hänt mig också 2 ggr bara att vänta på 2.3.4 som lär fixa problemet

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
    Last edited: 10 sept 2011
  9. barq

    barq Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur vet ni att nästa version av android OS kommer fixa till problemet?? Vet samsung/google att ens problemet finns så dem sedan kan åtgärda det??

    Jag menar man kan inte drömma om att detta skall fixas av en framtid uppgradering. Jag precis som er hoppas på att dem fixar det men är osäker på om dem ens vet att problemet existerar
     
  10. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Updaten har redan släppts i vissa länder samt att det finns en "läckt" version ute. Vad jag läst av en del som uppdaterat så ska den fixa både slumpmässiga omstarter och batterydrain-buggen.
     
  11. Jakay

    Jakay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    La du märke till om den gjorde en "hel omstart", dvs att du måste knappa in pin-kod för att starta? Min har nämligen gjort, vad jag trodde, en omstart. Plötsligt startar låsskärmen, skärmen slocknar och S-loggan kommer upp osv.. Men sen kommer det inte fram att jag ska knappa in pin-kod, utan telefonen är igång som om ingenting har hänt. Igår kväll hände detta efter 5 h 24 m batterianvändning. Jag gick in och kollade på batterianvändning och allt såg normalt ut. På den grafiska bilden kan man se "det tillfälliga avbrottet" som ett svart streck. Man kan ju undra hur många sådana spontana omstarter som sker då man är ifrån telefonen? Eftersom man inte behöver knappa in pinkod märker man ju inte att det har hänt!

    På morgonen 5 timmar senare då jag vaknar, är telefonen DÖD. För att få igång den blev jag tvungen att ta ut batteriet först. Döm av min förvåning då jag sen går in på batterianvändning och ser att den har nästan 80% kvar!
     
  12. andersg

    andersg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Verkar ju tyvärr som det är slut på uppdateringar för vår telefon :'(. I alla fall officiella.

    Kan tillägga att min även har gjort omstarter under samtal men jag kunnat prata vidare.

    När telefonen gör dessa spontana omstarter tar det mycket längre tid att boota än när man startar telefonen normalt.


    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  13. par.ahlund

    par.ahlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Samband

    Jag skrev "ett par rader" under Samsung Galaxy S - När får vi Android 2.3.4
    av just denna anledning. Framför allt eftersom Smsung nu börjar svara att de inte tänker uppgradera Galaxy S trots denna omstartsbugg samt Android OS buggen där OS:et noteras för en herrans massa % batterikonsumtion samt för att missförstånd inte skall ske även förbrukar en massa batteri. Att i det läget sluta uppdatera en mjukvara känns oansvarslöst. Tänk om Volvo skulle göra så med styrmjukvaran i sina bilar. Du lämnar in bilen på service och de uppdaterar mjukvaran i samband med detta, men mjukvaran har en bugg som slumpmässigt slår av motorn. När det uppdagas: Vilka av er läsarea gissar på att Volvo säger till sina kunder att det får leva med det???? Inte jag i varje fall. Lite besvärande mail eller samtal med Samsung utöver mina rekomenderas för att få någon officiell lösning på detta.
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nu har även min telefon börjat starta om sig. Om det beror på 2.3.3-buggen vet jag inte men jag misstänker det. Så här blir det för mig: telefonen startar om sig men det blir inte så att jag får knappa in pin-koden och det blir inte så att telefonen startar helt. Jag stannar helt enkelt på det blinkande s:et. Väntade ett par minuter utan resultat. Då höll jag in powerknappen ganska länge och istället gör att stänga av sig startar den igen direkt. Jag hade förväntat mig att den först skulle stängas av och sedan skulle jag bli tvungen att hålla in powerknappen igen för att den skulle starta. Men den startade alltså direkt. Beror det här på 2.3.3-buggen tror ni? Kanske borde skicka in den redan nu? Någon som vet vilken verkstad Teknikmagasinet har? Jag har ju läst någonstans att det finns en verkstad som man inte ska skicka telefonen till eftersom det ofta brukar sluta med att telefonen kommer tillbaka i sämre skick än den var när man skickade in den. Vad hette den verkstaden? Någon som vet?
     
  15. Jakay

    Jakay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Då min rebootar så stannar den kvar lääääänge vid S-loggan. Jag har dock inte tryckt in powerknappen. Jag har tänkt att det är normalt att det tar längre tid vid omstart efter ett systemfel (precis som med en dator som reparerar något vid en omstart).

    Jag köpte min hos Pixmania, och det känns bökigt att skicka in den. Någon som har erfarenhet av det?
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Så den startar i alla fall? Jag har väl inte haft tålamod nog att vänta. Hur låg tid tar det innan den startar?
    Frågan är ju om de jan göra något åt det om man skickar in den? Är det en bugg i android och de inte har någon nyare version att lägga in känns det ju inte som det kommer bli någon skillnad. Det var ju någon längre upp i tråden som fick något utbytt i telefonen och nu funkar den tydligen bra, men att man skulle ha sådan tur känns ju osannolikt...
     
  17. Jakay

    Jakay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tror du hade för lite tålamod. Det tog nog några minuter innan den var igång igen. Den tidigare i tråden bytte man ut mainboarden på för att den gjorde omstarter 2-3 ggr/dag. Frågan är ju om det är samma typ av omstarter? Sedan funderar man ju på hur många gånger den rebootar som min gjorde, dvs att ingen PIN behöver knappas in. Man sitter ju inte och tittar på telefonen 24/7 direkt och om man inte SER att den startar om, märker man ju inte att den har gjort det heller. Det enda sättet att upptäcka det då, är att titta på den grafiska bilden över batteriförbrukningen. Då är det ett vertikalt svart streck på något ställe i grafen. Där gjordes omstarten.

    Om man ändå hade kunnat få information om det är mjuk- eller hårdvarurelaterat problem att den startar om. Om det är mjukvaran det är fel på och det inte "finns" en 2.3.4 eller.5 så är det ju ingen vits att lämna in den. Om det däremot är ett känt hårdvarufel borde det ju gå att lämna in och få det fixat. Och om man tänker på hur många SGS som sålts och hur få det egentligen är som har problemet, så borde det ju vara hårdvaran? Ren spekulation från min sida..
     
  18. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tror jag ska skicka in den. Dock kan det ju vara så att de inte hittar något och då känns det ju ovärt eftersom man troligen måste betala för undersökningen. Mitt skal låter lite om man klämmer på det ovanför volymknappen. Det känns ju också som att de skulle kunna hävda att det är jag som har åsamkat felet eftersom skalet är skadat. Men oljud från skalet är väl också ganska vanligt för sgs? Jag vet inte hur jag ska göra, men om man skickar in den kanske de fixar skalet också ;)
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Tips för er med Tasker som vill kolla hur ofta telefonen startar om sig: gör en profil med event -> system -> device boot. Task: file -> write file. Innehållet ska vara %DATE %TIME
    Bocka i Append. Varje gång telefonen startar kommer datum och tid för uppstart att noteras i den filen du valt. Ett tips kan vara att göra en Wait på kanske en minut innan den skriver i filen. Detta för att telefonen har en hel del att jobba med vid uppstarten
     
  20. Don.Cyrano

    Don.Cyrano Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min telefon startar också om sig lite då och då när den känner för det. Och det hela började när jag uppdaterade till 2.3.3
    Så jag lägger mina pengar på att det är mjukvarurelaterat!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk