Tips: Recension av Asus Zenwatch 2

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Johan Hillborg, 2 nov 2015.

  1. Johan Hillborg

    Johan Hillborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hej!
    Här kommer en kort recension av Asus Zenwatch 2. Jag har tidigare ägt en LG G Watch R och har använt en Sony Smartwatch 3 en del, så det är mot dessa klockor jag jämför min nya Zenwatch 2. Jag köpte den större modellen 1,63" (herrmodellen). Det är en rejäl pjäs se bild:
    upload_2015-11-2_19-7-0.png

    Det är alltså den silvriga modellen med ett gummiarmband som går i brunt. Den är mycket snygg måste jag säga.
    Skärmen är en Amoled skärm som är mycket bra. G watch R som har en P-Oled skärm anser jag lite bättre, men det är nästan jämt skägg. Jag uppskattar att svart är svart, sen om det får vara till kostnad av sämre bild i dagsljus så får det vara så. Som ni kan skönja på bilden ovan så är det rätt stora bezels runt skärmen. Jag köper de som inte vill ha den pga dem, men mig stör det inte så mycket. Klockan saknar pulsmätare och GPS. Min åsikt om detta är att det verkar vara strul med alla implementationer av dessa funktioner ändå, så jag kan vara utan dem och på köpet få en billigare klocka (som kanske har bättre batteritid med...).

    [​IMG]



    Armbandet: Är ett väldigt behagligt band i gummi i sober brun färg. Passar mig perfekt som tänker ha klockan med mig ut på mina löprundor. När andan faller på kan detta bytas ut då det är standard 22mm infästning som gäller.


    Batteritid: Den stora Zenwatch 2 har ett 400maH batteri. För mig som har skärmen i "Always on"-läge får ladda den varje natt. (Kan vara så att jag pillar med den mycket då jag bara haft den några dagar.) Används inte Always-on så håller den lätt 2 dagar. Jag tycker det är helt okej, hittills får jag ladda min nexus 5 före min klocka. Laddningen görs via en propreitär magnetkontakt. Det tycker jag är en bra lösning. (Gillar inte Sonys lösning med en port och en skyddande gummibit). G wtach R hade en ladd-docka som nog är ännu bättre.

    Mjukvaran: Här vet jag inte hur Asus har tänkt. Sony och LG (om jag kommer ihåg rätt) har i princip ingen tillagd mjukvara i sina klockor. Tyvärr har Asus inte följt deras exempel. Asus skickar med:Asus Weather, SOS, UP by Jawbone, och Wellnes. Tyvärr kan man inte avinstaller eller ens avaktivera dessa appar. Resultatet blir lite komiskt, de skickar med 3 appar som kan räkna dina steg..... 2 appar som kan visa vädret....... jag störs varje gång jag är inne i app-listan... men som tur är sker det inte så ofta.
    Jag har gjort så att med watchmaker startar jag mina mest använda appar med ikoner på mitt watchface, se nedan:
    upload_2015-11-2_19-27-17.png

    Priset: Jag köpte min direkt från Amazon.com usa. Jag fick hem den i brevlådan för 1460kr, ett fantastiskt pris till en bra klocka! Jag vet inte om/när den kommer hit och till vilket pris, men den har ett väldigt bra pris.

    Omdöme:
    Zenwatch 2 är en mycket bra klockar till ett oslagbart pris. Mjukvaran är sådär, med alla bifogade appar, men det går att förbise. Klarar man av de stora bezels, så kan jag inget annat än att rekommendera denna klocka. För mig var det en stor skillnad att gå på en fyrkantig klocka istället för rund. Klart mycket mer praktiskt med en fyrkantig klocka.

    Har ni frågor så PM:a!

    /Johan

    En trevlig bonus är att denna klocka har en liten högtalare. Inte alla android wear klockor har det! Ska bli spännande att se hur den används nät marshmallow släpps till android wear enheter.
     
    Last edited: 21 nov 2015
    milky81, KJE81 och bernard gillar detta.
  2. Johan Hillborg

    Johan Hillborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    någon mod kan väl flytta den till android wear avd......?
     
    bernard gillar detta.
  3. shoffen

    shoffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena. Har kollat runt efter klockor till min sambo då hon vill ha en efter provat min gear fit.
    Det är väl mest stegränaren och notifikationer hon är ute efter.
    Är denna kompatibel med en samsung s4 eller är det alla androidmobiler med ett visst operativ som ska vara kompatibelt?
    Jag tycker den är både snygg och har ett bra pris, även att man kan byta armbandet till ett mer tjejigt...
    Tycker det är svårt att hitta en bra klocka i den här prisklassen (runt 2000 kr) som inte är flera år gamla.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jodå, visst borde den fungera med S4:an. S4:an har stöd för både Bluetooth LE och kör väl Lollipop vilket krävs för Android Wear.