Recension: Recension av G Flex - Ställ även era frågor och funderingar

Diskussion i 'G Flex - Allmänt' startad av chrippe7, 13 feb 2014.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    LG G Flex – En riktigt grym mobil, men ändå inte helt och hållet
    LG G Flex äntrar marknaden som första böjbara smartphone som även är först i världen med ett självläkande bakstycke, detta har gjort LG G Flex till en av de stora snackisarna detta år och lämnat konkurrenten Galaxy Round långt bakom sig. Men att vara först med något, innebär det att det per automatik är ett framgångsrecept? Även om den böjbara skärmen verkligen kommer till nytta vid filmtittande så är möjligheten att skryta för sina kompisar och böja telefonen framför deras ögon mer spännande än att titta på film. Likaså är det självläkande bakstycket något som förhoppningsvis kommer få telefonen se betydligt nyare ut efter ett pars månaders användning men möjligheten att återigen kunna skryta för sina kompisar genom att repa baksidan medvetet för att 5 minuter senare visa upp en telefon utan repor är något roligare i mina ögon. Så vad säger detta om de två stora nyheterna i LG G Flex, gör de det till ett skrytbygge? Ja, lite av ett skrytbygge är det. Personligen så anser jag att trots LGs förklaring att mikrofonen kommer närmare munnen samt bättre multimediaupplevelse så är LG G Flex lite av ett ”titta här, titta vad vi kan”-bygge. Dock ska man inte se LG som någon skrytmåns bara för det, för LG G Flex är ett riktigt monsterbygge både när det kommer till funktioner samt ren användning. Efter att ha använt G Flex som vardaglig telefon nu i mer än en vecka känner jag att jag fått en rätt bra bild av vad denna telefon klarar av och vad mina åsikter om telefonen är, och dessa ska jag nu berätta om för er.

    Hårdvara
    LG G Flex kommer precis som sin lillebror LG G2 med Snapdragon 800 med 2,26Ghz i klockfrekvens samt populära GPU-chippet Adreno 330 vilket gör att enheten i teorin bör flyta på och uppvisa fin prestanda i vardaglig användning, tyvärr är detta till viss del endast i teorin. Mestadels flyter allt på precis som en toppmodell år 2014 ska göra vilket gör det till en snabb telefon som klarar det mesta man slänger på den, men när man som jag stör sig på minsta lilla lagg så sänks helhetsbilden av telefonen en del när det hackar till i vissa menyer eller när det laggar lite smått när man spelar ett simpelt spel såsom Fruit Ninja. En av nyheterna i G Flex är möjligheten att kunna dela upp skärmen i 2 delar och köra en app på varje del likt möjligheten som finns på Note 3, i mitt tycke fungerar betydligt bättre i LGs gränssnitt och här märker man verkligen av att det finns prestanda under huven som imponerar. Möjligheten att streama YouTube i Full HD på 60% av skärmen samtidigt som jag surfar i Chrome på övriga 40% flyter på utav bara den utan minsta fördröjning eller upphäng. Totalbedömningen är att det mesta flyter på bra och är precis så snabb som man vill att den ska vara, men när det kan lagga till eller hacka fram lite vid spel så sänks betyget lite.
    Betyg: 3,5/5

    Skärmen
    Här kommer vi till en av de delar som gjort LG G Flex till 2014 hittils mest omtalade smartphone, den kurvade P-OLED skärmen med 720 x 1280 pixlar med en PPI på cirka 245 är den första av sitt slag som vi ser i en smartphone. Teknologin har LG hämtat från sin TV-avdelning där de inte för allt så länge sen även släppte världens första massproducerade TV med böjd skärm och tanken med den böjda skärmen är delvis just att man som med en TV ska få en ultimat mediaupplevelse. Finns ingen annan enhet som jag har njutit mer av att titta på Netflix/YouTube och det måste jag ärligt talat ge all credit åt den böjda skärmen, för skärmen i sig är inte något att hurra över som den i G2. Nu kan det vara så att man blivit bortskämd av LG G2s skärm som var 2013 års överlägset finaste skärm, men skärmen i LG G Flex är inte alls i samma division, tyvärr inte heller i divisionen under denna heller. Oled-skärmar har i mina ögon alltid framstått som mindre skarpa samt orealistiska när det kommer till färgåtergivning och tyvärr så är det likaså på G Flex. Jag tycker man ser en otrolig skillnad i skärpa på Samsung S4s AMOLED-skärm och en annan LCD-skärm med samma upplösning, S4 har en PPI på cirka 441 vilket tål att jämföras med G Flex ~ 245 PPI som i sin tur gör att G Flex framkommer ännu grynigare än en AMOLED på S4. När skärmen återger mörka färger samt neutrala färger så gör den ett underbart jobb, men när det kommer till lite starkare röda eller blåa färger samt grå färg så framkommer skärmen att vara endast medioker. Överlag så tycker jag ändå att skärmen i G Flex är trevlig att titta på och det i kombinationen med den kurvade skärmen gör det till en ultimat multimediamaskin när det kommer till film och spel. G Flex skärm får ett högt betyg som till stor del är tack vare den kurvade skärmen, utan denna hade vi nog siktat på ett betyg runt 3-3,5.
    Betyg: 4,5/5

    Batteri
    LG G Flex lyckades inte leva upp till förväntningarna man hade på skärmen efter lillebror G2 och inledningsvis var jag tveksam till om den skulle kunna matcha den otroliga batteritiden som G2 visade upp. LG G2 är när det kommer till batteritiden just en lillebror till G Flex, jag har aldrig använt en telefon som jag har klarat av att ha 2 dagar i sträck utan att ladda den över natten men förvåningen jag mötte när jag klarade av det med LG G Flex var minst sagt stor. Jag har tidigare använt telefoner såsom Note 3, LG G2, iPhone 5 och många andra telefoner men aldrig lyckats uppnå två dagars användning på en laddning, och när jag gjorde det med G Flex var det under två dagar som jag var ledig och pillade på mobilen ovanligt mycket. I skrivande stund så har jag 97% batteri på telefonen kvar vilket är helt sjukt då jag tog den ur laddaren för 9 timmar sen och har en skärmtid på cirka 30 minuter. Här ligger det lite underförstått att jag har jobbat idag och således inte använt telefonen så mycket, men att jobba en heldag och gå ifrån jobbet med över 90% utan att ha laddat den har jag aldrig varit med om tidigare. Batteriet i LG G Flex är utom denna värld, vill man ha ett batterimonster så är LG G Flex det självklara valet, betyget denna får är även det självklart.
    Betyg: 5/5

    Byggkvalité och känsla
    För mig så var allt försnack gällande denna telefon om den böjbara skärmen samt självläkande bakstycket, så jag hade helt glömt bort att det är en telefon som går in under titeln ”phablet” med den 6” stora skärm. När jag köpte Note 3 så sålde jag den dagen därefter för jag tyckte den låg alldeles för otympligt i handen så när jag blev påmind om G Flex storlek blev jag lite skeptisk till om jag skulle kunna använda den som en vardaglig telefon. Telefonen ligger trots sin storlek rätt så bekvämt i handen, materialvalet på baksidan samt kurvningen på telefonen gör att den ändå går att använda som en vardaglig telefon utan att det känns som att man springer runt med en liten surfplatta i fickan. Dock måste jag informera om att materialvalet på baksidan må vara det mest dammåtdragande material jag någonsin varit med om på en telefon vilket gör att man får putsa bort damm några gånger om dagen. Har även testat att repa telefonen medvetet med en mattkniv och vanlig kniv och de märkena är i princip helt osynliga nu efter några dagar, trots att jag gjorde rätt djupa jack. När man böjer telefonen, som man nu faktiskt kan, så knakar det till lite här och var vilket känns lite oroväckande när man visar upp telefonens böjbarhet men är ingenting som sänker betyget från min sida. Storleken gör att den inte riktigt går att klassa som 100% användarvänlig men tycker ändå att den är rätt bekväm att ha i både handen och fickan.
    Betyg: 3,5/5

    Högtalare och mikrofon
    Jag är en av de som inte pratar i telefon allt för ofta men när jag väl gör det brukar jag använda mig av bluetooth-headset eller vanligt headset för att ha händerna fria för annat, men de gånger jag har pratat i telefon så har inte någon haft något klagomål över att det låter för lågt eller för mycket brus i omgivning som många klagat på i några av de tidigare telefonerna jag använt, Samsung S4 och Nexus 5 är två exempel. Bedömningen av samtalskvalitén är att den är högre än genomsnittet och att man kan prata i även lite bullrigare miljöer utan problem just tack vare den böjda skärmen. De externa högtalarna har ett bra och högt ljud men märker att när man höjer upp det till den högsta volymen så blir ljudet lite burkigt och knastrande, men det är inget man direkt tänker på om man inte lyssnar efter det. Ljudvolymen när man lyssnar via hörlurar är väl tillfredsställande och då brukar jag nästan uteslutande hacka mina telefoner till bättre ljud(via root och DSP Manager) så den får helt klart godkänt betyg.
    Betyg: 4/5

    Kameran
    Min första tanke när jag använde kameraapplikationen var ”Optimus G”. De som har haft Optimus G vet att den hade en kamera som gjorde ett rätt så bra jobb i klara förhållanden men så fort ljuset minskar i omgivning så blev kameran i princip obrukbar. Dock så vet jag att med Optimus G så fick man senare uppdateringar som förbättrade kameran en del men min tanke är att G Flex ändå har funnits på marknaden ett tag i Asien men ändå är kameran inte bättre än vad den är just nu. Tyvärr så måste jag ranka G Flex som den telefon med sämst kamera sett till helheten när man jämför den med 2013 års flaggskepp. Bilderna man tar i mörka förhållanden blir väldigt gryniga och det blir en väldigt röd/rosa ton på ansikten när man fotar i till exempel restaurangbelysning, i ljusa förhållanden så tar den dock väldigt fina bilder men det är inte allt för ofta som man har riktigt bra förhållanden när man ska fota med mobilkameran. Kameran är den sämsta delen med G Flex och det speglas i betyget.
    Betyg: 2/5

    Helhetsbedömning
    Efter att ha använt G Flex i över en vecka nu så kan man undra lite vad min helhetsbedömning är, självklart kan det vara så att vissa åsikter man har nu skulle förändras när man använt telefonen i några månader men överlag tror jag att jag fått en bra bild över telefonen. Batteriet i G Flex är utan like, finns ingen telefon i dagsläget som är ens i närheten av att prestera lika bra batterimässigt som G Flex - som högst har jag fått ut 2,5 dagar utan laddning med medioker användning. G Flex är den telefon som varit mest omtalad hittils under 2014 och jag kan förstå mycket varför, G Flexens böjbarhet och självläkande bakstycke är den stora snackisen och det gör att telefonens prestanda och skärm hamnar lite i skuggan av de stora snackisarna. Reaktionerna man får av folk när man lägger telefonen på en plan yta och trycker på mitten så telefonen planar ut sig helt är de roligaste jag någonsin haft med en smartphone, och egentligen bortsett från det så är det inte så mycket att visa upp med telefonen förutom skärmen dvs. Enheten levererar hastigheter i användningen som är tillfredsställande men ibland kan det hacka till lite i vissa appar vilket sänker helhetsbetyget från min sida en del då jag inte ens tål microlagg. Överlag är jag väldigt nöjd med telefonen men det är en telefon som riktar in sig på en speciell grupp användare som kan tänka sig ha en så pass stor telefon och där är väl egentligen enda riktiga konkurrenten Samsung Note 3 och skulle jag välja någon av dessa så är det LG G Flex utan tvekan. Med ett rekommenderat retailpris på 6999:- ska det bli intressant att se säljstatistik över LG G Flex om några månader, men trots att telefonen ännu inte har släppts i Sverige har det gjort precis det LG vill att den ska göra, folk ska börja prata om LG som innovativa leverantörer som skapar de bästa produkterna.
    Helhetsbetyg: 3,8/5

    Har ni några frågor eller funderingar så är ni mer än välkomna att ställa dessa så ska jag besvara, jag har telefonen vid min sida 24 timmar om dygnet så är inte så att jag får möjlighet att testa den en kort stund lite då och då. Telefoner som jag har tillgång till som jag kan jämföra med är LG Nexus 5, LG G2, Samsung S4, Sony Xperia Z1 och Note 3.

    Hoppas ni tyckte det var intressant läsning annars och fann den givande! :)
     
    Last edited: 13 feb 2014
    bernard, dannejanne, Puolalainen och 7 andra gillar detta.
  2. Cippi

    Cippi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack för en bra recension!
    Hoppas bara att 3 tar in den, dags att förnya nu :-P

    Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
     
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    stort tack för den :)!

    jag är ohjälpligt frestad av den här ändå, men den är ju uppenbarligen inte perfekt och för det priset vill man faktiskt helst ha en perfekt telefon. å andra sidan har jag inte sett det hittills i år - oppo find 7 verkar kunna komma nära men den har inte IR :(.

    en fråga man omgående ställer sig är ju: eftersom du säger dig inte alls tåla minsta lilla microlagg, vilken är då din primära telefon och anser du den vara helt laggfri?

    skärmen bekymrar mig mest tror jag - inte för att det är amoled, jag tillhör amoled-älskarna. men kommer du möjligen ihåg note 2:s skärm? för den har ju samma upplösning och den skärmen var jag aldrig riktigt nöjd med. jag kom till den från galaxy nexus, och upplevde då en tydlig försämring, just den där liksom grynigheten - vilket jag inte tycker man nödvändigtvis upplever bara pga lägre pixeltäthet. de har ju alla tre 1280x720, men frågan är om det var bara pga pixeltätheten jag tyckte det var sämre eller fanns det någon annan skillnad mellan de skärmarna? vet du möjligtvis hur den såg ut och kan uttala dig om ifall det är samma sak du inte gillar med g flexen - eller kan du annars göra nån slags jämförelse av total "upplevelse" av skärmen jämfört med s4 som jag såg att du hade? hoppas du ens fattar vad jag menar, det blev väldigt rörigt det här såg jag :o
     
  4. ZteBladeManiac

    ZteBladeManiac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej Kissidor,

    Jag har också testat LG G Flex, så jag kan ge ett svar på din andra fråga om skärmen (dock bara min åsikt, så den får du ju tycka vad du vill om).

    Min åsikt kring skärmen är ungefär såhär:

    - Sned betraktningsvinkel ger en blå ton över skärmen
    - Skärmen upplevs ibland som grynig ("papprig")
    - Bara 720P ==> relativt låg pixeltäthet

    + Fantastiska färger annars
    + Den är riktigt responsiv (enligt mig iaf)
    + 6" känns mindre än 6" pga att den är böjd.

    Jag har testat S4 under en begränsad period, och jag tycker den har en riktigt bra panel. Rika färger och tydlig kontrast. Jag föredrar den inte framför G Flex dock, de är ganska likvärdiga fast på olika sätt. LG G Flex blå-ton stör mig för mycket dock. Visserligen hade S4:an backlight-bleed vilket också var irriterande. Ska du spela spel dock, är Flex's skärm fantastiskt (man märker inte av blå-tonen framifrån). Upplösningen på 720p är inget jag lider heller av i det avseendet.

    Däremot se högupplöst-video (film), då jag gärna vinklar skärmen om jag ligger i sängen, så är inte G Flex idealisk.

    LG G2 är för mig marknadens bästa.

    Hoppas de var till nån hjälp.
     
    kissidor gillar detta.
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det var det absolut zteblademaniac (jösses vilket namn :P!), tack så mycket :)! får väl helt enkelt åka in och titta lite mer ingående på den - såg den på mediamarkt och hann bli lite blixtförälskad, men hade dottern med mig som for över hela stället och skulle klämma på allting, så jag hann bara hålla i den i några sekunder.
     
  6. ZteBladeManiac

    ZteBladeManiac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hehe, ja, det var min första Android. Zte Blade, sedan var jag galen i den, så då föll namnet ganska naturligt. Skulle gärna byta namn dock (till något mer generellt) eller göra ett nytt konto kanske, men då förlorar man ju alla inlägg man skrivit, på sätt och vis.

    Åk in och titta på den. Egna upplevelser är alltid den bästa recensionen.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tagit emot denna telefon idag. Ska hårdtestas i helgen! Först intryck är väldigt bra i alla fall.
     
  8. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Det är en riktigt fin telefon! Ska tydligen ha fått uppdateringar som förbättrar skärmen avsevärt och tar bort en del av grynigheten som fanns på enheten när jag recenserade den. Hade den haft en recept apps knapp istället för menyknapp och en kamera likt G3 så hade jag nog tamejfan börjat använda G Flex igen. Ser fram emot den ryktade G Flex 2 som bara den!
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag kan se grynigheten om jag tittar efter den men vid normalt användande så tänker jag inte på det. Tycker inte det ser så himla farligt ut. Trodde jag skulle uppleva skärmen som sämre efter man har läst på innan köp men jag tycker den känns helt OK. Trodde den "låga" upplösningen skulle ha större inverkan negativt men nej det berör mig inte heller just.

    Med root och G2 Tweaksbox så går det väl att byta ut knappen mot en recent?
     
  10. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Bra det, då är det en förbättring sen första mjukvaran då man såg det hela tiden!
    Precis, mha root och Tweaks kan man byta ut till recent, men tyvärr kan man inte göra mirakel med kameran och förvandla den till likadan som G3 som är fantastisk!
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Grynigheten har de då fixat bra för den ser jag inget av om jag inte letar efter det på närmare håll. Finns där men tänker inte alls på det vid vanligt användande.

    Vilken härlig upplevelse det blir med böjd skärm för övrigt! Väldigt speciellt. Batteritiden märker man ganska snart hur fantastisk den är. Det var lite den jag vill åt också. Laddar min M8 var tredje dag ofta. Hade upptid på 4 dygn på den nyligen med 4 timmar skärmtid . Denna lär kunna orka ännu lite till.

    Sent from my G-Flex
     
    bernard gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det där med grynigheten verkar vara en hårdvarugrej. Har sett två olika Flex nu och den ena är märkbart grynigare än den andra trots identisk mjukvara.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Helt otroligt vilken skillnad det är på grynighet mellan min och den jag har jämfört med. På min får jag verligen titta nära och leta efter grynet för att se det så det är ett ickeproblem. På den andra slängs det upp i ansiktet på en gång och det är det enda jag kan se hela tiden överallt förutom på ljusa bakgrunder.

    Så det verkar snarare som att det cirkulerar olika revisioner på skärmarna där ute då båda lurarna har exakt samma mjukvara. Jag skulle aldrig kunna stå ut med grynet på det andra exemplaret medans jag knappt märker det på mitt. Sån skillnad är det.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Efter att ha testat 4.4 uppdateringen en del så har jag tvärt gått tillbaka till 4.2 och kommer att stanna där. De har tillämpat den där hemska mjukvaruskärpan på 4.4 uppdateringen som först kom i G3. Text etc får halos runtomkring sig och gör så att allting ser mycket suddigare ut men även pixligare. Såg extremt hemskt ut i landskapsläge av någon anledning men syntes även i porträttläge ofta. Drog in 4.2 igen och allt ser mycket skarpare och renare ut. Hemskt påfund av LG.