Jag kan ju komplettera min recension med de erfarenheter jag fått av föregångaren C610 IP. Detta är föregångaren till C530 IP och C610 IP slutade tillverkas, men enligt Gigasets support köptes ytterligare en batch komponenter in och ytterligare ett antal telefoner byggdes. Jag köpte några stycken och provade hur de fungerade för mina syften...
Specifikationerna för C610 IP är desamma som för C530 IP med en skillnad:
Kvalitetskänsla:
Även den tycker jag motsvarar C530 IP, trots att det är plast känns det som god kvalite.
Konfiguration:
Web-gränsnittet ser nästan exakt likadant ut som C530 IP. Återigen ingen skillnad mot C530 IP.
Funktionalitet:
Här har viden stora skillnaden mot C530 IP. C610 IP kan precis som C530 IP konfigureras mot gratis SIP-konton på t ex ekiga.net eller linphone.org. Den stora skillnaden är att med C610 IP fungerar det även att ringa utgående samtal till SIP-adresser som t ex sip:[email protected].
Ändock märker man att det inte var riktigt så som telefonen var tänkt att användas. För att kunna ringa utgående samtal till en SIP-URI kan man bläddra i sin samtalslogg för att ringa tillbaka till något tidigare inkommet samtal. Man kan också ringa till någon SIP-URI som man har inlagd i sin adressbok. Dock fungerar det inte att via luren skapa någon post som enbart har en SIP-URI, luren accepterar enbart poster som har telefonnr. För att lägga in en post med en SIP-URI i adressboken får man ta till web-gränssnittet och ladda upp en vcf-fil till sin lur. Denna vcf-fil skall ha följande format:
Om man sen tidigare råkar ha någon äldre Gigaset Dect-telefon kan det fungera att koppla även den luren till basstationen för C610 IP. Då kan även den luren ta emot inkommande VOIP-samtal, men äldre lurar kan inte ringa utgående VOIP då de inte begriper sig på SIP-URI i adressboken.
Vad övrigt kan man säga om funktionaliteten? Det är både en fast telefon och en IP-telefon som kopplas upp mot internet, den administreras via web-gränssnitt, men den saknar mer avancerad nätverksfunktionalitet som SNMP-övervakning. Det tolkar jag som att telefonen i första hand är riktad till hem-användare och inte professionella användare på större företag med egen support-avdelning.
Support:
Med denna telefon har jag inte behövt använda Siemens support, med hjälp av lite googlande hittade jag hur den skulle ställas in mot linphone.org och ekiga.net.
Totalt omdöme:
Jag är ganska nöjd med den här telefonen. Ljudkvaliten är bra och att ringa gratis samtal över internet till andras SIP-adresser känns som en trevlig funktionalitet.
m v h Henrik