Recension: Recension av Gigaset C530IP

Diskussion i 'Off Topic' startad av henca, 23 jun 2015.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Denna telefon bygger inte själv på Android, det närmaste Android den kommer är att den kan ringa till och bli uppringd av Android-telefoner via det fasta telefonnätet samt även bli uppringd av Android-telefoner via SIP. Om någon moderator tycker att denna brist på inbyggd Android gör att inte inlägget passar under Guider och Recensioner får ni gärna flytta mitt inlägg till off-topic.

    Gigaset C530IP är en trådlös DECT-telefon:
    [​IMG]
    Det som gör denna telefon lite speciell är att basstationen förutom en koppling till det fasta telenätet även har en nätverkskoppling. På netonnet marknadsförs den med följande features:
    • 1,8-tums TFT-färgdisplay
    • Upp till sex SIP-konton
    • Användarvänlig
    • Klart och tydligt ljud
    • Åtkomst till sociala nätverk
    • Telefonbok: 200 kontakter
    Just det där med SIP lockade mig då jag inte längre har något fast telefon-abbonemang, jag kör bara med mobilen. Dock har jag kört lite SIP-kommunikation med min dator. En SIP-lur gör visserligen att man förlorar video-funktionaliteten, men man slipper ha datorn igång för att vara nåbar.

    Kvalitetskänsla:
    Såväl basstation som lur och laddstation är av plast, men de ger ändå ganska god kvalitetskänsla.

    Konfiguration:
    När basstationen kopplats upp mot min router fick den en IP-adress via dhcp. Till denna adress kunde man ansluta en webläsare för att konfigurera upp den. Det gick ganska smidigt att göra de inställningar som man ville, jag konfigurerade den mot ett gratis nyskapat SIP-konto på linphone.org. Via webgränssnitt kunde man även uppdatera firmware och ladda ned och ladda upp adressbok i .vcf-format.

    Funktionalitet:
    I brist på fast telefon-lina har jag inte kunnat testa hur den fungerar som fast telefon, jag har dock inget skäl att tvivla på att den fungerar bra där, jag vet att Gigaset-lurarna brukar vara bra fasta telefoner.

    När det gäller SIP gick det utmärkt att bli uppringd, ljudet var också bra. Men sen började problemen... När man blev uppringd av en SIP-adress fanns det inget vis att se den kompletta adressen för den som ringde. Man kunde inte heller lägga till den som ringde i adressboken på något automatiskt vis. Det gick inte heller att lägga till SIP-adresser i adressboken, där kunde man bara mata in numeriska telefonnr. Överhuvudtaget fanns det inget som helst sätt att ringa ut till SIP-adresser som sip:[email protected].

    Telefonens SIP-funktionalitet verkar vara begränsad till de operatörer som erbjuder IP-telefoni som ett alternativ till fast telefoni, endast med möjlighet att ringa fasta nummer. Någon sådan operatör har dock inte jag, så den funktionaliteten har jag inte kunnat testa.

    Support:
    Via ett web-formular kunde man få email-support och denna support var på svenska. Supporten bekräftade att man enbart kunde ringa till nummer och inte till SIP-adresser.

    Totalt omdöme:

    Som SIP-telefon ser jag detta som en totalt misslyckad produkt. Vem skulle vilja betala för en telefon där man inte kan ringa ut utan där man bara kan bli störd? En sådan telefon skulle jag inte ens ta emot om jag fick den gratis. Som vanlig fast telefon fungerar den säkert bra, men jämfört med andra alternativ till trådlösa DECT-telefoner är den alldeles för dyr. Själv är jag så missnöjd med telefonen att jag kommer försöka returnera den till återförsäljaren i bruten förpackning.

    m v h Henrik
     
    indika och bernard gillar detta.
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag kan ju komplettera min recension med de erfarenheter jag fått av föregångaren C610 IP. Detta är föregångaren till C530 IP och C610 IP slutade tillverkas, men enligt Gigasets support köptes ytterligare en batch komponenter in och ytterligare ett antal telefoner byggdes. Jag köpte några stycken och provade hur de fungerade för mina syften...

    Specifikationerna för C610 IP är desamma som för C530 IP med en skillnad:
    • Telefonbok för 150 nr
    Kvalitetskänsla:
    Även den tycker jag motsvarar C530 IP, trots att det är plast känns det som god kvalite.

    Konfiguration:
    Web-gränsnittet ser nästan exakt likadant ut som C530 IP. Återigen ingen skillnad mot C530 IP.

    Funktionalitet:
    Här har viden stora skillnaden mot C530 IP. C610 IP kan precis som C530 IP konfigureras mot gratis SIP-konton på t ex ekiga.net eller linphone.org. Den stora skillnaden är att med C610 IP fungerar det även att ringa utgående samtal till SIP-adresser som t ex sip:[email protected].

    Ändock märker man att det inte var riktigt så som telefonen var tänkt att användas. För att kunna ringa utgående samtal till en SIP-URI kan man bläddra i sin samtalslogg för att ringa tillbaka till något tidigare inkommet samtal. Man kan också ringa till någon SIP-URI som man har inlagd i sin adressbok. Dock fungerar det inte att via luren skapa någon post som enbart har en SIP-URI, luren accepterar enbart poster som har telefonnr. För att lägga in en post med en SIP-URI i adressboken får man ta till web-gränssnittet och ladda upp en vcf-fil till sin lur. Denna vcf-fil skall ha följande format:

    Kod:
    BEGIN:VCARD
    VERSION:2.1
    N:Linphone;Test
    EMAIL:[email protected]
    END:VCARD
    Om man sen tidigare råkar ha någon äldre Gigaset Dect-telefon kan det fungera att koppla även den luren till basstationen för C610 IP. Då kan även den luren ta emot inkommande VOIP-samtal, men äldre lurar kan inte ringa utgående VOIP då de inte begriper sig på SIP-URI i adressboken.

    Vad övrigt kan man säga om funktionaliteten? Det är både en fast telefon och en IP-telefon som kopplas upp mot internet, den administreras via web-gränssnitt, men den saknar mer avancerad nätverksfunktionalitet som SNMP-övervakning. Det tolkar jag som att telefonen i första hand är riktad till hem-användare och inte professionella användare på större företag med egen support-avdelning.

    Support:
    Med denna telefon har jag inte behövt använda Siemens support, med hjälp av lite googlande hittade jag hur den skulle ställas in mot linphone.org och ekiga.net.

    Totalt omdöme:
    Jag är ganska nöjd med den här telefonen. Ljudkvaliten är bra och att ringa gratis samtal över internet till andras SIP-adresser känns som en trevlig funktionalitet.

    m v h Henrik
     
    indika och bernard gillar detta.