Recension: Recension av iPhone X

Diskussion i 'iPhone X' startad av Droid55, 22 dec 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hade inte tänkt skriva någon recension men nu har jag gjort det ändå. Varsågoda! :)

    Jag har redan skrivit ett långt inlägg här om varför jag returnerade iPhone X. Läs gärna det om ni vill veta mer exakt om varför jag valde att returnera den.

    Inlägget bestod mest av högst personliga önskemål och prioriteringar. Inte så mycket om iPhone X i sig. Jag vill därför skriva en recension för tiden jag hade den (7 dec - 18 dec).

    Formfaktor och konstruktion

    Det kanske bästa med telefonen är formfaktorn ihop med den stora skärmen. Små kanter och inga hakor gör att skärmen kan täcka nästan hela framsidan. Givetvis är det trevligt med en stor skärm samtidigt som den inte är mycket större än en 4.7-tum iPhone. Formfaktorn var med andra ord super.

    Medan formfaktorn var bland det bästa med telefonen så var materialvalen något av det sämsta med telefonen. Det var inget fel på känslan av materialet (den så kallade lyxkänslan) men där slutar det positiva. Jag var fullt medveten om att baksidan bestod av glas, men jag hade på något sätt lyckats ignorera det faktum att jag hade köpt en svindyr och ömtålig telefon. Jag hade låtit det passera i min fascination av formfaktor och skärm.

    Något jag inte alls hade tänkt på eller förstått var att ramen i rostfritt stål var extremt repkänslig. Vi snackar i klass med Jet Black på iPhone 7. Jag hade aldrig något skal på min telefon, den låg alltid i lådan eller på laddningsplattan (som var ny och ren). Ändå märkte jag samma dag som jag skulle putsa den och packa ner den i lådan för gott (för att returnera), att där fanns mikrorepor. Alltså inga "riktiga" repor men de där mikroskopiska som kunde drabba Jet Black av ingenting. Samma här alltså.

    Den hade inte utsatts för något, min hud kanske repar (ironi). Jag putsade med nya mikrofiberdukar som aldrig hade blivit använda och legat inplastade. Så det är för mig helt obegripligt hur det är möjligt. Jag putsade och putsade för jag inbillade mig att det måste varit smuts/fett men nej, det gick inte bort. Dock behövde jag sitta under stark bordslampa för att kunna se det. Fingeravtryck var också lätt synliga men det var inte särskilt störande på en ram.

    Baksidan blev aldrig utsatt för något eftersom jag satte på dbrand skin direkt när jag tog av plastfilmen. Skärmen behöll medföljande plastfilm på under hela tiden och åkte även tillbaka med den. Jag klippte bara av baksidans plastfilm så att jag kunde installera dbrand skin. Baksidan var alltså helt felfri även vid retur (och givetvis skärmen som aldrig blev exponerad).

    Mjukvaran, ingen hemknapp och svepgester

    En annan stor nyhet med telefonen var avsaknaden av en hemknapp. Nu skulle man svepa nerifrån och upp för att komma tillbaka till startskärmen. Det här var genomgående i allt man gjorde, man fick svepa för att gå tillbaka, öppna appar osv. Det kanske är lite ovant för vissa men för mig var detta aldrig någon inlärning. Jag visste redan innan jag fick hem den hur jag skulle manövrera och det gick som på räls. Enda gången jag hade problem med förstå vad jag skulle göra var när jag skulle hämta en app för första gången. På sidan stod det att jag skulle klicka på knappen två gånger, men det tog en stund innan jag förstod att de menade power-knappen.

    Bortsett från förlusten av TouchID känns svepgester helt rätt. Faktiskt mycket mer modernt än de virtuella knapparna på Android. Bra val av Apple!

    FaceID

    Sen kommer vi till FaceID som fick ersätta TouchID när ingen hemknapp längre fick plats. Jag var ganska likgiltig inför FaceID, verken gillade eller ogillade. Jag tror jag helt enkelt hade accepterat att det var något man fick ta om man ville ha en heltäckande skärm. Hur dåligt kunde det vara liksom?

    FaceID fungerar helt ok som väntat av mig. Jag hade redan hört och läst om hur det fungerade, så inte många överraskningar här. Enda gången jag hade problem var när den låg på bordet och skulle läsa av mitt ansikte. Det går att ha telefonen på bordet och låsa upp med FaceID MEN du måste vara i en speciell position. Så det hände ganska många gånger att jag inte orkade hitta rätt läge och istället plockade jag upp telefonen och låste upp.

    I början hade den lite problem att läsa mitt ansikte i bra ljus (i dåligt ljus var den jättebra redan från början) men det blev bättre senare, så jag misstänker att den kanske började lära sig mitt ansikte mer.

    Med handen på hjärtat så föredrar jag TouchID. Jag har nästan aldrig haft problem att låsa upp med TouchID. Visst, nån enstaka gång har jag kanske varit lite fuktig på fingret men det är faktiskt långt ifrån så vanligt (handsvett är inget jag dras med). Dessutom var det mycket snabbare och smidigare att hämta appar med TouchID.

    Med detta sagt så skulle jag inte påstå att FaceID är någon dealbreaker. Absolut inte.

    Batteri och ljud

    Klumpar ihop batteri och ljud under samma rubrik eftersom jag aldrig hann få en uppfattning om detta.

    Kamera

    Jag tänker inte skriva så mycket om kameran. Den var väl bra för vad det är. Samma kamera som iPhone 8 Plus bortsett från telelinsen som var mer ljusstark och hade OIS.

    Tyvärr hade jag för höga (orimliga) förväntningar på kameran vilket också är en stor bidragande faktor till att jag valde att returnera den. Den är bra men det märks fortfarande att det är en mobilkamera. Jag tror jag har blivit lite lurad av diverse jämförelse-videos på YouTube. Kameran i iPhones men även andra telefoner framställs ibland som likvärdiga riktiga kameror vilket verkligen inte stämmer. I dagsljus så prestera de flesta kameror bra, även billiga sådana. Därför är ljus avgörande för en bra bild. I dåligt ljus har mobilkameror fortfarande en bra bit kvar. De har absolut gjort framsteg men riktiga kameror av lite dyrare klass har fortfarande stora fördelar i framför allt sämre ljusförhållanden.

    Pris och kostnader

    Priset. Det saftiga priset. Huvudargumentet till att jag returnerade. Detta ihop med att kameran inte skulle fungera som enda kamera. Jag vet många som är nöjda med mobilkameror men jag vet också folk som inte äger en dator utan bara använder en telefon. Jag är inte den personen. Jag vill ha en dator och en mobilkamera duger inte. Inte när man har ägt riktigt fina kameror.

    När man som jag har flera olika behov så är över 13k för en telefon hutlöst och helt enkelt inte försvarbart. Spelar ingen roll om jag vore rik. Den är inte prisvärd i mina ögon. Jag vet att det finns folk med andra åsikter. För vissa kanske en telefon för 13k är försvarbart. Det handlar bara om olika syn på behov och pengar. Jag värderar trots mitt teknikintresse pengar väldigt högt och jag skulle kunna skriva mycket om pengar och konsumtion, men det hör inte hemma här.

    Det sista jag vill ta upp är övriga kostnader utöver inköpspriset. Som jag nämnde i första avsnittet är telefonen gjord av glas (bortsett från ramen som består av rostfritt stål). Trots att jag var medveten om detta så var jag ändå inte riktigt införstådd med vad det innebär. Vad kostar det om jag har sönder baksidan? Läs här om du är nyfiken.

    Ja, man kan välja att köpa till AppleCare+ för 2199 kr och betala 249/849 i självrisk (lägsta priset avser skärmskador), men det ska bara gälla 2 olycksfall. Annars kostar baksidan nästan det dubbla att reparera/byta mot framsidan. Vem vill lägga dessa pengar på en baksida? Jag begrep inte detta när jag hade den utan detta är något jag har kollat upp mer noggrant nu när jag stod mellan att köpa iPhone 8 eller iPhone 7. Jag tror inte jag behöver avslöja vilken jag kommer att köpa istället.

    Slutsats - Rekommenderar jag?

    Jag skulle faktiskt inte rekommendera iPhone X till gemene person eller vänner och familj. De som kan och ändå vill köpa den kommer köpa den. Enligt mig är inte bara inköpspriset hysteriskt utan reparationskostnaderna är helt uppåt väggarna. Jag undrar om folk verkligen begriper hur mycket de betalar för trådlös laddning och lyxkänsla. För mig väger hållbarhet betydligt högre än båda delarna (nu känns aluminium också lyxigt men om man istället hade valt en solid plastkonstruktion för uppnå trådlös laddning).

    Jag rekommenderar inte iPhone X enbart pga. prisbilden. I övrigt är det en mycket trevlig telefon. Jag hoppas Apple går tillbaka till aluminium i framtiden när trådlös laddning blir möjligt med aluminum (pågår redan en sådan utveckling). För jag tror chansen att Apple vågar sig på plast är så gott som obefintlig. Det är synd att Samsung verkar ha satt standarden för hur plast kan vara.

    Jag hoppas jag inte har stött mig med någon som har köpt eller ska köpa iPhone X eller iPhone 8/8 Plus. Alla har givetvis rätt till sina åsikter och värderingar, och dessa är mina.
     
    Last edited by a moderator: 22 dec 2017
    Rosén78, MultiMan, Torparn och 10 andra gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller helt med dig. Jag kan inte heller rekommendera riktigt en iPhone X, och skillnaden mellan iPhone 8 och 7 är inte så stora så jag skulle nästan rekommendera en iPhone 7 i dagsläget om någon frågade mig, men hade givetvis tagit upp både 8 och 7:an
     
    erik.rahm och hahadaoc gillar detta.
  3. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Håller med, fick min genom jobbet men hade jag själv betalat 13500kr hade jag kännt mig rätt besviken tror jag. Den är fantastisk på alla sätt och vis och storleken är enligt mig optimal men den är inte värd 13k.
    Det är ingen mobil värd enligt mig och då lägger jag störda summor på mobiltelefoner.

    Jag är som @Rebecka@Rebecka "besviken" på kameran och det kommer nog mest med prislappen.. jag hade helt enkelt sjuka förväntningar på kameran som idag nog är omöjligt att leva upp till.

    Hade en 7 plus innan X och det enda jag känner är galet bättre är just storleken och det är knappast värt 4k :)
     
    galaxy81 gillar detta.
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Håller med om en del i diskussionen. Att den är dyr ja, värd pengarna, ja för mig.

    Man ska komma ihåg att apple och iPhone alltid (som jag minns det) varit bland det dyraste, tänker på datorer/telefoner. Men hårdvaran och mjukvaran är helt enkelt helt outstanding enligt min uppfattning. Sen är säkerheten betydligt bättre med iOS gentemot android. Det finns säkert anledningar till att många företag och myndigheter använder iOS till deras mobila lösningar.

    Sen att man köper en iPhone med 256gb minne (inkl jag själv) är ett kanske onödigt val, men en iPhone 8+ med samma minnesmängd kostar också en del. Väljer man istället en iPhone x med 64gb börjar priset närma sig en note 8 samt en del andra telefoner.

    Jag skulle efter att ha ägt min iPhone x ett par dagar fortfarande köpt den. Den känns ny, vilket inte en iPhone 8 skulle gjort.
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Enkelt egentligen, älskar att ligga i framkant. Kommer aldrig ens titta åt den gamla designen på iPhone, känns hedenhös

    Sen som sagt, 11500kr kostar X, att man extrautrustar är valfritt

    Älskar att folk faktiskt pratar klarspråk och inte bara hyllar allt på detta forum!
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Påminde lite om min galaxy note jag höll på och fjanta mig med putsdukar också ibörjan då man köpt en så ny fin och dyr telefon men självklart så orka man ju inte göra det i längden haha men under smekmånaden hehe. Hade ett frodral med mig i fickan med en putsduk :D

    Jag tycker det var bra att du retunerade, är bra att folk säger ifrån angående priserna som skenar iväg...
    13 000 är en ett absurt pris för en telefon. så enkelt är det.

    Jag skulle vilja prova det nya upplägget med svepgäster. Innan jag bildar en uppfattning, men
    något som är bra med android är om man trycker snabbt två fånger på task switcher knappen så kan man switcha mellan den appen du använde senast. Detta är smidigt om man tex går frammåt tillbaka från webläsare till Im eller något..

    Annars är jag som alltid uppet för förändringar... återstår att se om nästa version av android blir lite större förändringar på ytan och inte bara under ytan..tror det behövs.
     
  7. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Det som dock är intressant är att när jag letar efter en ersättare hittar jag inget som matchar :) är purist när det kommer till android dvs samsung går bort och de flesta kinesiska tillverkarna förutom Oneplus.. där faller det på kameran samt att 6" är för stort enligt mig.. pixel samma sak och pixel 2 känns förlegad med 5cm bezels ;) så här sitter jag med min X och hittar inget bättre så då bör den ju vara värd priset? För tillfället..
     
    galaxy81 gillar detta.
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Håller med dig.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Precis så Erik
     
  10. Needy

    Needy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Har både en iPhone X och en essential phone. Lika stora, men essentiel material val är överlägset.
    Ceramics baksida och titan ram som är repfri efter några månaders användning. Essential har också smalare kanter och en mycket mindre notch. Inte lika snabb och bra kamera som iPhone X. Men en av de snabbaste och renaste android telefonerna. Snabbare än Google , när det gäller säkerhet uppdatering. Jag förstår inte varför det inte är fler som köper den. Med de senaste uppdateringarna funkar kameran bra.
    Min iPhone X är en jobb telefon och är snabb och bra, men alldeles för känsligt byggt.
     
    Last edited: 23 dec 2017
    tpalsson gillar detta.
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Haha, så illa var det inte. Den hade både plastfilmen kvar på framsidan och skin på baksidan. Sen låg den pga. inget skal i sin låda eller på laddning. Det var först när jag skulle packa ner den för gott som jag bestämde mig för att putsa ramen från fingeravtryck och då upptäckte mikroskopiska repor. [emoji853]

    Annars är jag givetvis rädd om mina telefoner men jag är nöjd med skal och skärmskydd. Bär inte runt på en putsduk och putsar den i tid och otid. [emoji14]
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror lite, nu ska vi inte kapa tråden, men ska du t.ex. spela spel, så är Mac inte alls bra, utan då är det bättre med Windows, men behövde bara ha det sagt
     
    hahadaoc gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vill bara förtydliga att det inte bara är inköpspriset som är dyrt. Som jag skrev är det en ömtålig telefon som är dyr att reparera. Detsamma gäller iPhone 8. Om du inte har AppleCare+ och du spräcker baksidan på den minsta iPhone 8, så kan du i princip köpa en helt ny för det dubbla. Det låter som en slit-och-släng pryl i mina öron.

    Jag är rätt säker på att vi kommer få se flera spruckna iPhone 8 och X, som folk av olika anledningar inte fixar. Ingen ovanlighet att se spruckna S6/S7 eller Sony-telefoner. Förr var det inte ovanligt att se spruckna iPhone 4/4s heller. Varför man envisas med glas på baksidan kommer jag aldrig förstå. Trådlös laddning framför hållbarhet och prisvärdhet? Nej tack!
     
  14. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Essential har absolut varit på radarn (förbokade den) dock föll det kameran när den släpptes. Nu är det fruktansvärt mycket mobil för pengarna men för att återkoppla till @Rebecka@Rebecka poäng så är den ju om än ännu dyrare att laga med tanke på att den måste skickas till usa.. iof kan man ju köpa en biljett till usa tur och retur för mellanskillnaden på en X och essential för tillfället :)
    Summa kardemumma jag kommer behålla min X och gråta floder den dag någon av mina söner drar den i asfalten..
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Känns som ett dumt tanke sätt att man redan innan köp förutsätter att man kommer ha sönder den.
     
  16. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Ja, nu var vi där igen, att det är så dyrt att reparera iPhone och då speciellt iPhone X, och ja, så är det om man inte har en allriskförsäkring (drulleförsäkring) som täcker ALLA prylar man har och som har en självrisk någonstans 1000-1500:- per skada. Den gäller hur många gånger som helst på ALLA prylar man har, inte bara telefonen (har ett par kompisar som brukar klanta sig 2-4 ggr per år med sina mobiler och då hade det varit dyrt med Apple Care, som bara gäller max 2 skador per år, om jag nu minns rätt. För övrigt tackar jag för en bra och saklig recension :)
     
    maxin gillar detta.
  17. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Håller med, men sakfrågan är väl ändå skillnaden i reparationskostnaderna mellan märken? Speciellt om man redan betalat 13k för en produkt.

    Jag kan själv starkt känna igen mig just i känslan av att ha köpt något oerhört dyrt (som med den nya iPhone 8 jag köpte i höstas). Jag la fan en servett på bordet när jag skulle lägga ner den. Bara vetskapen om att reparationskostnaderna är lika höga som i princip en ny duglig androidtelefon gör det svårt för mig att slappna av med en mobil och ”bara använda den”.

    Skulle gärna vilja provat en X då storleken verkar optimal. Vanlig iPhone 8 är lite liten, plus för stor. Men att betala 11k det är hutlöst och att ta 11k i betalt nästan vidrigt. Men valet att köpa är ju fritt så man ska väl egentligen inte tycka allt för mycket om Apples prissättning.
     
    Droid55 gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    iPhone X är en ren lyxprodukt för de som har råd och som vill testa det senaste från Apple. Ge det nåt-några år så kommer svepgesterna och den heltäckande skärmen att vara standard på samtliga iPhones och då till en betydligt lägre prislapp.

    Jag tycker att X är svindyr men prisvärd. Det är inte en motsägelse. Precis som några har varit inne på tidigare så finns det ingen telefon som jag hellre skulle vilja ha och därför blir den ju prisvärd för mig i ett avseende.

    Trots att jag älskar X och tycker att det är den bästa mobiltelefonen som gjorts så skulle jag inte rekommendera den till särskilt många. Det är en entusiastprodukt för de som har råd, gillar teknik och gillar förändring men verkligen inget för 95% av stora massan. Det här är inget misslyckande från Apples sida utan en mycket medveten strategi. Apple säger själva att X inte är för alla och det är orsaken till varför de släppte iPhone 8 i samma andetag.

    Face ID har verkligen imponerat på mig och jag kan inte påstå att jag saknar Touch ID särskilt ofta vid vardagligt användande. Telefonen är oftast upplåst innan jag har hunnit tänka på att jag ska låsa upp den. Det strular ibland i vissa ljusscenarion och när telefonen ligger på ett bord i en för snäv vinkel. Förhoppningsvis kan tekniken förfinas i framtiden men fingeravtrycksläsaren är "död" i mina ögon.

    Kameran är den svagaste punkten i X. Den är inte alls dålig, tvärtom. Det är den bästa kameran Apple byggt och överträffas nog bara av ett fåtal andra mobilkameror. Men i den här priskategorin förväntar man sig något revolutionerande. Det man får är bara marginellt bättre än 8 Plus. Hoppas att kameran får mer RnD-resurser inför nästa telefonsläpp 2018.

    Ergonomin och svepgesterna så tungt vägande argument att jag är totalt ointresserad av andra mobiltelefoner just nu. Jag är övertygad att det blir standard, inte bara på iOS utan även på Android inom en inte allt för lång framtid.
     
    Droid55, 10cent och erik.rahm gillar detta.
  19. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Detta med svepgester är nått jag inte fattar att fler lanserat innan. Alla som hade en Nokia N9 vet hur grymt de va. Men ingen tog efter. Letat överallt efter en N9 luncher till Android men ingen som är bra, bara bleka kopior.
    Nu hann Apple först (för en gång skull).
    Tror vi kommer se detta mer på flaggskepp framöver i olika typer av launchers
     
    Droid96 gillar detta.
  20. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Det låter vettigt. Tänk på att apple medvetet segar ner på alla sina gamla telefoner, om jag vore du hade jag köpt google pixel istället! ; )
     
    Last edited: 23 dec 2017
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.