Recension: Recension av iPhone X

Diskussion i 'iPhone X' startad av Droid55, 22 dec 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. nehemja

    nehemja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jupp, kombinationen dyr och ömtålig är telefonens med råge sämsta egenskaper. Hade varit mer okej om det bara var det ena :)

    Har alltid skal på min, vilket förtar känslan jävligt mycket plus att den blir stor och otymplig, svårare att ha i fickan till exempel... :/
     
    Droid55 gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har varit och känt och klämt på iPhone X i butik. En trevlig mobil. Men man kanske har för höga förväntningar? En mobilkamera är en mobilkamera om än sen väldigt bra jämfört med förut. Den kan ta fina bilder. Men att den skulle ersätta en systemkamera eller en dedikerad kompaktkamera fullt ut är väl inte realistiskt.

    Men det gäller väl alla märken och inte bara iPhone.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Det behövs större sensorer och bättre optik om bilderna ska hålla även vid dåligt ljus eller när man granskar dem i full upplösning.

    Dock,

    Något som telefonerna är väldigt bra på är mjukvara. Bilderna optimeras automatiskt och resultatet blir ofta bättre än vad man kan åstadkomma i Photoshop på ganska lång tid. Det gör att mobilen är helt överlägsen som point-and-shoot.

    Jag har fotograferat i femton år (periodvis även professionellt) och jag uppskattar verkligen enkelheten med mobilkameran. Mina bästa bilder är inte tagna med systemkameran utan med mobilen och det har inget med teknik att göra utan det faktum att telefonen alltid är med och att man slipper göra justeringar. Systemkameran drar också till sig en helt annan uppmärksamhet vilket gör bilder med människor mindre spontana/äkta än om man smygfotar med mobilen.

    Jag har svårt att se att jag personligen kommer fotografera med något annat än mobilen hädanefter och därför är kvaliteten på den viktig för mig.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är en balansgång mellan design och en utstickande kameramodul också. Hur mycket accepterar den vanliga mobilanvändaren?
    Är en sak med nördar som vill ha det absolut bästa. Apple är också mycket mode/design.:)
    Nokia-Lumia-1020-Black-3.jpg
    iPhone-X-Camera-Bump.jpg
     
  5. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    En ren lyxprodukt för det fåtalet som betalar den kontant, möjligtvis. Jag ser X i näven på helt vanliga svenssons här i stan, de tar den på 24 månaders avbetalning bara. Någon hundring mer i månaden på abonnemanget, så är det klart.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    24 månaders avbetalning gör ju inte telefonen billigare. Det är fortfarande en lyxprodukt.
     
  7. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Absolut inte, men lyx är en term som används alldeles för lättvindigt. Lyx är något alldeles utöver det vanliga som de flesta inte har råd med. Att köpa en mobil på avbetalning för 800 kr i månaden definierar inte jag som lyx.
     
  8. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Själv så hade jag en iPhone 7 och ville ha en ny mobil då fanns de bara ett val.
    Jag ville ha större skärm men plusmodellerna är för stora dessutom så kändes iPhone 8 inte som en ny mobil. Och just nu så vill jag inte ha en android mobil heller av diverse anledningar.
    Att den är dyr att laga ja de säger väl sig självt. Dyr mobil lika med dyr att laga. Tror inte konkurenterna är så mycket billigare och laga heller.
    Jag har dessutom drulle på hemförsäkring iaf så inget jag tänker på när jag väljer ny mobil, 1500kr i självrisk oavsett reparationskostnad.
    Men jag håller med iPhone x är ingen billig mobil och om den prisvärd beror väl på vem man frågar.
    Själv så är jag grymt nöjd med min IPhone X ångrar inte en sekund att jag köpte den.
     
    hakanv gillar detta.
  9. Mansento

    Mansento Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Smidigare på iPhone x, swipa där nere bara ist för två klick ;)
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Självklart finns det bättre försäkringar än AppleCare+ (drulle) men det är trots allt en kostnad det också. De flesta kanske har drulle oavsett men jag tror inte alla har det.

    Just iPhone X är så pass dyr att en reparation med drulle blir lönsam/vettig men som jag skrev är det inte mycket du vinner på försäkringen om du ska reparera den mindre iPhone 8. Jag har räknat lite löst på det men för mig som inte annars skulle behöva drulle så blir det inte ekonomiskt alls.

    Sen tycker jag det är ett dåligt argument till att försvara dessa ömtåliga telefoner. Detta gäller givetvis inte bara Apple utan alla som envisas med ömtålig glaskonstruktion. Anledningen till att jag reagerar så starkt nu beror dels på det höga inköpspriset (iPhone X), men också för att jag först nu börjat se över vad det kostar att ha sönder en iPhone. Givetvis är iPhone 7 inte billigare i reparationskostnader men vem har haft sönder baksidan på den?

    Jag har dock hört att andra tillverkare (Samsung?) faktiskt är billigare i reparationskostnader än Apple.

    Jag håller med om det andra du skrev. Att den kanske inte riktar sig till massan även om jag redan har sett folk ute på gata med en iPhone X. Jo, erbjöd iPhone 8 också. Mitt problem är att båda är ömtåliga telefoner och det irriterar mig. Min första iPhone var iPhone 5 och jag valde den framför Nexus 4 just pga. glas. Så att se Apple välja glas nu är verkligen frustrerande. För jag är rädd att det kommer bli glas även de kommande åren.

    Annars håller jag med om att kameran i iPhone X inte lever upp till prislappen.

    Ja, om batteriet blir dåligt. Finns gott om gamla iPhones som är brukliga. Jag gillar Apples support, iOS och kameran. Pixel gen 1 saknar OIS. Jag kan inte riktigt motivera ett köp av Pixel.

    Klockrent skrivet. Även om jag inte tycker att någon telefon ska byggas ömtålig medvetet.

    Nokia Lumia 1020 är allt jag kan säga. Den kunde ersätta en kompaktkamera. Aldrig varit så nöjd med en mobilkamera som med den. Den var inte perfekt, lite långsam och fel vitbalans, men annars var den fantastisk. Riktigt synd att den inte körde Android istället för Windows Phone.

    Det stämmer absolut att den bästa kameran är den du har med dig. Nu har jag inga stora problem att ta med en seriös kompaktkamera, men jag förstår helt klart smidigheten med en mobilkamera. Jag ville bara poängtera att det finns mer än DSLR och mobilkamera.

    Jag hoppas Sony RX0 bara är första generationen. Den är liten som en actionkamera (och tåliga som en actionkamera) men besitter en stor 1-tumssensor. Jag hade köpt den på ett ögonblick om den hade haft OIS vilket den saknar ironiskt nog. Sen saknar den 4K men det är inget som skulle hindra mig ifrån att köpa. RX100 kan bara filma i 4K i max 5 min så jag förstår inte riktigt poängen. Det verkar som att kompaktkameror med 1-tumssensor inte kan hantera 4K ännu (värmeutvecklingen). Det är en annan femma om sensorn är mindre eller kamerahuset är större såsom i mobiler och DSLRs.

    Konkurrenterna ska vara billigare men det är givetvis ingen anledning för konkurrenterna att bygga ömtåliga telefoner heller.
     
    Last edited by a moderator: 23 dec 2017
  11. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Ett exempel: din kompis har köpt en iPhone X och när du träffar denne, så vill du titta på telefonen. Tar upp den och tappar den så att den går sönder. Om du har en drulleförsäkring, så gäller den för detta case, men har du inte drulleförsäkring, så får du vackert betala ur egen ficka. Du kanske hjälper någon att flytta. Du bär en dyrbar vas värd, låt oss säga 20000:-, och råkar tappa den så att den går i kras. Vad gör du nu utan drulleförsäkring? Hostar upp 20000:- och ser ledsen ut, eller så har du en drulleförsäkring som täcker detta och då är du nog i alla fall lite mindre ledsen när försäkringen täcker det åt dig för en bra mycket mindre peng. Som jag har nämnt förut, så täcker en drulleförsäkring inte bara din telefon...
     
    Honda gillar detta.
  12. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Isåfall är Note 8 också en lyxprodukt? iPhone X är bara en mobil med dyr prislapp och likaså alla som har en prislapp över 10k.
    Lyxprodukter är de som är smäckad med bling bling och Porsche design, Vertu och kostar över 100k.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, I get the point. Ändå har vi gått hela livet utan att behöva utnyttja någon drulle. Kanske tur men jag tror vi är väldigt försiktiga av oss om vi nu skulle hantera någon annans ägodelar.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Lyx och lyx. För vissa är iPhone X säkert lyx. Jag tyckte det var lyx men jag tror beror på vad man lägger för värde i ordet. För mig betyder lyx något som är dyrt men som jag inte nödvändigtvis behöver. Fast samma kan nog sägas om det mesta man köper. Vad behöver man egentligen?

    Så lyx kanske är något helt annat. Jag vet inte. Jag står dock fast vid att iPhone X är galet prissatt och ömtålig. Hade kameran varit i klass med Lumia 1020 (önsketänkande) och byggd för stryk, så hade jag kanske kunnat acceptera priset bättre. Nu känns det som att jag mest betalade för en ny design, formfaktorn och skärmen. Jag var dessvärre inte helt nöjd med skärmen heller men det är fortfarande oklart om det var ett dåligt exemplar eller ej.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    OnePlus tar bara ca 1000:- för o byta skärm
    Note 8 kostar dock under 10k, men jag skulle inte välja en Note 8, jag skulle välja en S8 om jag hade behövt, inte värt 2k extra för knappt något mer
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Skulle inte välja en OnePlus för den skillnaden. 1700 kr för att byta skärm på iPhone 7 (och iPhone 8). Kostsamt blir det först när du spräcker baksidan på iPhone 8 (och iPhone X). Plus-varianterna är dyrare på 2200 kr och X dyrast på 3100 kr.

    Skärmkostnaden är inte det som svider mest. Det som svider mest är att behöva byta baksidan.
     
  17. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ska ni inte disskutera ang recensionen och inte ifall det är värt eller ovärt ha drulle försäkring etc? o_O
     
    galaxy81, Mansento och hakanv gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    En iPhone x är verkligen inte lyx. Det är bara en telefon, förvisso en bra sådan.
     
  19. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Du har så rätt så :) o Honda har ju också rätt :)
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Bilder jag tog i huset bredvid en brasa. Det var dåligt ljus men utan blixt blev bilderna riktigt dåliga (de utan blixt). Speciellt närbilden som jag tror är tagen med telelinsen men inte de andra. Jag skulle inte ens vilja posta dessa i sociala medier (de utan blixt). Så gryniga. Blixt fördärvar ju allt som oftast ögonen.

    2 bilder är alltså tagna med blixt, 2 är tagna utan blixt. Jag tror ni ser vilka som är tagna med och utan blixt.
     

    Bifogade filer:

    Puttesson gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.