Recension Blackview R7

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Perkinamob, 24 sept 2016.

Taggar:
  1. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Blackview R7, bra eller an..obra eller en fågel mitt i?

    Förpackning, accessoarer har alltid hållit bra kvalité från Blackview. För strax under 1500kr får man med 2 skärmskydd, laddare, kabel, hörlurar med mik (bra) och ett tunt silikonskal samt en Iphone liknande pin för simlucka. Det som skiljer denna telefon från tidigare modeller är att den kommer med den ”nya” laddaren som även finns till BV6000. Laddaren är mycket bra och blir inte alls varm, vilket många kinesiska laddare brukar bli.

    Vad gäller mjukvara så kör telefonen android 6 med en väldigt bantad launcher och väldigt lite bloatware (I mitt fall twitter och facebook). Google play installerat och fungerar och alla appar jag installerat har fungerat. Telefonen är i pricip helt klar när du slår på den, du får lägga till konton. Språkinställningarna för svenska är helt perfekta även för blackview specifika inställningar. Vad gäller launchern så skapar du en ny sida genom att dra en app till höger, det finns inga ”touchinställningar” från skärmen utan det är nedre vänstra knappen som lägger till widget osv. Den nedra högra knappen är bakåt (perfekt) och mittknappen hem samt med långtryck bläddring bland appar. Jag har faktiskt inte bytt launcher som jag brukar göra utan tycker att denna är helt ok. Vad gäller inställningar så är den enda blackview specifika turbohämtning. Man kan ladda ner större filer med både 4g/3g samt wifi samtidigt.
    [​IMG]

    Till buggar. Till att börja med måste man slå på roaming för 4g, det tog mig en bra stund av felsökning för att hitta den buggen. 4g fungerar utan roaming men går otroligt segt och ojämnt tills du slår på roaming och allt börjar då helt plötsligt flyta på perfekt. Roaming kostar ju inget extra inom Sverige. Hade jag inte testat detta hade jag skickat telefonen direkt, så otroligt störande var det. Det finns ytterligare en liten bugg i drop down listen för platsinställningar. Trycker du på den ändras inte färgen förrens du stänger drop down och öppnar den igen. Själva trycket tar dock
    [​IMG]

    Prestanda: Antutu visar strax över 50200 vilket placerar telefonen strax under Nexus 5x men framför Nexus6 och i par med LG G4. Reallive prestanda är också bra, i par med Ipad air i många appar och websidor. Asphalt 8 flyter på bra, klart spelbart. Har tagit en klart amatörmässig film längre ner som visar olika delar. Ibland kan den lagga lite lite på olika websidor.
    [​IMG]

    Skärm, Touch, ljud, mic: Skärmen är otroligt bra för det här priset, den hade kunnat sitta på en telefon i 5000 kr klassen, bakgrundsljuset är väldigt kraftfullt och det är inga problem i solljus eller vidvinkel. Touchen är svårbedömd, den är lite för känslig även när du ställt ner pekinställningen på den lägsta inställningen. Bläddring i appar och websidor resulterar ibland i att den scrollar längre än vad du vill. Tryck och sådan typ av känslighet fungerar som det ska. Ljudet är riktigt bra för samtal, inga problem med mic, varken den i telefonen eller den trådlösa med silikonlurar. Ljud i spel osv är överraskande bra då jag inte hade några förväntningar, förvänta er inte Ipad klass dock.

    Fingersensor: Förtjänar faktiskt ett eget kapitel, så bra är den. Enkelt att läsa in vinklar på fingret och den är blixtsnabb och felar i princip aldrig. Den här sensorn skulle kunna sitta på vilken telefon som hellst i premiumklass

    Signalstyrka: WIFI signalstyrkan är inte jättebra, 5G droppas ganska tidigt men vanlig fungerar på ställen där ex en Ipad air inte fungerar. Blandat resultat där. 3G och 4G funkar faktiskt väldigt bra när du slagit på Roaming. jag har signalstyrka i tbanan där både nexus5 och iphone 6x kastat in handduken.

    Batteri: 3000mah, ett område där telefonen fått kritik vilket är helt korrekt. För min del håller telefonen från ungefär 07:00 på morgonen till 21:00, då har jag toppar i användning på morgonen samt t-bana. Inga spel har använts. Skulle säga att den är i par med en Nexus5 med nytt batteri.

    Kamera: Inte så dålig som kan kan förvänta sig, relativt bra bilder på HDR. Jag är ingen kameraexpert så har lite svårt att uttala mig här.
    [​IMG]
    [​IMG]

    GPS: Ett annat område telefonen har fått kritik, jag har inte haft några problem alls. Den funkar klockrent.

    Stabilitet: Otroligt bra som förväntat, en av anledningarna till att jag köpte telefonen från början. Har inte behövt starta om den en enda gång, alla appar funkar som jag testat. Högsta betyg på den här punkten hittills (3v användning)

    Sammanfattningsvis så är det en väldigt bra telefon för priset, Stöd för alla svenska band (vad jag vet)
    Styrkorna är stabiliteten, skärmen, godkänd prestanda och att den egentligen inte har några svagheter sett till priset (ex buggarna), fingersensor
    Svagheter: touch, 4g buggen, eventuellt storleken och vikten. få uppdateringar

    Amatörfilm:

    Edit efter längre användning.
    Multi gesture är naturligtvis en Blackview specifik inställning som jag glömde.. Dubbeltap för att väcka skärm, 3fingrar för screenshot osv
    3G och 4G har funkat bra även på landet.
    En märklig bugg som endast sker vid snabbladdning och i sällsynta fall är att fingerläsaren slutar fungera. Har bara hänt med den medföljande snabbladdaren, inte med någon vanlig laddare. Märkligt, omstart löser problemet. Kanske har med värmen att göra eftersom tele blir relativt varm vid snabbladdning
     
    Last edited: 8 okt 2016
    AVR4000, Herrputte, Vispen74 och 6 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fin recension - tack! Rätt imponernade AnTuTu-poäng med tanke på prisklassen (...även om syntetiska test bara säger si och så mycket )

    Var köpte du telefonen och hur lång var leveranstiden?
     
    AVR4000 gillar detta.
  3. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Tack för feedback Bernard, japp det är som du säger bara syntetiska tester. Försökte få med lite "live" delar i filmen för prestandan är relativt bra, framförallt sett till priset.
    Den köptes på Aliexpress och just då gick det väldigt snabbt och inkluderade ett smalt silikonskal (ca 12-14 dagar). Men det är en chansning, ibland kan det ju ta 60 dagar också tyvärr
     
    hemskasven gillar detta.
  4. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Lägger in en liten update såhär ett halvår efter köp. Använder fortfarande telefonen som "primär mobil" och den funkar bra. Priset har sjunkit till 135 Dollar och gör den väldigt prisvärd.
    Den enda bugg jag upptäckt är värmeproblem vid snabbladdning som slår ut fingerläsaren och kräver omstart... Men bara om du rör telefonen innan den laddat klart.... lustigt

    Jag ska försöka mig på ett sammanslaget betyg, 10 är alltså ett flaggskepp på 9000kr och ganska ouppnåligt.

    Höga siffror är bra, låga dåligt

    Prestanda 5,5
    Skärm 8,5
    mikrolagg 4 ------existerar
    mikrofon för samtal 7
    högtalare 5
    fingerläsare 9
    språköversättning 10
    uppdateringar 0
    kamera bak 6,5
    kamera fram 3
    Touchkänsla 5.5
    batteritid 4
    buggar 8,5
    stabilitet 8
    appkompatibilitet 9
    wifi 5 (sådär räckvidd)
    4g 7
    Byggkvalité 9
    Utseende 6
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Bra recension - ser ut som väl spenderade $135 idag. Intressant också med en riktigt bra fingeravtrycksläsare för det priset. För min egen del råder det ingen tvekan om att Kina regerar tämligen oinskränkt idag när det gäller att erbjuda enheter med högt pris/prestanda/kvalitetsförhållande.

    Kan fingeravtrycksläsaren motsvara den i Xiaomi Mi Max? Den är också mycket exakt, kan inte minnas några felläsningar på flera månader.
     
  6. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Hallå där, ja det är mycket möjligt att det kan vara samma läsare.. Jag har bara gjort en kalibrering sen den var ny och den misslyckas aldrig (om du inte badat i 2 timmar och har russinfingrar), Jag kör alla appar med fingerautentisering (bank, mob bankid osv).

    Nä det är svårt att se sig köpa något annat faktiskt med tanke på prestanda/pris. Trots att jag har en Iphone 6s+ gratis på jobbet så har jag inte ens packat upp den ur kartongen..