Inspirerad av Swedroids proffsiga recensioner skrev jag igår kväll ihop denna för er som har tankar och funderingar om zt-180.
Det här är en tablet som stoltserar med följande specifikationer
FSB:1GMHz
MemoryDR 256MB
2GB32GB(standard configuration : 2GB)
LCD display:10.2 inch TFT display
10.2 TFT display ,1024*600
Android 2.1 (Win CE Capable)
Built in Ethernet :support WIFI , USB port
solution (USB 3G module only support Hua wei brand now) DO NOT HAVE camera )
ADSL
USB for web camera
I/O ports
DC in
Earphone
RJ-45
TF
1*USB 2.0 Host port
1*USB 2.0 OTG port
Touch screen Resistive
Audio Built in stereo speakers 1w*2
Built in mono recorder
LED indicators
Power; charging
Key-press
Power on /off 1 key
Volume 2key
ESC 1 key
Max battery time
Wifi on :5 hours
Wifi off:7 hours
Product dimension
270mm×180mm×15mm
Power adapter
220V Input 9V DC Output ,2A
FÖRPACKNING
Min ePad köptes på blocket för 1400 + 100 kr Frakt. Jag vet att jag betalade lite mer än vad som behövdes men fick en snabb och smärtfri leverans. Kartongen består av hård vit papp som känns stabli. På framsidan så syns en iPad med en explorer bar och lite andra iPhone inspirerade ikoner.
I Kartongen ligger förutom själva plattan en micro-usb till ethernet adapter och en laddare. Även en liten instruktionsbok fanns som förklarade var vilka olika knappar finns. Plattan ligger bra förvarad med skumgummi runt och skyddsplast på både fram och baksidan. Noterbart är att inget minneskort följer med i lådan.
Till utseendet så ser den nästan ut som en iPad. Den är något tjockare och har fler utgångar. Framsidan är svart-blank medans baksidan är grå och lite välvd. I överkant så hittar vi uttag för ethernet adaptern, av/på knappen samt meny knappen. På högersidan så finns det uttag för laddare, usb mini, usb och hörlurar. Här sitter dessutom mikrofonen och en försänkt reset knapp. På framsidan hittar vid bakåt knappen och ovanför den en LED som visar om den är på (blått sken) eller laddar (Rött sken). De två 0.5watts högtalarna finns på undersidan.
KVALITET OCH STORLEK
Kvalitetsmässigt så känns den lite väl lätt och trummar man på baksidan så kan man höra någon metallkomponent som vibrerar på insidan. På mitt exemplar så glappar skärmen lite i vänsterkant och jag kan trycka ner den någon millimeter. Bänder man lite i skalet så knakar det och tar man i ordentligt kan nog framsidans plastskiva hoppa ur. Plastskivan på framsidan verkar precis som många andra också påpekat sitta några millimeter från själva skärmen vilket gör att det blir ett litet glapp när man trycker på skärmen.
Dimensionerna är 270 × 180 × 15 mm att jämföra med iPads 242,8 × 189,7 × 13,4 mm. Det fungerar altså tyvärr inte att köpa ett fodral till iPad eftersom ePaden är något längre, smalare och tjockare.
DATAHASTIGHETER OCH LJUDKVALITET
Jag har ett ComHem XXL abonnemang på mitt bredband vilket ger 100/10 Mbit/s i hastigheter i teorin.
Med full täckning på det trådlösa nätverket så uppmätte jag i genomsnitt av 8 mätningar 482.6 kB/s ner och 80 kB/s samtidigt som jag hade runt 70-80 i ping. Värt att nämna här är att räckvidden för trådlösa nätverk är dålig. Där jag får normalt 1 blipp i teckning med min HTC Hero så hittar paden ingenting. Det finns en fix för det som jag har provat utan att märka någon skillnad,
Man ändrar TxPower i config filen för det trådlösa nätverkskortet från 100 till 20.
Samma test med ethernet inkopplad gav ett genomsnitt på 482.6 kB/s ner och 79.9 kB/s upp samtidigt som pingen höll sig stabilt runt 60. Att påpeka är att resultaten verierade väldigt mycket i nerhastiget på båda testen. allt från 537 kB/s till 1180 kB/s för det trådlösa och 198 kB/s till 887 kB/s för ethernet. Testet kördes med Speedtest.net applikationen mot en server i stockholm.
Enligt specifikationerna ska det gå att koppla in ett 3g-modem men det är inget jag har kunnat testa.
Högtalarna på undersidan är små och låter därefter. Det är ingen upplevelse i ljudkvalitet men det fungerar om man tittar på ett youtube-klipp, Basen är helt obefintlig och spelar du en låt med mycket bas på för hög volym börjar de spraka lite.
SKÄRMEN
Den 10.1" stora skärmen med en upplösning på 1280x600 pixlar ser bra ut från rätt betraktningsvinkel men blir snabbt svart om man kollar från sidan. Det fungerar bra i landskapsläge men i porträttläge måste man sitta rakt ovanför för att det ska se bra ut. Betraktningsvinkeln är helt enkelt dålig i höjdled men helt okej i sidled. Annars upplever jag inget problem med skärpan och färgerna ser bra ut.
Att skärmen är resistiv märks och känns ovant när man har använt en kapacitiv. Man kan stundtals behöva trycka ganska hårt för att den ska känna av det. Totalt sett så är jag positivt överraskad av skärmen och den reagerar lika bra mitt på som vid kanterna. men glöm inte att det bara är singel touch.
MJUKVARA - Om 1030 ROMen!
Jag vet inte vad min kom levererad med utan flashade in den nyaste ROMen som finns tillgänglg från Zenithink. Detta är i dagsläget 1030.
Det innebär att man kör Android 2.1 och att flash inte fungerar. Ryktet säger att 2.2 ska komma men det finns ingen säkerhet i det.
Uppstart av enheten har jag klockat till 1 minut och 9 sekunder vilket är i långsammast laget eftersom man inte vill ha den på när man inte använder den. Det eftersom skärmen aldrig går i viloläge utan bara släcks ner till lägre ljusstyrka i viloläge. Att stänga av den tar 13 sekunder.
I 1030 rommen så kommer diverse program förinstallerade som ADW.Launcer och IO File manager. Det är en smaksak om man vill byta ut dessa . Att rekomendera är att använda sig av root exeplorer för att komma åt alla system mappar om man har för avsikt att roota den. Annars rekomenderas Astro som är en fenomenal filhanterare. Med följer även mail och gmail klienten så det är inga problem att koppla ihop den med din e-post. Även facebook och twitter finns förinstallerat.
Som medföljande mediaspelare så finns RealPlayer men den kan bytas ut mot valfri på market.
Market är sagt att fungera direkt i 1030 Rommen men av någon anledning fick jag inte igång det. Det jag gjorde var att via en emulator/rootad telefon hämta ut mitt androidID och sedan pusha in i telefonen. När man väl har gjort det kan men dock utan problem ladda ner både betal och gratis applikationer, Även applikationer som du har köpt med din telefon kan laddas ner utan problem.
När det kommer till Spel så har jag prövat att spela Fruit Ninja och Angry Birds. Av de två spelen så kan jag inte rekomendera er att spela fruitninja då det känns som sirap men fungerar att spela. Angry birds å andra sidan flyter på helt okej, det kan ta lite tid innan grafiken har buffrats upp men efter det så flyter helt okej. Observera att det inte flyter på helt men tillfredställande, Mer nogräknade personer kan ha problem med detta.
BATTERI
Mitt exemplar verkar ha leverats med ett defekt batteri som aldrig laddar mera än 89 procent. Det gör att jag får ut ungefär 3 timmar ur den vid normal användning med Wifi påslaget. Jag har inte provat att köra den utan Wifi och eftersom mitt batteri är defekt kan jag inte uttala mig om hur länge den klarar sig egentligen.
PRESTANDA
Jag lyckas inte att köra Quadrant för att mäta Processor, Minne och Grafik. Det går igenom hela benchmarken men när jag ska välja att visa resultatet så krashar applikationen.
Nedan kan ni se resultat i benchmarkPI: 4453 ms. Värt att notera är att jag fick 1963 ms en gång men annars har det landat runt 4453 ms.
I programmet Nenamark1 som mäter grafikprestanda fick jag 6.6 FPS
Och i programmet Input Benchmark fick jag ett värde på 34Hz
Den här informationen hittar vi i Android Infos. Som ni ser är min ePad en ZT-180 under annat namn!
APPLIKATIONER
De applikationer som jag har provat att köra och fungerar är:
Angry Birds
Fruit Ninja - Om än segt
Spotify
TV.nu
Adobe Reader
Newsrob
Facebook
Twitter
Gmail
xScope - Webläsare
Astro
Root Explorer
Universal AndRoot
Android System Infos
RealPlayer
SAMMANFATTNING
Jag tycker att detta är en tablet att rekomendera om man känner att 7000 kr är för mycket för sen Samsung galaxy tab eller 5200 kr för billigaste iPaden. Den kan vara lite seg ibland men mitt intryck är att android självt flyter på bra. Spel fungerar mindre bra när det kommer till tung grafik men den duger bra till att läsa mailen och kolla TV tablåerna på.
Du köper den här om:
Du inte kräver top prestanda
Du vill vänta tills tablet marknaden mognar
Du inte vill lägga ut 7000kr men ha en tablet med android
Du är tekniskt intresserad och vill ha en ny leksak
Du köper INTE den här om:
Du kräver top prestanda och inga väntetider
Du inte är tekniskt kunnig eller intresserad av att lära dig
Du vill ha garanti och kvalitetskänsla
Click to expand...