Recension: Note 10+

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av Droid96, 25 aug 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har nu haft telefonen en vecka och kan sammanfatta mina intryck.

    Byggkvalitet

    Ni som följt mina inlägg på forumet vet att jag tidigare hade en Note 9 vars byggkvalitet inte var någon höjdare i mina ögon. Tydliga glapp mellan skärm och ram gjorde att smuts letade sig in redan efter ett par dagar. Kanterna kändes också lite vassa eftersom passformen inte var 100%. Note 10+ har glädjande nog inga såna problem, varken vassa kanter eller glipor. Det är utan tvekan Samsungs mest välbyggda telefon hittills. Viktfördelningen är perfekt vilket minskar risken att man tappar telefonen. Det är en konst att få in en 6.8" skärm i en mobiltelefon med så bra ergonomi.

    5/5
    Besegrad av: Inga, men iPhone och Huawei (flaggskepp) har i princip lika bra byggkvalitet

    Display

    Samsungs OLED-paneler är marknadsledande och används i nästan alla flaggskepp med AMOLED idag, inkl Apples iPhone Xs-serie. Direkt när jag startar Note 10 så ser jag att panelen skiftar färg tydligt när jag vinklar telefonen åt olika håll. På OnePlus 7 Pro eller iPhone Xs Max (som också har Samsungpaneler) är vitbalansen i princip opåverkad vid vinkling, man noterar enbart en viss förlust i ljusstyrka. Jag vet inte riktigt vad som är orsaken till att just Samsungs egna telefoner alltid har de här färgskiftningarna. Min gissning är att det beror på ett polariseringsfilter (som gör att telefonen kan användas med solglasögon). När man fotograferar skärmen blir den helt rosa vilket ytterligare stärker den teorin. Om det här är ett problem eller inte får du själv avgöra. Jag tycker att det är störande, men det går att leva med.

    I övrigt är skärmen riktigt bra. Skärpan är på topp (när telefonen används i UHD-läge), färgerna är levande och svärtan är avgrundsdjup. Kalibreringen är dock inte perfekt. Både mitt öga och min Spyder noterar att "Natural"-läget saknar en del grönt, vilket ger en rosa/lila-aktig tint. I "Vivid"-läget blir vitbalansen istället för kall, men det går lätt att justera med cold/warm-reglaget. I vivid är färgerna tydligt översaturerade vilket gör det svårt att redigera fotografier på telefonens skärm. Man får alltså välja mellan "Natural" som har relativt korrekta färger men en lila tint eller Vivid som inte har korrekta färger men kan ge en naturlig vitbalans. Varför Samsung har valt att deaktivera vitbalansreglaget i Natural-läget vet jag inte.

    Holepunchen fungerar helt okej. Vid vanligt bruk slutar man tänka på den ganska omgående. Men vid videouppspelning är den mycket irriterande, klart mer distraherande än den pillerformade cutouten på S10+. Tricket är att inte köra videos i strechad fullscreen vilket funkar bra så länge de inte är i bredare format än 16:9.

    Sen måste jag såklart klaga på att Samsung inte inkluderat 90hz-läge eller DC-dimming (flimmerfri dämpning av skärmens ljusstyrka).

    4/5
    Besegrad av: OnePlus 7 Pro, iPhone Xs (Max)

    Högtalare

    Största besvikelsen för min del var att höra högtalarna. Ljudet är mycket tunnare än S10+ och låter dessutom lite distat/skorrigt på högsta volym (som för övrigt är mycket lägre än konkurrenterna). Det är ju lätt att misstänka den heltäckande skärmdesignen för den försämrade ljudkvaliteten men det gick ju uppenbarligen bra på S10+ så det förblir ett mysterium. Det går att förbättra ljudet genom att konstant ha Dolby Atmos påslaget, men det drar extra batteri.

    3/5
    Besegrad av: De flesta flaggskeppen med stereohögtalare, men särskilt iPhone Xs Max, S10+, Note 9, OnePlus 7 Pro

    Kamera

    Här förväntade jag mig identisk prestanda som S10+ eftersom Samsung på pappret bara flyttat kameramodulen men inte bytt sensor eller optik. Men här blev jag positivt överraskad. Om vi börjar med ultravidvinkeln så har den en fenomenal skärpa jämfört med konkurrenterna (även S10+) och ett stort omfång med 0.5x (du får med mer i bilden än med P30 Pro eller OnePlus 7 Pro). Huvudsensorn presterar även den skarpa och bra bilder helt utan oljemålningseffekt (som plågar OnePlus 7 Pro). Samsung översaturerar färgerna något. Ska du lägga ut bilderna på sociala media kanske det inte spelar så stor roll, men i vissa andra användningsområden så tycker jag att det blir "too much" och väljer att dra ner färgintensiteten i efterbehandlingen. Zoomobjektivet är på 2x och presterar bilder med fenomenal kvalitet, helt klart ett stort steg upp från min iPhone Xs Max. Hade såklart hellre sett äkta 3x eller 5x optisk zoom.

    Jag har valt att fotografera utan AI (Scene Optimizer) eftersom det ger mer naturliga bilder.

    Nattläget fungerar med samtliga objektiv och ger mycket bra bilder med mycket detaljer och korrekt exponering, till och med bättre än Pixel 3 och Night Sight.

    4.5/5
    Delvis besegrad av: iPhone Xs Max tar mer korrekta bilder, P30 Pro har större zoomomfång och OnePlus 7 Pro med GCam har ett större naturligt dynamiskt omfång.

    Upplåsning/säkerhet

    Jag har bekantat mig med Samsungs ultraljudsläsare i S10+ och jag är inget stort fan. Det är såklart en fördel att den är säkrare än de optiska sensorerna i OnePlus 7 Pro och Huawei P30 Pro, men om det inte fungerar smidigt i praktiken så spelar det ingen roll. Kan fortfarande inte riktigt förstå varför de övergav läsaren på baksidan som fungerade till 100% och dessutom blixtsnabbt. Med Note 10+ krävs det att man lär sig exakt hur man ska hålla telefonen för att upplåsningen ska fungera. Ett stort steg i fel riktning enligt mig.

    Ansiktsupplåsningen är betydligt smidigare men inte helt säker.

    2/5
    Besegrad av: Det mesta.

    Prestanda

    Note 10+ köper man inte för att den är ett prestandamonster utan för att den är fyllt till bredden med funktioner. Den är absolut inte långsam på något sätt, men efter ett par dagar har Samsunglagget kommit smygande och telefonen känns inte snappy längre. Direkt ur lådan tyckte jag inte att den kändes mycket långsammare än en OnePlus 7 Pro, men gör jag samma jämförelse nu efter en vecka är skillnaden påtaglig.

    Som speltelefon är den klart godkänd (klarar inte 60fps, men iaf 40+fps i de flesta spel) och den blir inte särskilt varm vid längre sessioner.

    3.5/5
    Besegrad av: Oneplus 7 Pro, iPhone Xs Max, Pixel 3, S10+ SD855

    Batteritid

    Ytterligare en svag punkt för Noten. Jag får nånstans mellan 4 och 5 timmar screen-on-time per dag vid normal användning. Det kan jämföras med 6-7 timmar med OnePlus 7 Pro eller iPhone Xs Max trots att dessa båda har mindre batterier.

    Det finns en pågående diskussion i forumet om vad som orsakar den relativt dåliga batteritiden. En teori är att det är Exynos i kombination med mobildata som fungerar dåligt. Jag vet inte vad det är, men jag vill inte behöva använda min telefon på ett speciellt sätt för att få acceptabel batteritid när det fungerar problemfritt med andra telefoner.

    3/5
    Besegrad av: Oneplus 7 Pro, iPhone Xs Max, Pixel 3, S10+ SD855

    Finesser

    Note 10+ paradgren. Telefonen har allt (utom ett 3.5mm-uttag då...). Always on display, trådlös laddning, smart stay (skärmen släcks inte om du tittar på den), tap to wake, raise to wake, enhandsläge, skärmsparläge när man spelar spel med mera. Och förstås: S-pen. Jag kan inte påstå att de nya finesserna (air gestures) är något annat än gimmicks, men det förändrar inte att pennan redan är väldigt kraftfull och användbar. Att göra snabba anteckningar direkt på hemskärmen eller rita för att förklara något är saker jag gör dagligen och som jag saknar enormt när jag inte har en Note. Det här är en telefon där man hittar nya funktioner hela tiden, även månader efter att man skaffat den.

    OneUI har utvecklats till ett riktigt mogen variant av Android, helt klart en av mina favoriter tillsammans med Oxygen OS och Vanilla.

    5/5
    Besegrad av: inget

    Sammanfattning

    Jag gillar verkligen Note 10+. Det är svårt att hitta något som ger mer finesser för pengarna. Den är inte bäst på allt, men grym på det mesta. Är du en kreativ person kommer du älska S-pen och chansen är stor att den funktionen enbart kommer göra dig förälskad i den här telefonen. Är du ute efter lång batteritid eller den allra bästa prestandan ska du titta efter något annat.

    Sammanlagt får Note10+ 4.5/5
     
    snål, tyvar1, Kristy och 17 andra gillar detta.
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 188
    Mottagna gillanden:
    5 006

    MINA ENHETER

    Välskrivet. Är det fortfarande din favorit-Android?

    Funderar lite på varför din telefon drar så mycket batteri och att prestandan gått ner. Jag upplever inte riktigt detta. Tappar 3-4% av batteriet under 7 timmar på natten och verkar få ut åtminstone 6-7 timmar skärmtid.
    Kan det vara någon app eller annan process som har hyss för sig?
     
  3. Legis

    Legis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    32
    Är detta med programvaru-uppdateringen som släpptes 19 Aug? Den ska ju åtgärda en del av de saker du inte gillar.
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Förstår inte riktigt vad du menar. Min Note har denna mjukvara:

    Screenshot_20190825-155029_Software update.jpg
     
  5. Legis

    Legis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    32
    Japp, verkar bara senaste. Med andra ord har Samsung mer jobb att göra.

    Notify Update

    - Fingeravtrycksidentifiering har förbättrats
    · Prestandan för Pekskärm har förbättrats
    · Stabiliteten för Kamera har förbättrats.
    · Kamerans bildkvalitet har förbättrats.
    · Säkerheten på din enhet har förbättrats.
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    När Samsung har släppt telefonen i flera länder så får de mer data om vad som pågår.. dessutom får de säkert flera samtal till deras kundservice om folk som kanske klagar på batteritid eller annat. Därför så tror jag det tar mellan 1-2 månaders uppdateringar för att allt ska bli bättre.

    Upplever fingeravtrycksläsaren som mycket bättre än i S10+. Vill inte jämföra direkt mot andra telefoner som har det på skärmen men använder sig av kapacitiv lösning då är det helt annorlunda.

    En 4/5 kan jag lägga från min sida ..

    Håller inte med dig på den punkten. Minst 2 tester på YouTube bevisar att ingen telefon slår Note 10+ förutom Huawei P30 Pro (med väldigt liten marginal) och S10+ (med några minuter bara). Jag får också bra SoT på min men hoppas på ännu bättre så den slår S10+ och ligger närmare P30 Pro.

    En 4/5 kan jag lägga från min sida ..

    Annars håller jag med dig om resten av punkterna. Bra skrivet.
     
    Last edited by a moderator: 25 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  7. Legis

    Legis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    32
    @night77@night77 Det var precis de två punkterna du tar upp som fick mig att undra över version på programvara. Upplåsningen med fingerav1tryck fungerar klockrent här. Varje gång hittills.

    SoT idag 2,5 timmar plus 1,5 timmar samtal och har 60% kvar. Detta på första laddningen eftersom jag fick den igår.
     
    Kristy och night77 gillar detta.
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag är helt övertygad att både batteritid och fingeravtrycksläsare fungerar bra om man anpassar sig efter telefonens brister och använder den på ett speciellt sätt. I vissa lyckliga fall kanske det sammanfaller med hur man använder telefonen naturligt och då fungerar det ju klockrent.

    För mig är det inte så, därav resultatet i min recension.

    Jag vill kunna ha mobildata och always on display påslaget alltid. Jag vill inte behöva använda Bixby för att programmera min telefon att gå i flight mode på natten etc. Det behöver jag inte göra på andra telefoner för att få bra batteritid.

    Jag vill inte behöva anstränga mig varje gång jag ska låsa upp telefonen för att hålla den rätt, trycka med rätt hårdhet, kontrollera att fingrarna inte är för torra. Det påminner om hur man höll på när fingeravtrycksläsare var en nymodighet. Konkurrensen är stenhård - FaceID låser upp telefonen utan att man ens behöver tänka att funktionen finns. Det är konkurrensen och här är Samsung rejält efter.

    Vad det gäller prestandan är det mer bekymrade. Det kan ju såklart vara någon app som är boven i dramat men inget som sticker ut på batteriförbrukningen iaf. Dessutom vill jag åter igen inte behöva oroa mig för att en app jag installerar får telefonen att bli seg. Operativsystemet ska se till att appar inte kan orsaka såna problem.

    Trots sina brister älskar jag telefonen och det är min androidfavorit. Oneplus 7 Pro är väldigt nära delad förstaplats men förlorar på att den saknar två extremt viktiga funktioner för mig: trådlös laddning och always on display. Dessutom är det lite oroväckande inför Android Q att 7 Pro inte har någon riktigt säker biometrisk upplåsningsmetod. Här ger Note 10 peace of mind eftersom ultraljudläsaren är lika säker som en vanlig kapacitiv.
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är helt olika från person till annan, för min del använder jag telefonen helt naturligt utan att kompromissa något förutom att jag slår på "Adaptive power save" som ger mig bra batteritid när styrkan sjunker o ligger under 40%. Allt annat är helt naturligt och utan kompromiss.
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, det var precis det jag skrev. Det är därför dina betyg blir högre :-)

    Det vore ju konstigt om vi alla tyckte precis lika.
     
    R3b0rn och TroyMcCoy gillar detta.
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 181
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Hmm ska bli spännande om Batteritid och/eller prestanda kan höjas när du väl fått prova SD855 versionen.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Japp, imorrn kommer den, sen blir det en hel del tester...
     
    Kristy, livinl0ud, justnu och 2 andra gillar detta.
  13. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Att jämföra skärmtid endast med avseende på batteristorlek blir fel. Faktorer som skärmstorlek och ljusstyrka väger också in.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ett stoooort mysterium detta med batteri, verkligen

    Det bara måste finnas en koppling, och säkert en lösning.

    Nu när jag ändå väntat med att köpa så tänker jag vänta tills detta är utrett.

    Vill poängtera med att första utgåvan vid releaser inte alltid är dom bästa
     
  15. sketaful

    sketaful Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Riktigt bra recension. Jag gillar däremot fingeravtrycksläsaren. För mig fungerar den hela tiden och till skillnad från tidigare modellerna så gör placeringen att jag faktiskt smidigt och snabbt använder den istället för att kladda ner baksidan i ett tafatt försök att sätta fingret rätt för att sen ge upp helt och stänga av funktionen.
     
    Droid96 och bernard gillar detta.