Recension / Tips: David

Diskussion i 'Spel' startad av RURAL, 27 okt 2015.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    David är ett ganska förbisett spel till Android. Globalt sett har spelet över 130.000 nedladdningar över plattformsgränserna, men enligt Googles appbutik har spelet installerats 500 - 1000 gånger på enheter drivna av Android. Alldeles för lite, anser jag, då David är ett av de bättre spelen som finns till våra telefoner och plattor.
    Du spelar som David. Högt troligt en anspelning på bibelberättelsen om David och jätten Goliat. David är en liten figur, en tvådimensionell fyrkant med en kraft som kan rena världen från de jättelika abstrakta former till fiender som du ställs öga mot öga inför. Spelet är kort beskrivet ett "boss rush"-spel där du äntrar ett rum, möter en boss. Och om du vinner kan du gå vidare till nästa rum som logiskt sett då innehåller nästa boss.
    Jag tilltalas verkligen av spelets avskalade men smakfulla estetik. Bossarna ser alla olika ut, den ena mer abstrakt än den andra, vissa fragmenterade, vissa helt kompakta. Du styr din David genom stora öppna ytor, trånga gångar och vilseledande labyrinter och måste dels lista ut bossarnas rörelsemönster samt deras svagheter, detta samtidigt som du bombarderas av den mest påträngande musiken jag någonsin hört i ett spel.
    Det ges väldigt lite förklaring till vem David egentligen är, och varför han har det uppdrag han har. Man får själv tänka, skapa sin egen handling. Utsattheten i att möta enorma och aggressiva bossar i en värld där det mesta döljs i mystik får mig att känna vibbar av såväl Dark Souls som Shadow of the Colossus.
    Du attackerar dina fiender genom att slunga iväg David mot dem, ganska mycket som du gör för att slunga fåglar i Angry Birds, men eftersom du hela tiden rör dig för att undvika attacker och för att komma åt bestarnas svaga sidor, är det inte helt simpelt att lyckas.

    Spelet kan kännas aningen fattigt på innehåll. Det tar inte många spelsessioner innan det är avklarat, detta trots att Android-versionen har en hel bunt med extrabanor. Utmaningen efter storyn ligger i att maxa sina poäng och dräpa jättarna på högre svårighetsgrader - vilket är lättare sagt än gjort.

    20 kronor går äventyret på och kräver inte speciellt många megabyte från din enhets minne. Klart värt.



    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fermentergames.david
     
    nygrent gillar detta.