Recension / Tips: Mujo

Diskussion i 'Spel' startad av RURAL, 5 nov 2015.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Mujo, från Oinkgames, har tydligen funnits ute ett tag nu och trots att jag är en sucker för kombinationen av pusselspel och RPG så har jag fram tills nyligen helt missat det. Det verkar inte helt impopulärt dock, eftersom det fortsätter uppdateras och har nått ett relativt hedervärt antal nedladdningar.
    Spelet bygger på en enkel princip. Matcha likafärgade block, minst tre i rad åt alla möjliga håll och du kan välja att omvandla dem till erfarenhetspoäng eller för att utlösa attack mot aktuell fiende. Detta gör du genom att helt enkelt klicka på det segment som innehåller tre eller fler block. Om du istället är ute efter att skapa kraftfulla attacker eller stora högar med erfarenhetspoäng kan du välja, att istället för att klicka på blocksegmenten, hålla fingret nedtryckt på dem under en sekund, så slås de samman till ett block som är mera kraftfullt än de vanliga. Dessa kan sedan matchas eller och kombineras på samma sätt för att i slutändan förhoppningsvis bli jättejättekraftfulla.
    Det dyker också upp kistor på spelplanen, som du kan zappa med dina blixtar (som fungerar som spelets valuta). I kistorna finns oftast en ny gudom från grekisk mytologi som i spelet fungerar som dina spelbara karaktärer. Du kan ha maximalt tre aktiva karaktärer som kan levlas upp. Om du öppnar en kista och känner för att byta ut en av de du använder, kommer du tappa denne tillsvidare men hen kan låsas upp igen genom att betala lite blixtar eller genom att rota igenom kistorna och hoppas på det bästa. En karaktär som du väljer bort kommer inte att nollställas utan stannar kvar på den level du byggt upp den till. Jag har hittills i spelet inte märkt någon jätteskillnad mellan de olika gudafigurerna förutom det rent estetiska, men vissa har unika specialförmågor som du kan utlösa, även detta med hjälp av en blixt. Man vill liksom samla på sig och levla upp alla gudarna. Man vill också låsa upp alla achivements, vilket belönar en med blixtar.

    Om du inte har några blockkombinationer på spelplanen måste du "uppa" den. Då försvinner den översta raden (men du får en ny nedersta rad!) och alla superblock som eventuellt finns på den försvinner. Om du har riktig otur finns där också ett bomb-block som exploderar och förstör en hel lodrätt rad. Och det är väl här i som utmaningen i spelet ligger, att se till så att dina makalösa superladdade superblock inte tvingas gå till spillo.
    De allra flesta banorna kan klaras av helt utan problem, då fienderna faktiskt inte attackerar dig. Det är bara en fråga om hur mycket tid du vill spendera på att vinna.
    Vissa banor är dock bossbanor och här har du möjlighet att förlora då bossarna oftast ska besegras på ett visst antal moves. Men om du förlorar, ja då försöker du igen.
    Jag hade önskat mig mer av en utmaning, lite mer action i upplägget, men samtidigt finns det positiva aspekter av att dessa moment lyser med sin frånvaro - spelet ges en unik charm på något sätt. Musiken är gräslig men kan lyckligtvis stängas av. Men dessa negativa aspekter till trots har inte hindrat mig från att spendera några timmar för mycket med Mujo de senaste dagarna. Det är enkelt, belönande, jättetrevligt att se på och gratis.



    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oinkgms.um&hl=en
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fungerar det bra också på mindre skärm tror du? Jag skall testa på min Z3 Compact - nackdelen med mindre skärm är att det inte blir så spelvänligt. Det ser onekligen riktigt trevligt och mysigt ut i alla fall!
     
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Hmm. Jag spelar på en Huawei Påtta och tycker att det som behöver vara stort nog är stort nog. Just det här spelet har jag inte testat på mindre skärm men liknande spel, typ Puzzle Quest etc. körde jag flitigt på min Z3Compact och vet att dessa har mindre block.

    Vill dock poängtera att RPG-delen i Mujo är mer av en fasad och spelet bör EGENTLIGEN inte yppas i samma mening som (exempelvis ovan nämnda) Puzzle Quest av den anledningen. Det är mer ett spel för tålamod och avslappning.
    Körde just igenom sista banan, 50+ nånting banor allt som allt men jag vill fortfarande låsa upp alla coola gudar. Det är helt klart spelbart i sin helhet utan IAPs; de blixtar man får i spelets början samt från achivements räcker gott och väl.