Övrigt: Recensioner av Nexus 5, posta länkar här!

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Megabyte, 1 nov 2013.

1. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Efter att ha jämfört bilderna mellan telefonerna kan jag konstatera att Nexus 5an står sig sjukt bra! Som avancerad amatörfotograf kan jag helt klart konstatera att N5an är jämförbar med iPhone 5s om inte lite bättre! Det som slår mig är att N5an presterar förvånansvärt bra i mörker. Här klår den både Z1an, Note 3!

Som jag skrev tidigare så ska det blir intressant att se fler jämförelser mellan olika telefoner. Utifrån detta test verkar kameran vara i topp!

2. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag kollade precis igenom bilderna och kände raka motsatsen, jag är riktigt besviken på kameran SPECIELLT i jämförelse med iphone 5s som var den enda intressanta i min jämförelse (då jag velar mellan dessa två)

Antar att smaken verkligen är som baken om du blev så nöjd med kameran! Det blev nästan en dealbreaker för min del.

3. llama

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Den vita väggen, högkontrast-bilden och "Natural light"-bilden är riktigt usla i mitt tycke :(

4. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

:) Jag skulle säga att Iphone 5s har liiite bättre skärpa i den vita bilden men högre brus. N5an har mindre brus men liiite softare.

Högkontrastbilden tyvärr väldigt olika exponerad. Jag förutsätter att du zoomar in 100% mitt i bilden och jämför där. Titta på fönsterbrädan så har N5an mycket mindre brus och den har även bättre skärpa.
    Vid en sådan här bild får man tyvärr välja om fönstret ska vara överexponerat eller resten av bilden underexponerad. Kameran klarar inte av att registrera både och. Om du inte kör HDR.

Jag menar inte att du har fel utan att vi tittar olika på bilderna (eventuellt)

5. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Om du zoomar in bilden tagen med fotolampan till 100% kan du se att texten har lite rörelseoskärpa tagen med iPhonen! Det har inte N5an! Troligen tack vare optiska bildstabiliseringen!

6. llama

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    2l82l8; Den optiska bildstabiliseringen är det enda jag gillar av det jag ser i bilderna på N5, färgerna är det som nästan ger mig en känsla av äckel :( Den är inte usel öht, den tilltalar mig inte alls bara. Var väldigt sugen på N5 så är nog bara lite extra besviken hehe.

7. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Jag måste nog dra tillbaka lite av vad jag sa angående HDR :) Verkar som att N5an klarar av att ta korten så pass snabbt att rörelseoskärpan inte förstör bilderna nämnvärt. Kollade igenom bilderna på Cnets recension och HDR-bilderna såg riktigt bra ut trots bilar och vatten i rörelse! Dock är bilderna lite för lågupplösta för att se ordentligt!

8. Dreamtears

Dreamtears Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Så som jag förstår det, så tar HDR+ (glöm inte pluset) så tar kameran flera bilder och sedan monterar ihop de bästa delarna av varje bild för att få fram en bra bild. Jag tenderar idag till att ta flera bilder varje gång för att öka chansen till att få fram åtminstone EN bra bild, även av saker som inte rör sig, så det säger nog om min nuvarande mobils kamera.

2l8 gillar detta.
  9. galaxy81

galaxy81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 351
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
  10. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Här har Matias Duarte postat några bilder tagna med Nexus 5 med HDR+ https://plus.google.com/114892667463719782631/posts/6erxSyj5c1Q

RIKTIGT bra kvalitet på bilderna från kameran. Han skriver själv som svar att det är helt original utan redigering. Jag blir mer och mer övertygad över att kameran faktiskt är bra.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

tycker bilderna ser ut som vilken standard s3,s4,note, osv som helst? Vilket såklart är bra för då suger inte kameran för första gången.

12. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

gutt att dom äntligen lyckas peta dit nå vettigt ;)

synd att designen på den är ett ännu större svek än htc one x :(

14. llama

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Här fick jag tillbaks lite hopp om N5's kamera! Den verkar inte fantastisk men den verkar äntligen vara på samma nivå som resten av android flaggskeppen.
    Fan, det blir nog en N5 även om jag tror att iPhone 5s har en lite bättre kamera (enligt mina smakpreferenser dvs)
    Den verkar klart kompetent till skillnad från N4 och GNex!

15. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Batteri recensioner tack? :) det vore drömmen

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

16. llama

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Vi borde ha ett par inom en vecka, telefonen har inte funnits ute tillräckligt länge för att få ut något vettigt ur ett batteritest.

17. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Nej jag vet men tänkte mer att man inte behöver posta allt förrens det kommer vettiga recensioner med batteriet också.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

18. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Fattar inte att så många verkar jämföra N5s kamera och iPhone 5S. Med tanke på vad en N5 kostar jämfört med 5S så är det väl logiskt? Något ska man väl få för överpriset iPhone?

19. llama

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag jämför dom två telefonerna för att jag väljer mellan dessa två i ett framtida köp, jag försöker inte få fram en objektivt bäst telefon bara för att.
    Jag är väl medveten om att det är två helt olika prisklasser men Nexus 5 är den enda intressanta androiden för mig inte för priset, utan för vad den är generellt. En, enligt mig, snygg telefon med bra hårdvara och vanilla android + ett bra utvecklarstöd då det är en Nexus.
    Sen värdesätter jag kameran högt vilket är anledningen till att jag jämför dessa två, då iphone 5s är den enda andra telefonen på marknaden som intresserar mig!

Edit: wow, meningsbyggnaden 01.53 var vidrig, men tror att min poäng går fram om man läser om det ett par gånger hehe.

20. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Tycker inte det funkar att jämföra ändå. Är som att jämföra en Audi och en Rolls-Royce. Båda är riktigt bra men Rollsen är mycket dyrare och är lite vassare på det mesta.

Snygga telefoner finns det väl mer än N5, Sony Z1 är förbannat snygg, har grym hårdvara och nästintill Vanilla (minimalt med bloat, det lilla som finns går att ta bort). Kameran är outstandning.

Alla val är ju personliga, men jag skulle välja LG G2, Sony Z1 och N5 före 5s. Oavsett vad så kan du ju alltid roota och få Vanilla oavsett telefon...

Men det är en annan diskussion Android vs iOS. Men att jämföra så köper jag inte. Nexus är ju uppenbarligen ingen ultra high-end modell. Lite mer budget, klart som fan att kameran inte kommer stå sig mot dom andra. Som sagt, man får vad man betalar för oftast. Förutom iPhone då. Där betalar man för märket.