Tips: Recensioner och första intryck av Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av andekar, 9 jan 2014.

  1. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag traskade in på 3 igår, skulle be om att få kika på den rosa, då jag flera dagar i rad varit inne på olika affärer och pillat på den svarta och gula. Hade inte tänkt välja 3 som operatör egentligen. Blev dock kär i den rosa när jag såg den, slog till på ett abonnemang direkt. Jag som inte ens gillar rosa! Tagit fram den och tittat på den flera gånger under dagen. Yep, den är fin! Det är så roligt att ha en mobil som inte är svart eller vit. :) Byggkvalitén känns väldigt bra. Tror dock att det kan finnas stor risk för repor och/eller att den pajar om jag tappar den i golvet (min gamla s2:a klarade det mesta) men känslan man får när man håller i telefonen är nästan åt Iphone-hållet, dvs en känsla av lyxighet. Prestandan är svår att bedöma än så länge, jag har inte hunnit grejat så mycket.
     
  2. Atreyu

    Atreyu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad tror ni om att ta bort skyddsplasten på baksidan? Inte den som sitter på när man får telefon, utan den under den. Verkar som lampan blir lidande och ger konstiga färger på mörker kort..
     
  3. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Gör´t! Känslan blir mycket skönare enligt mig!
     
  4. Atreyu

    Atreyu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då ska jag göra det. Plasten värkar ändå blända linsen ändå. :)
     
  5. Atreyu

    Atreyu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Får fan inte bort skiten :/ Aja ful i kanterna nu min nya skönhet :(
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    ÄR det värt att gå ifrån en N4 till en Z1 compact?

    Det har jag försökt besvara de senaste två dagarna. Jag är svårt sugen på en compact. Den är mindre än min N4 och jag ville inte ens ha N4:an på grund av storleken. Den köptes mest för att det var den bästa på marknaden just då och jag var trött på WP.

    En fråga ni kanske kan hjälpa mig med är att svara på ifall Z1 compact har QI-laddning?
     
  7. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag är i exakt samma situation som dig! Tänkte att jag skulle ha min N4 i 2 år då den har så bra hårdvara, har haft den i 14 månader nu. Dessvärre suger kameran så fort det inte är dagsljus och batteriet är ingen höjdare längre (har heller aldrig varit). Nu när jag vill kunna fota dottern med hyfsat resultat (oavsett ljusförhållande) och inte känna att jag snålar på batteri för att slippa ladda luren innan jag går till sängs, så känns Z1C som det givna valet.

    Det jag befarar är att jag vill ha en ny lur om drygt ett år igen, vilket är en situation jag gärna slipper. Jag kommer nog invänta Swedroids recension och därefter fatta mitt beslut, även om jag vart åt det lutar...

    Ang QI så har jag förstått att den funktionen saknas. Däremot kan du ju köpa till magnetladdaren så att man slipper öppna luckan för att komma åt microUSB-kontakten.


    Också: Här är Engadgets test
    http://www.engadget.com/2014/01/30/sony-xperia-z1-compact-review/
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Så skönt att jag inte är ensam :) Jag har haft min N4 sedan den släpptes så antagligen på ett ungefär lika länge som dig.

    Ja det jag är intresserad av, bortsett ifrån ny telefon och hur roligt det är för sig självt, är batteritid, storlek (är trött på att inte nå hela skärmen med en hand) och kameran.

    Jag är väldigt sugen på att åka in och köpa en gul Z1 Compact efter jobbet idag. Jag kommer inte förlänga något abonnemang utan lägga pengar kontant.

    Det som tar emot är ifall jag verkligen kommer bli mer nöjd. Det som suger är att det inte finns något annat sätt att kolla det på än att betala 4600 spänn och testa...

    Men jag är trött på att inte ha batteri hela dagen även om jag vill använda telefonen MYCKET. Jag är trött på att den är lite för stor. Jag är vansinnigt trött på att jag oftast måste ta om kortet jag tog eftersom det blir suddigt eller bara dåligt. Magnetladdaren ser dessutom riktigt porrig ut ^^

    ÅH SÅ SVÅRT!
     
  9. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Kan du inte gå och köpa en och sen lämna tillbaka den om du inte blir nöjd?

     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Inget öppet köp på mobiltelefoner eller CD/DVD/Bluray.

    Såvida de inte ändrat på nåt förstås...

    Eller vet du nåt som jag inte vet? :)

    Edit, verkar vara samma som när jag jobbade där. På Elgiganten iaf.
    För mobiltelefoner, spel, film och programvara gäller öppet köp vid obruten förpackning.
    http://www.elgiganten.se/cms/s-H7ysGQVtsj8AAAEvUIxoC.Oq/information-betalning-och-returer
     
  11. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du fick mig att bli lite extra glad en sekund där! :D

    Fan vilken ångest man kan ha över ett köp.

    Du som har en Z1C (SICK!!11); Är batteritiden så bra som den verkar? Är telefonen märkbart mindre än en med 4,7"+-skärm? Är kameran sådär bra som det sägs? Handen på hjärtat och så vidare.
     
  13. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jag har haft den sedan i Tisdags vid femtiden då jag laddade den fullt, Och den höll tills igår natt klockan 01, skärmtiden låg på 4 timmar och 40 minuter då jag verkligen inte är en poweruser, jag lät den dock inte dö då den hade 14 % när jag började ladda den fullt igen. Jag har faktiskt inte haft en telefon på 4,7" men den är iaf märkbart mindre än min Gamla Z som var på 5" men lika stor som en 5,5" på längden ^^ Kameran tycker jag är grym, Den blir sämre vid mörka miljöer men helt klart godkänd
     
    Dirk Diggler gillar detta.
  14. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Hämta min igår så batteritiden kan jag inte svara på ännu, men efter att ha pillat på den hela kvällen har jag inte hittat något negativt ännu.

    Hade GN tidigare och Z1C är mindre både på bredd och längd, det var därför jag valde den.
     
  15. Pancho

    Pancho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så svårt är det inte. Köp den från nätet, du har distansköplagen på din sida. 2 veckor full ångerrätt, även om du har öppnat o testat. De ba beställa med faktura o sen lämna tillbaka om du inte är nöjd. Kolla tele2.se bl.a. :cool:
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Då är jag lugn med storleken. När jag kände på den i butik kändes den lite stor men det sitter ju larm och annan skit på som inte direkt förskönar intrycket.

    Jo jag vet. Men jag pallar inte vänta. Vill ha den innan helgen isf :P
     
  17. Pancho

    Pancho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du kommer bli mer än nöjd. z1c äger! ;)
     
    Dirk Diggler gillar detta.
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    FUCK IT! Jag la undan en på Elgiganten. En lime-färgad.

    Blir till att åka och köpa den sen. Man lever bara en gång ;)
     
  19. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Grattis :D Limen är riktigt fin! Neongul typ :D den står verkligen ut
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    När Lumia 920 kom ut för ett bra tag sen gjordes ju den i samma pippi-gula färg som Z1C görs i nu. Jag ville redan då ha en sådan gul telefon men då föll det på att 920:an var för stor.

    Kul att ha någon färg på telefonen. Har kört svarta hela jävla tiden bortsett ifrån en enda telefon som var vit.
     
    Isengard gillar detta.