Problem: Recovery mode slutar fungera?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av jhur, 18 dec 2011.

  1. jhur

    jhur Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Har lagt in CWM på min rootade Galaxy nexus, där jag även gjort nandroid backup.

    För med med CWM vet ni att det ser ut som i följande länk: http://www.androiddigit.com/wp-content/uploads/2011/11/ClockworkMod-For-Galaxy-Note.png

    Men av min någon anledning så när jag går in i Recovery mode nu från bootloadern så ligger där en android med en lucka över magen öppen och ut ur magen kommer det ett stort utropstecken med röd bakgrund.

    Recovery mode har fungerat felfritt innan, både bootade det från cmd när jag körde in superuser samt efter det flashat in det för att ha det permanent, vilket också tidigare fungerat.

    Undrar om någon annan haft samma problem?
     
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Gissar att det är samma "problem" som vanligt, nämligen att stock-roms innehåller skript kallade install-recovery.sh och recovery-from-boot.p där det förstnämnda kallar på det sistnämnda. Så länge du låter dem ligga kvar kommer din recovery flashas tillbaka till stock så fort den känner av att den ändrats.

    Har visserligen inte inspekterat min GN eftersom den ska bli en julklapp (hinner ändå inte pilla med den nu) men som jag beskriver ovan har det varit på de tidigare Nexus-enheterna.
     
  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    För att skriva vad blunden skriver på svenska ( :) ) skrivs recovery över vid varje boot om man inte ändrar det. För mig har det alltid fungerat med "fastboot flash recovery recoveryfilnamn.img", men för vissa verkar detta inte skriva över /system/reboot-from-recovery.p, vilket gör att recovery skrivs över med stock vid boot.

    Lösningen är att boota upp telefonen, skaffa en filutforskare med root-åtkomst (ES, Root explorer mfl), ta bort /system/reboot-from-recovery.p, stänga av telefonen, boota in i bootloader och köra "fastboot flash recovery"-kommandot. För att kunna ta bort /system/reboot-from-recovery.p måste system remountas som R/W.

    Lycka till!

    Kom ihåg att du kan underlätta handhavandet genom adb och fastboot-kommandon, så slipper du mecka med telefonen fysiskt :) "adb reboot bootloader" och "adb reboot recovery" är smidigt, liksom "fastboot reboot-bootloader".
     
  4. jhur

    jhur Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack så mycket!

    Hittade inte hur man kör den som R/W via adb eller fastboot men laddade hem super manager som körde det i R/W åt mig :)

    möjligt att man hade kunnat radera filen direkt via adb? Men supermanager fixade biffen iaf :)

    Tack igen