Problem: recovery strul

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - ROM-filer och utveckling' startad av neddie, 25 mar 2013.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag känner mig så jävla trög som en behöver fråga efter allt flashande innan men iom att samsung verkar vara lite känsligare numera så vill jag vara säker. jag har kört toolkitet från xda för att roota. men när jag installerat twrp från goomanager så kan man boota till recovery en gång sen funkar de tinte mer. Det får mig att tänka på bootgrejen i nexus innan man får byta namn på någon fil för att den inte skall installera default recovery vid omboot.

    kan någon verifiera att detta är fallet och hur fixar jag isf?
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag hänger inte med alls i din text. Vad vill du göra, boota till recovery?

    Håll nere hem-knappen, avstängningsknappen och volym ner tills telefonen startar om med samsung loggan släpp knapparna så kommer du in i CWM recovery så du kan flasha ROMs etc.

    Beskriv bättre vad du ska göra osv...
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    tycker är klockrent beskrivet..

    luren är rootad genom toolkitet som finsn att tillgå på xda. galaxy note 2 tookit 3.x

    när jag sedan tankar hem goomanager och flashar twrp eller rom manager och flashar cwm så funkar den booten EN gång.

    Nästa gång jag vill boota ut i recovery så har jag inte längre twrp eller cwm utan vanliga 2e eller 3e vad det nu är.
    Jag undrar således om det beror på att recovery skrivs över på samma sätt som på nexus-devicerna eller om det är nåt annat som spökar.
     
  4. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Låter luddigt.

    Min fråga är, varför flasha igenom goomanger eller rom manager?

    Vet inte hur det där toolkitet funkar. Men att bara köra odin och root på datorn tar 2min och lägga in CMW. Sen bara boota i CMW alltid när man ska flasha ROM eller dylikt. Hålla på med goomanager osv är bara meck. Tycker jag.

    Av egen erfarenhet så krånglar det bara att pilla med det igenom goomanager osv precis som för dig nu. Jag höll på med det ett tag men det var alltid nåt som krångla.

    Om jag vore dig så hade jag gjort om det. Rootat med odin och lägg in CWM. Sen flasha den ROM du vill ha. Ett tips är ju att ta en ROM som uppdateras igenom t ex aroma eller något. Slipper man hålla på med rom manager och skit.

    Hoppas du får hjälp av någon annan annars om ditt problem...

    Lycka till.

    Här är en länk som du kan klicka på.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=82711
     
    Last edited: 25 mar 2013
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER


    att lägga in genom odin eller kör genom goo manager, rom manager spelar absolut ingen roll problemet ligger nånstans i hur bootloaders används gissar jag på. Det jag var ute efter var om samsungs nyare hojar använder bootloaders på samma sätt som nexus isf handlar det bar aom att ta bort eller döpa om en fil. Att använda odin för nånting man inte behöver det för känns bara onödigt, jag är redan rootad.

    sen kan det väl tilläggas att root läggs in med odin genom toolkitet. toolkitet är bara en mer automatierad procedur för andra saker än just rootningen då den är hyfsat manuell.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Som jag skrev till dig i pm så skrivs recovery över då du har två filer som lagts till av en ota-uppdatering. Stock-mjukvaror från fabrik eller stock-mjukvaror du lagt in senare har aldrig dessa filer utan kommer efter en OTA.

    Fil 1: recovery-from-boot.p som ligger i /system
    Fil 2: install-recovery.sh som ligger i /system/etc

    Det finns aldrig bara en av dessa filer. Patchen (Fil 1) är beroende av ett script som har kommandona och scriptet (Fil 2) kräver en fil att flasha.

    Standard-beteende i Android, inget som en speciell tillverkare lagt dit. Räcker dock med att tar bort/byter namn på patchen .

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 1 apr 2013
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag hade faktiskt precis som jag trodde redan kirrat det där... både filerna står som sina namn +"-old" vilket är samma stil ajg körde på nexusen. Jag har testat flasha twrp igen och tagit en nandroid på stockromen.. ska se om går att boota ut i recovery rakt av eller om den skall fortsatt jävlas. annars blir det cwm ist ;)